České dopravce čeká růst nákladů na mýto a tankování v zahraničí
Za předpokládané zvýšení nákladů dopravců může především loňské oslabení koruny k euru po intervenci České národní banky (ČNB). Uvedla to společnost DKV Service, která dopravcům poskytuje tankovací a servisní služby.
"Zatímco první polovina roku 2013 byla v nákladní dopravě poměrně špatná, poslední čtvrtletí roku jsme zakončili s dvouciferným meziročním nárůstem. Pokud by tento vývoj pokračoval i letos, lze to považovat za náznak růstu ekonomiky," uvedl výkonný ředitel DKV v ČR Ondřej Pavlík.
Podle průzkumu DKV představovala pro řadu dopravců intervence ČNB těžkou ránu. Část z nich totiž například hradí operativní leasing kamionů v eurech. "Téměř desetiprocentní devalvace koruny přinesla dopravcům jak zvýšení nákladů na leasingové splátky, tak i nárůst nákladů na tankování v zahraničí. Pokud mají většinu inkasa pohledávek v korunách, tak jim krokem centrální banky vznikly značné problémy," dodal.
Zatímco u nafty se dopravci mohou setkat s příjemným zjištěním, že její cena klesla, u mýta nic takového očekávat nemohou. Od letoška se zvýšily sazby mýtného v Rakousku, Itálii a na Slovensku. Od dubna se zavádí pro vozidla nad 12,5 tun mýtné také ve Velké Británii a autodopravci musí počítat rovněž se spuštěním zatím odkládané Ecotaxe ve Francii. V České republice se podle Pavlíka dá očekávat otevření tohoto tématu po jmenování nové vlády.