Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český elektrický off-road má druhou generaci. Začal se prodávat v Británii

Marek Bednář
Diskuze (32)

Třídveřový elektrický offroad MW Motors Spartan EV 2,0 připomíná Mercedes-Benz třídy G. Na trhy Evropské unie má přijít v červenci letošního roku.

Elektrických off-roadů je zatím na trhu pohříchu málo. Firma MW Motors ze Štěnovic u Plzně však takový nabízí už nějaký ten pátek. Model jménem Spartan byl původně UAZem Hunter přestavěným na elektrický pohon, čerstvě však je na světě jeho druhá generace.

Nová třídveřová karoserie ani tentokrát není vlastním dílem firmy, nýbrž přestavěným indickým offroadem Force Gurkha 4x4. Inspirace tamních designérů Mercedesem-Benz třídy G je nepopiratelná zejména v přední části auta, ovšem schopnosti očividně nejsou vzhledu neúměrné.

Vůz stojí na žebřinovém rámu a elektromotor je umístěný tam, kde by v konvenční gurce byla převodovka. Následuje dvoustupňová přídavná převodovka s možností k trvalému pohonu zadních kol přiřadit i ta přední. Stojí před námi tedy klasický „off-roaďácký“ systém, na který nejeden milovník jízdy v terénu nedá dopustit.

Video se připravuje ...

Elektromotor nabízí 130 kW (176 koní) a úctyhodných 1.075 Nm nejvyššího točivého momentu. Baterie, která má napětí 354 V a pochází z Číny, má využitelnou kapacitu 57,4 kWh a dojezd na jedno nabití by měl být přes 240 kilometrů. Dobíjet je možné střídavým proudem o výkonu až 9,6 kW nebo stejnosměrným o výkonu až 90 kW; to se baterie z 20 na 80 % nabije v ideálních podmínkách za 36 minut. Konečně, vůz nabízí také možnost pohánět elektrospotřebiče z trakční baterie; adaptér V2L dá až 16 ampér při 230 V.

Navzdory nevelkým rozměrům – délka je 4.116 mm, šířka 1.812 mm a výška 2.075 mm – váží spartan docela hodně – 2.350 kg. Působivější je užitečná hmotnost 1.025 kg a hlavně nejvyšší hmotnost přívěsu – rovné tři tuny. Českého motoristu jistě potěší objem prostoru pro náklad až 1.718 litru.

Slabá není ani výbava, jsou tu uzávěrky obou nápravových diferenciálů, vypínatelné ABS, klimatizace, elektrická okna, sledování tlaku v pneumatikách, LEDkové světlomety či asistent pro sjíždění prudkých kopců.

To všechno si mohou britští zákazníci koupit od 49.995 liber (1,46 milionu korun) bez daní. Vůz je homologován jako užitkové vozidlo a cíloví zákazníci jsou lidé pracující v lesnictví, zemědělství, ochraně přírody či v hornickém sektoru.

„Pokud jste člověkem, který se stará o parky či přírodu, musíte se zamyslet nad tím, jaký je vliv na zvířata a okolí. Potřebujete elektromobil, protože je tichý, méně znečišťuje okolí a tak,“ cituje britský web Autocar Lukáše Metelku z firmy MW Motors.

„Hledáte-li luxusní SUV, tohle není auto pro vás. Tohle je funkční, praktické, utilitární vozidlo. Ale má komfort moderního vozu a je plně elektrické,“ dodal Rosh Mendis, manažer prodeje značky ve Velké Británii. Právě tam se Spartan EV 2,0 prodává, ovšem v plánu je start prodejů i v rámci EU, a to od 1. července letošního roku.

Marek Bednář
Diskuze (32)
Avatar - Barry Lyndon
12. 2. 2024 17:41
Re: Nové zprávy ze světa nařizované elektrodebility
což je ve slovenských korunách a s pár příplatky 650-700...
Avatar - Barry Lyndon
12. 2. 2024 13:43
Re: A na konci byl zvonec a elektrické pohádce je konec
Aneb klasická dieseldezolátní pikačovina :no: :D
Avatar - mariov8
12. 2. 2024 09:52
Re: Zajímavá je originální indická verze
Přesně tak, a není to tak dávno (dokonce i po miléniu!), co tam byl ještě původní komůrkáč s řadovým čerpadlem. Mimo indii se však motor Mercedes-Benz OM616A s turbodmychadlem nikde neprodával, pouze o válec větší jednotka OM617A. Motory v Evropě vyběhli z produkce většinou v polovině 80tek, úplně poslední vůz co tyto ingoty v Evropě používal, byla dodávka MB100 ze Španělska s atmosférickou 2,4D OM616 až do roku 1996.
12. 2. 2024 09:19
Re: A na konci byl zvonec a elektrické pohádce je konec
Pokud budou soli lithia zařazené mezi látky ohrožující reprodukci, je to problematické pro toho, kdo s tyto soli vyrábí a používá, třeba při výrobě Li-Ion baterií. Bude muset přijmout adekvátní opatření, aby zaměstnanci nebyli ohroženi. Avšak baterie obsahují poměrně málo lithia a navíc v jiné formě než jsou ty uvedené soli a navíc jde o uzavřený výrobek. Prostě bouře ve sklenici vody.
Avatar - apoho
12. 2. 2024 08:42
Re: A na konci byl zvonec a elektrické pohádce je konec
Tvářit se to tak může ale nedivil bych se, kdyby se to tak nějak začalo vyvijet