Češi nemají o elektromobily zájem. Nenalákaly je ani dotace
Stát chtěl nalákat firmy k nákupu elektromobilů, když ministerstvo průmyslu a obchodu vyčlenilo 80 milionů na podporu prodejů těchto aut. Zákazníky ale ani tato dotace nezaujala. Z vyčleněné částky je ještě k dispozici na 70 milionů korun.
Ministerstvo věří, že zájem o dotace ještě vzroste. Firmy se totiž o finanční pomoc na nákup elektroauta mohou hlásit až do konce července. Kdo dotaci dostane, bude jasné až po ukončení příjmu žádostí. „Předpokládáme nárůst toho zájmu především v posledních dnech. Naším cílem je třeba zasáhnout i poskytovatele sociálních služeb, pečovatelských služeb,“ říká mluvčí ministerstva František Kotrba.
Dotace je určena pro malé a střední podniky mimo Prahu. Firmy mohou na nákup nového elektrovozu dostat minimálně 70.000 korun dle typu auta a velikosti daného podniku. Podniky mohou získat dotaci na nákup více aut, hranicí je však finanční pobídka ve výši 3.000.000 korun. Dotace může být určena pro menší vozy, maximálně pro modely střední třídy a MPV. Možností je pak i dotace na vybudování nabíječky určené pro zaměstnance dané společnosti.
Statistiky prodejů za první pololetí roku ukazují, že čeští zákazníci o elektromobily nemají velký zájem. Za prvních šest měsíců roku bylo u nás dle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno jen 86 elektromobilů, zatímco před rokem jich v daném období bylo 147. Důvodem však patrně nebylo čekání zákazníků na dotace, ale nevýhody elektřinou poháněných aut – vysoká pořizovací cena, krátký dojezd a v Česku stále nedostatečná infrastruktura rychlonabíječek.