Český trh v červenci 2018: Skok Citroënu a Peugeotu, pád Dacie a Fordu
Turbulentní období na českém trhu s automobily pokračovalo i v červenci. Po červnovém poklesu počtu registrací o 2,6 % nastal mohutný růst, červencových 21.638 registrovaných osobních automobilů je o 10,1 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Růst přitom táhly dvě klíčové značky na českém trhu. Celkově druhý Volkswagen si ve srovnání s loňským červencem polepšil o 41,2 %, obdobným tempem rostl i celkově třetí Hyundai. Úspěšný měsíc to byl i pro Peugeot, 1.017 registrací ho vyneslo na páté místo před Ford. Však to také bylo o 59,2 % více než před rokem.
Právě Ford patří mezi značky, kterým se minulý měsíc moc nedařilo. Registrace mu meziročně klesly o bezmála 13 %. Slabší měsíc to byl také pro Dacii, sice si udržela čtvrtou příčku, 1.097 registrovaných aut je ale o 27,3 % méně než před rokem. Klesly i BMW (-28,6 %) a Mercedes (-23,9 %).
Hodně naopak rostl celkově sedmý Renault (+34,4 %) nebo desátý Citroën (+47,6 %). Nejvýše každopádně zůstává domácí Škoda, jejíchž 5.673 registrací je o 5,7 % více než před rokem.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 7/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 5673 | +5,7 | 26,22 |
2. | Volkswagen | 2495 | +41,2 | 11,53 |
3. | Hyundai | 2345 | +41,0 | 10,84 |
4. | Dacia | 1097 | -27,3 | 5,07 |
5. | Peugeot | 1017 | +59,2 | 4,7 |
6. | Ford | 1010 | -12,9 | 4,67 |
7. | Renault | 880 | +34,4 | 4,07 |
8. | Toyota | 862 | +28,3 | 3,98 |
9. | Kia | 833 | +6,8 | 3,85 |
10. | Citroën | 710 | +47,6 | 3,28 |
11. | Seat | 622 | -6,6 | 2,87 |
12. | Opel | 511 | +1,8 | 2,36 |
13. | Mercedes-Benz | 480 | -23,9 | 2,22 |
14. | BMW | 445 | -28,6 | 2,06 |
15. | Suzuki | 366 | +23,7 | 1,69 |
16. | Nissan | 342 | -21,4 | 1,58 |
17. | Audi | 338 | +8,7 | 1,56 |
18. | Mitsubishi | 259 | +32,8 | 1,2 |
19. | Mazda | 236 | -12,6 | 1,09 |
20. | Fiat | 211 | -0,5 | 0,98 |
- | CELKEM | 21.638 | +10,1 | - |
Růst Hyundaie je přitom způsoben především úspěchem jeho modelu ix20, registrace letitého MPV totiž meziročně vyskočily o 95,3 %. Stal se tak pátým nejprodávanějším autem na trhu. Dařilo se rovněž i20, která si v meziročním srovnání pomohla o bezmála 61 %. Podobně Volkswagen těžil z mohutného růstu Tiguanu, jehož červencové registrace proti loňskému roku vyskočily ze 146 na 497 kusů. Peugeotu zase pomohl 99% růst SUV 2008.
