Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Caterham Superlight R300: Návrat nejprodávanějšího modelu značky

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 11. 2008 • 05:41
1
Superlight R300 se vrací. Nejúspěšnější automobil firmy Caterham má nový motor. Není však jedinou novinkou britského malovýrobce, druhou je model Roadsport 175.

Superlight R300 byl původně poháněn motorem Rover, ale vzhledem ke smutnému konci této automobilky se Caterham musel rozhodnout pro jiného dárce orgánů. Tím se stal Ford, respektive jeho dvoulitrový čtyřválec Duratec. Agregát se technikům podařilo vyladit na 129 kW (175 k). Z nuly na 96 km/h vystřelí lehký roadster za 4,5 s.

Filozofie konstruktéra Lotusu 7 Colina Chapmana je stále živá, automobil váží pouhých 515 kg. Točivý moment dosahuje hodnoty 188 Nm, při jakých otáčkách ovšem Caterham neudává. Je přenášen na zadní nápravu typu de Dion pomocí šestistupňové převodovky. Maximální rychlost pak leží na hranici 225 km/h.

V interiéru je využito v hojné míře karbonu, například ho najdeme na přístrojové desce, ale z tohoto materiálu jsou i přední blatníky. Ke spuštění motoru pak již není třeba klíčku. Zákazníci, kteří se pravidelně zúčastňují track days, tedy víkendových jízd na britských klubových okruzích, pak mohou využít diferenciál se zvýšenou svorností nebo olejové mazání se suchou skříní, která se dodávají na přání. Mohou si také pořídit elektronický systém, který zaznamenává důležitá data při jízdě po závodní trati. Sportovní volant Momo nebo lehká kompozitová sedadla jsou již v základní výbavě. Nový model se začne prodávat na jaře příštího roku, v Británii bude stát 27.995 liber, ti zručnější si mohou koupit stavebnici, která je 3 tisíce liber levnější.

Druhá novinka, Roadsport 175, je poháněna stejným motorem, číslo pak v tomto případě znamená největší výkon agregátu v koňských silách. Tento model je vrcholem řady Roadsport, dvě menší varianty 125 a 150 jsou poháněny šestnáctistovkou Ford Sigma. Ač jsou všechny určeny spíše pro silniční provoz, i s nimi se závodí. Nejvýkonnější 175 se od dražšího modelu Superlight R300 liší použitím pouze pětistupňové převodovky a menšími čtrnáctipalcovými koly, R300 je má o palec větší. Roadsport 175 bude v Británii stát 24.995 liber, cenový rozdíl kompletního vozu oproti stavebnici je opět třítisícový.

Související články

Témata
Články odjinud