Český trh v dubnu 2011: Mercedes-Benz S zpět v čele luxusního segmentu
Celý trh v tomto segmentu zaznamenal nejmenší pokles. Zatímco před rokem našlo nové majitele 37 luxusních vozů, letos o jeden méně, tedy -2,7 %.
V žebříčku se ve čtvrtém měsíci roku 2011 objevil plný počet modelů, které jsou ve statistikách SDA vedeny samostatně. Třeba Maserati Quattroporte, nebo Aston Martin Rapide byste v nich hledali marně, což je, pravda, poněkud zkresluje.
Palmu vítězství si do Stuttgartu odvezl podruhé za sebou Mercedes-Benz S, který zaznamenal 16 nových registrací. Ostatní se takovým výsledkem pochlubit nemohou. Druhé BMW 7 má na kontě jen pět kusů. Na bronzové příčce najdeme společně Audi A8 a Porsche Panamera se 4 vozy a první pětku uzavírá kupé CL od Mercedesu (3).
Ve srovnání s loňskem si limuzína třídy S polepšila o mohutných 433,5 %. Získala totiž třináct registrací z pouhých tří. Zbylá trojice porovnatelných modelů je na tom přesně opačně. Sedmičkové BMW má o 3 kusy méně (-37,5 %). Audi A8 se loni v dubnu začalo nabízet v nové generaci. Tehdy se mu podařilo zvítězit s patnáctkou aut, letos ale hlásí hluboký propad o 73,3 %. Panamera se poroučela směrem dolů o 63,6 %, z 11 na 4 exempláře. Titul šplhouna tedy náleží esku, loserem je naopak A8.
Celkový trh v prestižní kategorii za první třetinu roku stoupl oproti stejnému období letopočtu 2010 ze 142 na 160 registrací, tedy o 12,7 % (meziročně +18).
Luxusní třída, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Mercedes-Benz S | 16 | 45 | 44,4% | 28,1% |
2. | BMW 7 | 5 | 39 | 13,9% | 24,4% |
3. | Audi A8 | 4 | 38 | 11,1% | 23,8% |
3. | Porsche PANAMERA | 4 | 14 | 11,1% | 8,8% |
5. | Mercedes-Benz CL | 3 | 12 | 8,3% | 7,5% |
6. | Jaguar XJ | 2 | 4 | 5,6% | 2,5% |
7. | Lexus LS | 1 | 5 | 2,8% | 3,1% |
7. | Volkswagen PHAETON | 1 | 3 | 2,8% | 1,9% |
- | CELKEM | 36 | 160 | 100,0% | 100,0% |
Celkové vedení od ledna převzal díky aktuálnímu výsledku Mercedes S (45 kusů, 28,1 %), který na něj vyskočil ze třetího místa. Sedmičkové BMW zůstalo druhé (39, 24,4 %). A8 tedy první pozici neudržela a prohodila si pořadí právě s S-Klasse, je bronzová (38 kusů, 23 %). Porsche Panamera má na kontě čtrnáct exemplářů (8,8 %) a oproti minulému přehledu se nepohnulo. To samé lze říci o kupé CL, které má 12 aut (7,5 %) a jako poslední překročilo desítku. Lexusu LS, Jaguaru XJ, ani Volkswagenu Phaeton se to dosud nepodařilo.
S-Klasse si oproti prvním čtyřem měsícům předchozího roku polepšila o 21,6 % (z 37 kusů), dostala se tedy do kladných čísel. BMW řady 7 je nadále v minusu, ztratilo 9,3 %. Loni bylo zaregistrováno 43 vozů, letos o čtyři méně. Audi A8 již nemá divokých +750 %, ale pouze +100 %, loni jich prodalo 19. Panamera vykazuje -56,3 %, ztratila 18 exemplářů a zaznamenala největší pád ze všech. Mercedes CL má v tomto porovnání +140 % (12 aut místo pěti). V této třídě jej považujme ještě za relevantní nárůst, +200 % u VW Phaeton (z 1 na 3) je ovšem perličkou i zde.
Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v dubnu tři vozy: Audi A8, Jaguar XJ a VW Phaeton, i když u něj je výsledek ovlivněn pouhou jedinou luxusní lidovkou. Panamera se s turbodieselem zatím nenabízí, Mercedes-Benz CL rovněž ne a u Lexusu LS se ho alespoň v této generaci ani nedočkáme. Zbývají tedy dva zástupci nejvyšší třídy: třída S, kterých bylo nově s motory CDI zaregistrováno 7 (nízkých 43,8 %). BMW má sice jen čtyři vozy s malým d na zádi, ale jejich podíl mnohem vyšší: 80 %.