Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme v laboratoři nedestruktivních zkoušek: Crashtesty bez bouračky!

Petr Slováček
Diskuze (0)
V České republice se před pár dny otevřela unikátní laboratoř nárazových testů. Nejenže se při nich auto nezničí, ale ani se nejezdí dopředu, nýbrž couvá.

Nárazových testů jsme viděli desítky. A to včetně speciálních, jako je výbuch bočního airbagu při minusových teplotách v kryokomoře nebo test nárazu modelu dětské hlavičky do kapoty auta.

Ale dění v nové laboratoři v Bezděčíně u Mladé Boleslavi nás překvapilo – po startovní sekvenci se karoserie s dětskou sedačkou nevydává dopředu do bariéry, naopak se švihnutím odletí dozadu. Tak rychle, že jsme to ani nepostřehli, a najednou stojí na konci haly. Jde o nový trend. Celá auta se budou testovat stále postaru pohybem dopředu, pro zkoušky komponentů uvnitř karoserie se hodí právě reverzní test.

Evropský unikát

Ve střední a východní Evropě je saňová laboratoř dynamického testování zvaná DYCOT společnosti TÜV SÜD, umožňující obrácené nedestruktivní

zkoušky, naprostým unikátem. Závěry testů z ní zjištěné při vysokých zrychleních jsou totiž úplně stejné jako při klasickém crash testu s prudkým zastavením simulujícím náraz do překážky. Zatížení posádky i princip jejího pohybu je totožný.

Hlavní výhoda spočívá v možnosti přesného opakování a ustavení figurín na začátku testu. „Při běžné simulaci nárazu totiž nikdy nedocílíte, aby se figurína při dojezdu do koncové pozice nepohnula,“ vysvětluje vedoucí laboratoře Miroslav Dvořák. Zároveň upřesňuje, nakolik jsou tyto simulace opravdu nedestruktivní: „Pokud bychom zvýšili rychlost, interiér vozu by byl potrhaný a poškozený. Takže bychom ho museli vyměnit.“ Dost na tom, že by vystřelily airbagy. Doba exploze patrony se musí mimochodem nastavit dopředu, protože testovací karoserie postrádá potřebné technologie pro jejich přirozenou aktivaci. Nehledě na to, že couvá a do ničeho reálně nenaráží…

Obří prak

Princip rozjezdu zkušební karoserie je v laboratoři DYCOT zcela jiný než u běžných testů. Auto sice také jede po kolejích, ale pohyb mu udělí katapult – gigantické tlakové dělo s pístem o zdvihu 1,7 metru. Při testech karoserie jezdí v laboratoři rychlostí 35-50 km/h, ale jsou schopni udělit jí rychlost až 100 km/h. Jenže zkoušky s figurínami posádky pak už nedávají smysl, člověk by tak prudké přetížení stejně nepřežil. Ovšem pro potřeby leteckého či vojenského průmyslu se to hodí, když klienti požadují simulaci přetížení třeba 150 G. O zájmu leteckého průmyslu ostatně vypovídají i jeho služební auta zaparkovaná před halou.

Mimochodem katapult udělí zrychlení 80 G pro tunový předmět, a pokud se jeho hmotnost zvýší na pětinásobek, pořád dovede vyvinout zrychlení 35 G.

Přísně tajné

Pro novináře je návštěva testovací laboratoře nevděčná. Na zdejší zkoušky se vůbec neptejte. Jsou tak tajné, že pracovníci mají povinnost přísné mlčenlivosti. „Nemůžeme se pochlubit ani manželkám,“ směje se šéf laboratoře Miroslav Dvořák.

Tajemstvím není jen fakt, že největším zákazníkem je Škoda Auto a její dodavatelé. Ostatně proto byla vybrána poloha v Bezděčíně u Mladé Boleslavi. Zároveň nám poodhalili, že se zde chystají zkoušet zámky, sedačky, pásy, kliky a další prvky.

Pikantní je, že se často testuje několik systémů najednou, jejichž dodavatelé by se mezi sebou neměli potkat. Proto jsou po stranách laboratoře uzavřené kukaně s magnetickými zámky a oddělenými vchody, takže se zákazníci vůbec nevidí.

Místní technici si od laboratoře hodně slibují – v reverzních testech je prý budoucnost. Už za novou zkušebnu dostali 3. místo od agentury Czech invest v kategorii Výzkum a vývoj.

Od kotlů k autům

Německá certifikační společnost TÜV SÜD si dala českou laboratoř ke svým 150. narozeninám. V ČR působí od roku 1995, kdy převzala laboratoře někdejšího Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Úhelnici. Zajímavostí jsou počátky, sahající až do nešťastného výbuchu parního kotle v pivovaru

Mannheim. Tehdy při něm jeden člověk zahynul. V lednu následujícího roku se spojilo 22 průmyslníků, aby založili asociaci pro kontrolu kotlů. Položili tím základ certifikace bezpečnosti v pozdějším Německu. První inspekci motorových vozidel vykonali už v roce 1906.

Tři otázky pro Jiřího Sochu, ředitele divize Auto Service

Proč nedestruktivní testy?

Rostoucí tlak na zkrácení délky vývojového cyklu nového vozu spolu s neustálou snahou o úsporu nákladů nahrávají novým nedestruktivním

postupům včetně fyzických simulací nárazových dějů, kterým vozidla a jejich systémy čelí při dopravních nehodách.

Co všechno jste schopni otestovat?

V oblasti testování komponentů se zaměřujeme na exteriér i interiér vozidla. Nová laboratoř rozšiřuje naše možnosti testování systémů ve vozidlech o dynamické děje s velkým zrychlením. Ty budeme navíc schopni testovat nedestruktivně ve smyslu úspory drahých prototypů nových modelů vozidel.

Testujete celá auta, nebo jen komponenty?

Zatímco skutečné crash testy s celým vozem si dnes velké automobilky dělají často ve vlastních zkušebnách, které jsou potom obvykle vybavením a orientací na daného výrobce úzce zaměřenou laboratoří, oblast nedestruktivních fyzických simulací nárazových dějů nabízí širší využití pro pestřejší paletu potenciálních klientů.

Petr Slováček
Diskuze (0)