BYD S6DM: Čínské hybridní SUV za velkou louží
DM (zkratka znamená Dual Mode) vychází ze sériového S6, představeného v Šanghaji v roce 2009.
Čínská automobilka prohlašuje, že se jedná o první hybridní SUV s pohonem všech kol, které je schopné jezdit ve dvou režimech: plně elektrickém a hybridním. Tento primát je ovšem připisován japonskému Lexusu RX. Když se na BYD S6DM podíváte z boku, který vůz vám nápadně připomíná?
Ponechme stranou design a podívejme se na techniku. V útrobách najdeme trojici elektromotorů. Dva malé, každý o výkonu 10 kW, pohání přední kola, třetí silnější s 75 kW naopak ta zadní. Kromě toho pod přední kapotou trůní dvoulitrový zážehový agregát. Potřebný točivý moment přenáší dvouspojková samočinná převodovka se šesti stupni.
V plně elektrickém režimu ujede BYD S6DM až 60 km, pokud pracuje také motor s vnitřním spalováním, akční rádius se prodlouží až na 500 km. Jenže, ačkoli sám výrobce mluví o dvou módech, je jich ve skutečnosti více. Automobil může jet také výhradně na benzin.
Pokud ovšem jede pouze na elektřinu, je v činnosti zadní elektromotor. Hybridní mód s pohonem jedné nápravy funguje tak, že vozidlo je poháněno zážehovým motorem a přední elektromotory dobíjejí akumulátory. Když je jejich stav nízký, vstupuje do hry i ten zadní. Benzinový dvoulitr mezitím pohání přední elektromotory, aby se stav nabití baterií rychle zlepšil.
V režimu 4WD fungují společně agregát s vnitřním spalováním a zadní elektromotor. Přední opět dodává potřebnou energii akumulátorům. Se zvyšující se rychlostí může kompletní starost o pohyb velkého SUV směrem vpřed převzít tradiční pohonná jednotka se samočinným převodným ústrojím. Pokud vůz brzdí, naopak se vypne a veškerá práce spočívá na zadním elektromotoru.
BYD vstoupí na americký trh v první čtvrtině roku 2012. Prvním modelem, který bude za oceánem uveden, by mělo být elektrické MPV e6 Premier, které je v Detroitu rovněž k vidění.