Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2010: Dacia Duster poprvé ve statistikách SUV, mezi velkými nezůstal kámen na kameni

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
V květnu 2010 se mezi malými a středními vozy do terénu objevila Dacia Duster. Ve velkých překvapivě nevede BMW, ale dva zástupci koncernu Volkswagen.

Duster při debutu v menší třídě v Top 25

Registrace malých a středních vozů do terénu oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o poměrně slušných 42,1 %, z 890 na 1.265 kusů.

Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 383 exemplářů, připomeňme jen, že ve statistikách se objevil loni v květnu. Druhé místo patří Volkswagenu Tiguan se 147 kusy, přes stovku má ještě třetí Hyundai ix35, který jí překročil o 4 registrace (tedy 104). Na čtvrté příčce najdeme Nissan Qashqai se 77 novými vozy a konečně na páté místo stačilo Hondě CR-V sedm desítek kusů. První pětka je tedy úplně stejná jako minule, pořadí se stabilizovalo.

Kia Sorento nebývá na sedmé pozici často, tentokrát jí dosáhla. Další překvapení se jmenuje Lada Niva. Ruský veterán si připsal na své konto 13 přírůstků, což mu stačilo na 18. místo. Dacia Duster obsadila napoprvé 24. příčku, ale ta pro ni určitě není konečnou. Dodávky objednaných vozů se teprve rozbíhají.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři, pokud tedy zahrneme i Yetiho. Je pravda, že se před rokem teprve rozjížděl, ovšem co by mnozí dali za 47 kusů každý měsíc? Samozřejmě to znamená +714,9 % a titul Skokana roku. Volkswagen Tiguan má nárůst o 7,3 %, loni se prodalo 137 vozů. U Qashqaie počty rovněž stouply, má na kontě +31 automobilů, tedy o 67,4 % více. Honda CR-V se takovým výsledkem pochlubit ani zdaleka nemůže, pohoršila si o - 11,4 %, respektive 9 registrací.

Titul Skokana sebral Mazdě CX-7 Yeti, její řady se i tak rozšířily o 512,5 %, z 8 na 49. Tuto velkou změnu opět můžeme přičíst nabídce vznětového motoru. Ve statistikách nalezneme ještě další dva modely, které se zvedly o více než 100 %, ale jsou to automobily, kterých se prodávají jednotky kusů. Pro pořádek jde o Land Rover Freelander (+300 %), ten je mimo pořadí na 27. místě a bylo to pouze z jednoho na čtyři. Druhým jmenovaným je Lada Niva (+160 %, z 5 na 13). Největší meziroční propad zaznamenal Ford Kuga. Letos jeho počty klesly ze 103 na pouhých 20 aut (-80,6 %). Loni mu patřila stříbrná příčka za Tiguanem, uplynul rok a je až šestnáctý!

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v květnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2010 1-5/2010 5/2010 1-5/2010
1. Škoda YETI 383 1670 30,3% 27,9%
2. Volkswagen TIGUAN 147 622 11,6% 10,4%
3. Hyundai ix35 104 280 8,2% 4,7%
4. Nissan QASHQAI 77 494 6,1% 8,2%
5. Honda CR-V 70 325 5,5% 5,4%
6. Mazda CX-7 49 236 3,9% 3,9%
7. Kia SORENTO 42 164 3,3% 2,7%
8. BMW X1 40 214 3,2% 3,6%
9. Audi Q5 37 216 2,9% 3,6%
10. Toyota RAV4 33 148 2,6% 2,5%
11. Mitsubishi OUTLANDER 29 116 2,3% 1,9%
12. Subaru FORESTER 28 164 2,2% 2,7%
13. Hyundai SANTA FE 24 86 1,9% 1,4%
13. Mercedes-Benz GLK 24 96 1,9% 1,6%
13. Volvo XC60 24 171 1,9% 2,9%
16. Ford KUGA 20 183 1,6% 3,1%
17. Suzuki GRAND VITARA 18 143 1,4% 2,4%
18. Chevrolet CAPTIVA 13 82 1,0% 1,4%
18. Kia SPORTAGE 13 152 1,0% 2,5%
18. Lada NIVA 13 53 1,0% 0,9%
18. Peugeot 4007 13 53 1,0% 0,9%
18. Renault KOLEOS 13 52 1,0% 0,9%
23. Citroën C CROSSER 10 48 0,8% 0,8%
24. Dacia DUSTER 9 9 0,7% 0,2%
24. Hyundai TUCSON 9 101 0,7% 1,7%
- Ostatní modely 23 114 1,8% 1,9%
- CELKEM 1265 5992 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 41,1 %, z 4.248 na 5.992 vozů. Pořadí po pěti měsících dominuje pochopitelně Yeti (1.670, podíl 27,9 %), druhý je Tiguan (622, 10,4 %) před Qashqaiem (494, 8,2 %). Následuje Honda CR-V (325, 5,4 %) a na pátou příčku se z minulé sedmé vyšvihl Hyundai ix35 (280, 4,7 %).

Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 49,5 % (o 206 vozů více), Qashqai dokonce o 102,5 % (+250). Honda CR-V se naopak zhoršila (-31,4 %, o 149 aut méně). Yetiho ještě porovnávat nebudeme, neboť jeho nárůst je v řádu tisícovek procent. U Hyundaie ix35 si budeme muset na srovnatelné údaje ještě dlouho počkat.

U Škody Yeti činily vznětové motory v květnu 61,6 % registrací (236 kusů), VW Tiguan měl tento podíl tradičně vyšší, 72,1 % (106 vozů). Hyundai ix35 dosáhl méně než Tiguan, ale více než Yeti: 66,3 % (69), Nissan Qashqai skončil na 32,5 %, 25 aut poháněly agregáty spalující naftu. Procento turbodieselových kočovníků je tentokrát z Top 5 nejnižší. Honda CR-V překonala díky 64,3 % dokonce i Yetiho, v absolutních číslech měla ale daleko méně, jen 45 kusů.

Mezi velkými nedominuje BMW, ale Audi, Toyota a VW

Trh největších SUV a offroadů meziročně klesl jen mírně, o -7,3 %, z 261 na 242 registrací. Mastodonti do těžšího či lehčího terénu se ale ani tak nemohou pochlubit stejnými výsledky jako jejich menší kolegové.

Pomyslné zlato a stříbro nepatří tradičně mnichovské automobilce BMW, ale úplně jiným modelům! Zvítězila totiž Q7 od Audi, pro kterou se rozhodlo celkem 35 zákazníků. Před ostatními má slušný náskok, za ní je ovšem hodně nabito. Posuďte sami, druhý je VW Touareg (26) a třetí Toyota Land Cruiser (24). Čtvrtou příčku sdílí BMW X5 s Mercedesem ML, oba mají po 22 nových vozech.

Šestý Hyundai ix55 příliš nezaostává (21), stejně jako sedmé Volvo XC90 (20). To mimochodem před rokem zvítězilo. Ptáte se, kde je BMW X6? Až osmé! Hodně překvapil Mercedes G, který se vešel do Top 10. Sedm z osmi vozů však patří do lehkých užitkových, jednalo se tedy s největší pravděpodobností o fleetovou dodávku. Vzhledem k nízkým přírůstkům automobilů v této kategorii jsme se modelový žebříček rozhodli omezit na patnáctku nejlepších.

V meziročním srovnání si Q7 polepšila o 29,6 % (loni 27 aut), na dalších místech najdeme rovněž vzestupy. Registrace Touaregu jsou lepší o 36,8 % (z 19), nová generace se přitom začala prodávat oficiálně až koncem května. Land Cruiser si polepšil dost radikálně, o 19 vozů. Navýšení o 380 % však není nejvyšší! BMW X5 má naopak o 18,5 % méně (-5 kusů). V tomto trendu pokračuje i Mercedes-Benz ML, ztratil 40,5 %, u něj toto číslo představuje - 15 aut z 37.

Titul Skokan roku bychom vzhledem k nízkým objemům nových registrací mohli udělit Land Roveru Discovery (z pouhého jednoho na 5 exemplářů, tedy o 400 % více). Zůstaňme ovšem u relevantnějšího postupu, který má na svědomí již vzpomínaná Toyota Land Cruiser. Těch se před rokem prodalo jen pět. Opačné nelichotivé prvenství náleží vozu, u kterého bychom to nečekali. Je jím BMW X6 se ztrátou 60 %. Jeho počty se propadly z třech desítek na 12 kusů.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v květnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2010 1-5/2010 5/2010 1-5/2010
1. Audi Q7 35 138 14,5% 10,8%
2. Volkswagen TOUAREG 26 66 10,7% 5,2%
3. Toyota LAND CRUISER 24 92 9,9% 7,2%
4. BMW X5 22 189 9,1% 14,8%
4. Mercedes-Benz ML 22 87 9,1% 6,8%
6. Hyundai ix55 21 127 8,7% 10,0%
7. Volvo XC90 20 133 8,3% 10,4%
8. BMW X6 12 140 5,0% 11,0%
9. Lexus RX 11 52 4,5% 4,1%
10. Mercedes-Benz G 8 13 3,3% 1,0%
10. Mercedes-Benz GL 8 53 3,3% 4,2%
12. Jeep WRANGLER 7 38 2,9% 3,0%
13. Land Rover DISCOVERY 5 12 2,1% 0,9%
14. Jeep GRAND CHEROKEE 3 7 1,2% 0,5%
14. Nissan PATHFINDER 3 32 1,2% 2,5%
14. Mitsubishi PAJERO 3 26 1,2% 2,0%
14. Porsche CAYENNE 3 13 1,2% 1,0%
- Ostatní modely 9 57 3,7% 4,5%
- CELKEM 242 1275 100,0% 100,0%

