Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Část zaměstnanců automobilky Hyundai v Nošovicích stávkovala kvůli přesčasům

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Část pracovníků nošovické automobilky Hyundai ve středu odpoledne hodinu stávkovala. Protestovali proti špatným pracovním podmínkám, zejména proti nařizovaným dvouhodinovým přesčasům.

Stávky se zúčastnili pracovníci montovny. Podle odboráře tam pracuje zhruba 500 lidí. Podle některých zaměstnanců se protestu přímo zúčastnilo asi 400 lidí. Akci neorganizovaly odbory, ale protest jsou připraveny podpořit. "Byla to spontánní akce, lidé už to nemohli vydržet," uvedl zástupce odborů Ševčík, který pracuje v lakovně. Všechny montážní linky byly zastaveny, většina lidí se sešla v kantýně a čekala, jak zareaguje vedení. Korejské vedení bylo podle zaměstnanců stávkou značně překvapeno. Po jednání s vedením zaměstnanci odpracovali zbylou hodinu přesčasu.

Někteří zaměstnanci na webu odborů uvedli jako důvod stávky přesčasy, porušování zákoníku práce a šikanu na pracovišti. V současné době musí zaměstnanci prakticky každý den odpracovat dvě hodiny navíc k normální osmihodinové pracovní směně, tvrdí odboráři.

Zaměstnanci vedení sdělili, že chtějí zastavit neustálé nakazování přesčasů. Také žádají o zvýšení přesčasového příplatku a mezd a jednání o vyplacení stoprocentního mimořádného ročního bonusu, na kterém se dohodli v kolektivní smlouvě. "Vedení nezajímá názor lidí, hlavně že mají auta hotová, když potřebují splnit plán. Když se ale jedná o peníze, tak řeknou, že je světová krize," řekl ČTK odborář, který tvrdí, že ve firmě panují špatné pracovní podmínky.

"Všechny přestávky jsou neplacené, pořád se na něco vymlouvají. Jsme vlastně 11 hodin v práci a deset máme zaplaceno," podotkl Ševčík. Podle mluvčího automobilky Petra Vaňka vyžaduje firma přesčasovou práci dvě hodiny po denní směně, a to čtyři dny v týdnu. "Po nočních směnách se žádná přesčasová práce nevyžaduje. Vzhledem k tomu, že směny se po týdnu střídají, odpracuje každý zaměstnanec ve výrobě na přesčasech 16 hodin za měsíc," uvedl Vaněk. Přesčasy firma proplácí dle zákoníku práce, doplnil.

Management automobilky se podle něj sejde se zástupci odborů a zaměstnanecké rady, aby společně prodiskutovali stížnosti a našli přijatelná řešení. Jednání si vyžádá delší čas, protože se jedná o zásadní změny organizace výroby, dodal. K údajné šikaně zaměstnanců se nevyjádřil.

Situací v automobilce se bude pravděpodobně zabývat ostravský Oblastní inspektorát práce, řekl ČTK generální inspektor Státního úřadu inspekce práce Rudolf Hahn. "Zatím ale neevidujeme žádný podnět od zaměstnanců ani odborové organizace Hyundai, který by se týkal přesčasů a dalších věcí, kvůli nimž zaměstnanci stávkovali," dodal. Inspektorát podle něj letos řešil jeden podnět týkající se skončeného pracovního poměru a jeden pracovní úraz v automobilce.

Nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) nyní zaměstnává 2000 lidí, z toho 95 procent tvoří Češi, především z Moravskoslezského kraje. Sériovou výrobu firma rozjela loni v listopadu. Do letošního září vyrobila zhruba 80.000 vozů, její současná výrobní kapacita je 200.000 automobilů ročně. Na začátku listopadu uvedla, že přijme do poloviny příštího roku 500 dalších zaměstnanců.

Do nošovické továrny největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor Company investovala miliardu eur, tedy přes 25 miliard Kč.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
4. 12. 2009 23:24
Re: Strajk
A nuti Ta niekto nasilu aby si tam pracoval? Na SVK cca 12% nezamestnanost- urcite sa niekto najde, kto tam bude rad stat (pracovat) tu zaplatenu hodinu navyse.
To iste aj v Cechach, co ste cakali, ze Azia ku Vam ide robit charitu? ;-)
Stale je zle: vela roboty - malo roboty :-!
Avatar - Righ
4. 12. 2009 12:49
Neco o pomerech v Nosovicich
Vsem tem, kteri nadavaji na bourici se zamestnance, doporucuju precist aspon tento clanek: [odkaz]
4. 12. 2009 10:30
Strajk
Takze vsetci z Vas ktory si myslia ze mozu byt radi ze maju pracu by som mile rad dal vyskusat si cely tyzden frcat po 10 hodin na linke zhruba asi do pol noci a rano vstavat o pol siedmej koli detom,potom upratat,navarit a podobne.Toto niesu nadcasy ako mate pomali vacsina z Vas sediet na * a skriabat sa nej.V PSA Trnava sme robili skoro pol roka hodinove nadcasy.Ano zda sa to len hodina ale po case to je vecnost.Odmenu nam dali 40 euro.Keby mam na vyber tak tu odmenu si mozu strcit ...K tomu nam dali navyse aj soboty.Od noveho roka by sme mali opet frcat s nadcasmi.A odpovede ze mal si sa lepsie ucit si nechajte pre seba.Pretoze vsetci vysokovzdelany co su tam su tak negramotny ze keby tam dam prvaka zo zakladnej tak ma viac rozumu.
Avatar - Stephen
4. 12. 2009 09:09
Re: korejska spolocnost
Co se týká kvality pracovní síly záleží na tom, co si pod tím kdo představuje, a to tady nevyřešíme, to je na dlouhé povídání.
Co se týče té "perličky". Je to vzorec chování, který v jejich kultuře vychází z tradic starých několik tisíc let. Pokud by poslechl Váš návrh a tato pravidla porušil, tak by skutečně byl "vyloučen" z jejich společnosti. Přestal by ctít tradice a pravidla a protože se jednou vrátí domů, tak by to pro něj byla katastrofa. To stigma by si totiž vzal domů s sebou. Nemluvě o tom, že se těší na to až on sám v hierarchii postoupí výše a pak se bude čekat na něj a na to se velmi těší ;-) .
Avatar - Stephen
4. 12. 2009 09:02
Re: Placene prestakvy?
Otázka potom tedy zní, proč tam odbory nefungují. Předpokládám, že tam sedí Ti, které tam sami zaměstnanci nominovali (opravte mě, pokud se mýlím, prosím). Nezbývá tedy než odborové "předáky" vyměnit. Dobrý odborový předák totiž musí být dobrým manažerem, velmi dobrým vyjednavačem a ještě k tomu musí mít nemalé charisma, aby byl přesvědčivý. A to je asi ten problém, takových lidí je totiž zatraceně málo a ten kdo všechny tyto vlastnosti má zase asi těžko bude chtít být odborovým předákem :-( .
P.S. Ty neplacené přestávky považuji spíš za perličku, která někomu uklouzla, ale zcela devalvovala pohled ostatních na celý problém.