Český řidič dnes a před čtvrtstoletím: Je teď lépe než dřív?
Vše výrazně zdražuje, řidiče chtějí servat z kůže, slýcháme často od vás, čtenářů. Vedlo nás to ke srovnání, jak se žilo šoférům před čtvrtstoletím a dnes.
Psal se rok 1998, prodejům nových aut v Česku vládly značky Škoda, Ford, Opel, nejžádanějším autem byla felicia za necelý čtvrtmilion, nafta stála osmnáct korun a kurz na řidičák pět tisíc.
Měl se tedy před 25 lety český řidič lépe než dnes? Kolik se toho za čtvrtstoletí změnilo?
Třiapůlkrát dráž?
Pro posouzení životní úrovně je jedním z hlavních kritérií plat. Zatímco před čtvrtstoletím dosahovala průměrná hrubá mzda podle ČSÚ 11.800 Kč, dnes je to 41.265 Kč.
Ale že by třiapůlkrát zdražila auta, paliva, pojištění? Tak to evidentně není. Příklad za všechny najdete na straně deset, kde uvádíme ceny srovnatelných vozů od Audi A3 po Volkswagen Golf. V roce 1998 Češi vydělávali na rodinné auto zhruba tři roky, dnes to za hrubou mzdu zvládnou do roka.
Z toho vyplývá, že během pětadvaceti let se pro průměrného Čecha stalo nové auto víc než třikrát dostupnější – a navíc se jedná o produkty mnohem lepší kvality.
Pravda je, že pokud bychom téma zpracovávali před třemi roky, vyšlo by srovnání ještě lépe – to se auta dotkla cenového dna: duster začínal pod čtvrtmilionem, 308 od Peugeotu stálo 375.000 Kč. Proti tomu jsou dnešní ceny o dost výš – ale přepočtem platů se pořád nedají s těmi před pětadvaceti lety srovnat.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.