Český nadšenec vybavil Jawu Pérák přeplňovaným desetiválcem. Hodně specifickým
Jawa 250 Pérák patří mezi nejobdivovanější motorky československé produkce. Exemplář, který vám dnes ukážeme, je ale naprosto unikátní.
Tahle konkrétní motorka je zvláštní už na první pohled, okamžitě zaujme barevným provedením, které kombinuje především zelenou a béžovou (nebo slonovinovou?) se zlatými akcenty. A dostalo se také na neobvyklé detaily, například na kapesní hodinky zapracované do designu palivové nádrže.
Pak si všimnete, že na nádrži svítí nápis Bistella a že z rámu pod ní místo dvoudobého jednoválce z rámu vykukuje podivuhodná strojovna. Jde o motor, který sestavil majitel motorky Marek Foltis. A ne ledajaký, jedná se o dvouhvězdicový přeplňovaný desetiválec!
Motor velice zjednodušeně řečeno vznikl spojením 10 válců z Jawy Pionýr do dvou pater, o přeplňování se stará pět Rootsových dmychadel. Objem neobvyklého motoru odpovídá konstrukci a "zdrojům", činí 500 kubických centimetrů.
Výkon bohužel neznáme, ale jak ukazuje video na Markově YouTubovém kanálu, Pérák s dvouhvězdicovým přeplňovaným desetiválcem vydává velice svérázný zvuk.
A mimochodem, unikátní Bistella 500, jak se motorka jmenuje, byla nedávno nominována na mezinárodní mistrovství zakázkových motocyklů v Německu.
Držíme Markovi palce, aby 2,5 roku práce, které na Péráku strávil, vyústily v pořádný úspěch!