Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červen 2017 na Veterán.auto.cz: Malé bavoráky s motory vzadu

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
V šestém měsíci letopočtu 2017 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali poválečné historii menších aut od BMW, ale i velkým vozům Bugatti a Cadillac.

BMW 600 představovalo větší alternativu k licenční Isettě. Stejně jako ona mělo jedny dveře v přídi. Ty doplňovaly další na pravém boku, vlevo žádné nebyly. „Srdcem“ se stal vzadu umístěný plochý motocyklový vzduchem chlazený dvouválec 0,59 l/14 kW. Novinkou byla polovlečená zadní náprava, kterou Mnichov poté používal mnoho let. Alex von Falkenhausen učil šestistovku jezdit i rallye, obchodně ale příliš úspěšná nebyla, od srpna 1957 do listopadu 1959 se neprodalo ani 35 tisíc aut. Roztříštěnost výrobního programu na minivozy a drahé velké šesti- a osmiválcové modely včetně sportovních aut dovedla „modrobílou“ automobilku koncem 50. let málem k bankrotu.

Jedním ze zachránců se stala řada 700. Stále měla v zádi umístěný motocyklový dvouválcový boxer, tentokrát o objemu takřka 0,7 l, ale dostala úhledné Michelottiho karoserie, takže už šlo o „normální auto“, nikoli „bublinu“. Ledvinky na přídi jí ovšem stále scházely. Kupé doplnila dvoudveřová „limuzína“ a kabriolet, později i modely LS s prodlouženým rozvorem, kterým však otevřená verze scházela. Karoserie už byla vždy samonosná. Sedmistovky uspěly zejména v závodech do vrchu a na okruzích, byly z nich odvozeny i ultralehké spidery GT a RS s rámovými podvozky, které dobývaly další vavříny.

Bugatti 46, „malý Royale“, byl podstatně úspěšnější než obří typ 41, kterých vzniklo jen šest. Zrodilo se jich více než 400. Poháněl jej řadový osmiválec 5,36 l s tříventilovým rozvodem OHC. „Šestačtyřicítku“ si oblíbil sám Ettore Bugatti, verze S měla vyšší výkon motoru díky přeplňování, typická pro tuto řadu byla i převodovka u zadní nápravy (transaxle). Nástupnický Type 50 dostal menší pětilitr (4,97 l) OHC, ale také s kompresorem. Závodní verze startovaly na Mille Miglia a v Le Mans. Šasi obou modelů „oblékali“ věhlasní karosáři, z molsheimské továrny vyjíždělo kompletních vozů naprosté minimum.

Obřími Cadillacy modelového roku 1957 se s postem šéfdesignéra General Motors rozloučil legendární Harley Earl. Pod kapotou kompletního výrobního programu vrčel vidlicový osmiválec OHV objemu 5,97 l. Řada zahrnovala série 60, 62, 75, výkonnější modely se jmenovaly Eldorado a vrcholem byl superluxusní Brougham série 70, ve své době dražší než britský aristokrat se dvěma R. Vozy vyznávaly ještě poměrně baculaté tvary, k radikální změně došlo až o dva roky později, kdy také velikost ploutví dosáhla svého vrcholu. Modely 1957 měřily zhruba 5,4-5,7 m podle provedení, dodávaly se v nepřeberném množství variant.

BMW 600 (1957–1959): Isetta pro čtyři

Čtyřmístné vozítko BMW 600 vycházelo z dvoumístné Isetty, mělo ale silnější motocyklový motor a zadní sedadla přístupná dveřmi na pravé straně. Po skončení druhé světové války nastaly pro automobilku BMW těžké časy. Továrna v Eisenachu patřila do východní zóny a mnichovský závod byl téměř zničen bombardováním. Výroba osobních automobilů zde proto byla obnovena až v roce 1952 šestiválcovým modelem 501 (o dva...

Celý článek: BMW 600 (1957–1959): Isetta pro čtyři

bmw bugatti cadillac bmw bugatti cadillac

BMW 700 (1959–1965): Konec těžkých časů

Malé vozy BMW 700 poháněné motocyklovým dvouválcem se vyráběly v podobě dvoudveřových sedanů, kupé a kabrioletů. Uplatnily se i v motoristickém sportu. Orientace bavorské automobilky na dvouválcová minivozítka Isetta a BMW 600 a luxusní šestiválcové a osmiválcové modely 501 a 502 se koncem padesátých let ukazovala jako nepříliš šťastná. Chybělo vozidlo střední velikosti, které by zaujalo širokou motoristickou...

Celý článek: BMW 700 (1959–1965): Konec těžkých časů

bmw bugatti cadillac bmw bugatti cadillac

Bugatti typ 46 a 50: „La Petite Royale“

Bugatti typ 46 byl velký luxusní vůz vycházející z ještě většího 41 Royale a poháněný osmiválcem 5,4 litru. Typ 50 měl stejnou konstrukci a pětilitrový osmiválec DOHC. Téměř současně s nástupem světové hospodářské krize, kterou spustil v říjnu 1929 pád akcií na americké burze, představil geniální konstruktér Ettore Bugatti (1881–1947) v alsaském Molsheimu menší verzi legendárního modelu Royale. Ettore Bugatti, zvaný „Patron“ původně...

Celý článek: Bugatti typ 46 a 50: „La Petite Royale“

bmw bugatti cadillac bmw bugatti cadillac

Cadillac 1957: Loučení Harleyho Earla

Posledními vozy Cadillac, které navrhl Harley Earl, byly modely ročníku 1957 poháněné motory V8 365. Vozy série 60, 62, 75 a Eldorado měly podobné tvary s velkými zadními ploutvemi. Harley Earl (1893–1969), rodák z Hollywoodu nazývaný da Vincim Detroitu, byl od roku 1927 šéfem designu u koncernu General Motors. Stvořil první koncept Buick Y-Job (1939) a je považován za průkopníka křidélek (nebo chcete-li ploutví) na zadních...

Celý článek: Cadillac 1957: Loučení Harleyho Earla

bmw bugatti cadillac bmw bugatti cadillac

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - euro89
2. 7. 2017 01:45
Dotaz na autora
Alesi, protoze jste jediny, od koho se zde daji clanky cist, nechtel by jste se v nekterem z dalsich clanku venovat Monice 560? O tomhle aute mam i ja sam dost malo informaci a urcite bych nejaky obsahlejsi clanek s bohatou fotogalerii uvital. Pro me je to jedno z nejhezcich a nejzajimavejsich francouzskych aut, ktere melo byt sveho casu konkurenci pro Quattroporte nebo Rivoltu S4 Fidia.