
Carlos Tavares bude šéfovat PSA
Koncem března dojde na pozici šéfa koncernu PSA Peugeot Citroën k důležité změně. Philippe Varin, za jehož "vlády" se dostala francouzská firma na pokraj bankrotu, bude vystřídán Carlosem Tavaresem, jenž naopak provedl Renault obdobím recese v Evropě vcelku úspěšně.
Pod vedením Tavarese, jenž před časem otevřeně hovořil o svých "zaječích úmyslech" z Renaultu, až si od Carlose Ghosna vysloužil vyhazov, bude dokončen prodej části PSA čínskému Dongfengu a bude pokračovat restrukturalizace s cílem dostat koncern ze ztráty, která za loňský rok činila 4,1 miliardy euro. Pozice Tavarese nebude snadná, protože bude muset vyhovět požadavkům a představám hned tří silných vlastníků, které se mohou poměrně výrazně lišit. Jedná se o francouzský stát, jenž má stejný podíl jako Dongfeng a rodinu Peugeotů.
A jaká je vize Carlose Tavarese ohledně budoucnosti PSA? Podle něj musí Peugeot a Citroën navýšit investice do výzkumu a vývoje (v současnosti jsou 1 - 2 % pod průměrem v autoprůmyslu) a věnovat se výrobě a prodeji pouze těch nejziskovějších modelů. To v praxi znamená, že můžeme očekávat zeštíhlení modelové nabídky, ať už jde o jednotlivé vozy nebo třeba i motorizace.
Tavares vidí v PSA potenciál stát se globální automobilkou, jejímž cílem je "vyděsit" v příštích letech konkurenci vyspělostí svých nových modelů. Z dlouhodobého pohledu (v horizontu cca 20 let) chce také nový šéf PSA z řady DS vybudovat samostatnou top značku koncernu, schopnou konkurovat Audi. Peníze na restart koncernu ve výši 3 miliardy euro přijdou z Číny a PSA se také dohodla na úvěru s bankou Santander.
Cílem PSA v Evropě je stáhnout náskok Volkswagenu, jenž má nyní 24,8 % trhu (PSA 11,1 %), ale nejvíce si slibuje od další expanze v Číně, podpořené ještě těsnějším spojenectvím s Dongfengem - koncem roku 2015 chtějí oba subjekty společně v rámci joint-venture vyrobit 750 tisíc vozů, což představuje dvoutřetinový nárůst oproti současnému stavu. Značky Dongfeng, Peugeot a Citroën by tak měly v roce 2020 vyrobit a prodat v Číně 1,5 milionu aut. V neposlední řadě chce Tavares a PSA přepracovat prodejní strategii v Číně a Latinské Americe, kde se Francouzům moc nedaří.