Nejprodávanějším modelem na trhu každopádně zůstává Škoda Octavia, jejíž 1.864 registrovaných kousků je každopádně na stejné úrovni co loni. Druhá Fabia po slabších měsících poskočila o 16,7 %, naopak Superbu se tentokrát moc nedařilo, 349 registrací je o 45,1 % méně než před rokem.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 7/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 1864 | +0,5 | 8,61 |
2. | Škoda Fabia | 1435 | +16,7 | 6,63 |
3. | Škoda Rapid | 845 | +8,1 | 3,91 |
4. | Hyundai i30 | 642 | +12,0 | 2,97 |
5. | Hyundai ix20 | 619 | +95,3 | 2,86 |
6. | Volkswagen Golf | 559 | +10,0 | 2,58 |
7. | Volkswagen Tiguan | 497 | +240,4 | 2,3 |
8. | Dacia Duster | 461 | -6,3 | 2,13 |
9. | Škoda Karoq | 458 | - | 2,12 |
10. | Škoda Kodiaq | 457 | +22,2 | 2,11 |
11. | Peugeot 2008 | 380 | +99,0 | 1,76 |
12. | Hyundai i20 | 370 | +60,9 | 1,71 |
13. | Škoda Superb | 349 | -45,1 | 1,61 |
14. | Kia Ceed | 321 | -13,5 | 1,48 |
15. | Seat Leon | 313 | -0,3 | 1,45 |
16.-17. | Nissan Qashqai | 276 | +2,2 | 1,28 |
16.-17. | Volkswagen Passat | 276 | -24,6 | 1,28 |
18. | Renault Clio | 266 | +32,3 | 1,23 |
19. | Ford Fiesta | 262 | +835,7 | 1,21 |
20.-21. | Citroën Berlingo | 260 | +57,6 | 1,2 |
20.-21. | Hyundai Tucson | 260 | -19,5 | 1,2 |
Výsledky po sedmi měsících roku pak naznačují, že se zájem o nové automobily dostává na svůj strop, 165.422 registrovaných vozů je o nepatrných 0,8 % více než před rokem. Statistiky ale mohou také ovlivňovat nadcházející přísnější emisní normy, respektive související omezená nabídka verzí u některých modelů.
Pořadí nejlepších se přitom lehce proměnilo. Nejvýše sice zůstává Škoda následovaná Volkswagenem a Hyundaiem, čtvrtou příčku však obsadila Dacia, která přeskočila Ford. Ten letos zatím klesá o 13,4 %. Na šestou příčku se pak díky významnému růstu o 27,2 % vypracoval Peugeot, zatímco Renault se propadl na osmé místo.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-7/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 52649 | +4,1 | 31,83 |
2. | Volkswagen | 16236 | -4,5 | 9,81 |
3. | Hyundai | 12712 | +1,6 | 7,68 |
4. | Dacia | 9634 | +6,1 | 5,82 |
5. | Ford | 8449 | -13,4 | 5,11 |
6. | Peugeot | 6780 | +27,2 | 4,1 |
7. | Kia | 6316 | +13,7 | 3,82 |
8. | Renault | 6125 | -4,7 | 3,7 |
9. | Toyota | 5845 | +17,8 | 3,53 |
10. | Citroën | 4262 | +23,4 | 2,58 |
11. | Mercedes-Benz | 4259 | -17,9 | 2,57 |
12. | Seat | 4169 | -15,3 | 2,52 |
13. | Opel | 3920 | -16,4 | 2,37 |
14. | BMW | 3768 | -13,0 | 2,28 |
15. | Nissan | 3522 | +0,1 | 2,13 |
16. | Suzuki | 3298 | +56,8 | 1,99 |
17. | Mazda | 2047 | +7,3 | 1,24 |
18. | Audi | 1828 | -34,7 | 1,11 |
19. | Mitsubishi | 1422 | +1,3 | 0,86 |
20. | Fiat | 1330 | -35,3 | 0,8 |
- | CELKEM | 165.422 | +0,8 | - |
Ze všech nových aut jich 71,4 procenta koupily firmy. Téměř dvě třetiny vozů jsou s benzinovým motorem, podíl dieselů je 31,05 procenta. Počet dovezených osobních aut vzrostl meziročně o 9,5 procenta, přičemž podíl vozidel starších než deset let je mírně nadpoloviční.
Registrace lehkých užitkových automobilů vzrostly proti loňskému roku o 5,7 procenta na 11.229 vozů. První je značka Peugeot s 1472 registracemi, druhý je Volkswagen a třetí Renault. Prodej nákladních aut se do konce července zvýšil o více než tři procenta na 5713 vozů. Nejvíce prodaly firmy DAF, Mercedes-Benz a MAN.
Nové registrace autobusů rostly zhruba o 58 procent na 646 kusů. První je domácí značka Iveco Bus, druhý skončil rovněž tuzemský SOR a třetí je Mercedes-Benz.
Poptávka po motocyklech stoupla meziročně o 2,1 procenta na 11.670 strojů. Nejvíce prodala Honda, následují Yamaha a CF Moto.