Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh s auty v pohybu - leden a únor přinesly překvapení

Ondřej Šuch
Diskuze (33)
Podíl značky Škoda na trhu se snížil na necelých 48 procent, dovozci rostou…

Na průběžném pořadí prodejů se oproti stejnému období roku 2002 mnoho nezměnilo.

1.       Škoda – 9436 vozů (pokles o 1,76%)

2.       Peugeot – 1128 vozů (pokles o 7,16%)

3.       Renault – 1099 vozů (pokles o 15,33%)

4.       VW – 1046 vozů (nárůst o 2,05%)

5.       Opel – 964 vozů (nárůst o 17,85%)

Z průběžných výsledků je zřejmé, že dosavadní lídři trhu se nevyhnuli poklesu poptávky, naopak dočasně z čela odsunuté značky se začínají znovu hlásit o slovo. Absolutní prodeje sice vypovídají hodně o vývoji na trhu, míru spokojenosti jednotlivých dovozců ale lépe ilustruje tabulka relativního nárůstu.

Suverénním lídrem v této oblasti je KIA, která z loňských 26 vozů udělala letos 226 aut, což ji katapultovalo z 26. na 16. příčku v absolutních prodejích. Porsche sice prodalo o 200% více aut než loni, prakticky jde ale o tři vozy místo jednoho. Lépe už vypadá LandRover, který, zvláště díky Range Roveru, vyexpedoval k zákazníkům letos už 47 aut, což je o 88% více než loni. Těsně za ním se drží buldozer loňských žebříčků Hyundai s 605 vozy, což je o 87% více než v roce 2002 a korejskému suverénovi to stačí na 8. příčku.

Větší či menší oslavy mohou pořádat ještě u Citroënu (+77%), Toyoty (+55%), Fordu (+54%), o více než třetinu pak vzrostly prodeje značkám Mazda, Audi, Volvo a Mercedes.

Drastický propad prodejů zažilo Daewoo, které místo loňských 439 prodalo letos jen 72 aut, značka spadla z 10. na 22. místo a odbyt klesl o neuvěřitelných 83,6%!. Důvod k radosti nemají jistě ani u Lady (-50% na 25 aut) a Chrysleru/Jeepu (-43,9% na 46 aut). Více než čtvrtinový propad zaznamenali také značky BMW, Nissan, Mitsubishi a Alfa Romeo.

První dva měsíce nejsou z hlediska výhledu na celý rok ještě zdaleka určující, mimo jiné kvůli netypickým klimatickým podmínkám. Kromě „čekání na jaro“ je dle dovozců nezanedbatelný také efekt „čekání na Ženevu“, kde jsou představeny nejbližší novinky s přibližnými cenami a termíny uvedení na český trh. Ofenziva novinek už nyní startuje, takže čtvrtletní výsledky zveřejněné počátkem dubna budou mít jistě vyšší vypovídací hodnotu.

Ondřej Šuch
Diskuze (33)