Český trh v této kategorii se oproti prvním pěti měsícům minulého roku nachází opět v záporných číslech. Ztratil -9,6 %, vykazuje 1.275 jednotek místo loňských 1.410. Pád se ovšem oproti dubnu zmírnil o půl procenta.

V celkovém pořadí i nadále vládne duo BMW. Vede zatím X5 se 189 registracemi (podíl 14,8 %), svým pronásledovatelům včetně X6 stále uniká. Druhý bavorák má 140 nových přírůstků (11 %), svou pozici ale už drží jen těsně před dotírajícím Audi Q7 (138, 10,8 %). To vyskočilo o dva stupínky. Následuje Volvo XC90 (133, 10,4 %) a pátý je Hyundai ix55 (127 vozů, podíl 10 %).

Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 8,6 % (ze 174 o 15 kusů). X6 si pohoršila o 84 aut (z 224, tedy o - 37,5 %). Audi Q7 se zlepšilo o 17 registrací, respektive o 14 %. Volvo XC90 vykazuje navýšení +7,3 % (o 9 více). Hyundai ix55 je rovněž v kladných hodnotách, byť ještě menších (+5 %, +6).

Podíly turbodieselů byly v dubnu v této třídě poměrně jednoduché: Audi Q7, Volkswagen Touareg a BMW X5 měly stoprocentní zastoupení přeplňovaných vznětových pohonných jednotek. Pouze Toyota Land Cruiser měla skóre 1:23 ve prospěch naftových agregátů (95,8 %), Mercedes ML s benzinovým motorem si koupili dva Češi (90,9 %).

Toyota Hilux obhájila, ale terénní pickupy umírají

Specifická kategorie terénních pracantů stále padá, tentokrát došlo k poklesu celkových registrací o 14, tedy o 34,1 % (loni 41, letos 27). Situace v této třídě tedy není příliš lichotivá.

Daří se pouze Toyotě Hilux, která obhájila prvenství z předešlého měsíce (11 kusů). Druhé Mitsubishi L200 jich má pět, bronzové jsou dva vozy: Ford Ranger a Nissan Navara (4), pátý je druhý zástupce Nissanu NP300 (2) a žebříček uzavírá šestá Mazda BT s pouhým jedním autem.

Vedoucí Hilux oproti předešlému roku získal +57,1 %, tehdy našlo nové majitele sedm kusů. Mizérii dokazuje i ten fakt, že zbytek se propadl. L200 o plných 10 vozů (-66,7 %), Ranger o tři (-42,9 %), Navara ztratila celou polovinu, tedy čtyři auta a NP300 třetinu, má o jednu registraci méně.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v květnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2010 1-5/2010 5/2010 1-5/2010
1. Toyota HILUX 11 35 40,7% 20,5%
2. Mitsubishi L200 5 40 18,5% 23,4%
3. Ford RANGER 4 27 14,8% 15,8%
3. Nissan NAVARA 4 25 14,8% 14,6%
5. Nissan NP300 PICKUP 2 36 7,4% 21,1%
6. Mazda BT 1 7 3,7% 4,1%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,6%
- CELKEM 27 171 100,0% 100,0%

Za prvních pět měsíců roku 2010 si koupilo terénní pickupy o 74 zákazníků méně než za stejné období loňského roku (171 oproti 245), ztráta tedy činí 30,2 %. Klienti šetří, většině jejich vlastníků slouží starší, či nedávno zakoupené trucky.

V celkovém pořadí drží vedení Mitsubishi L200 se 40 kusy (jeho podíl dosahuje 23,4 %). Druhý Nissan NP300 ztrácí čtyři (36 aut, 21,1 %). Následuje Toyota Hilux s 35 vozy (20,5 %), Ford Ranger má 27 (15,8 %) a Nissan Navara se zatím zastavil na čísle 25 a podílu ve třídě 14,6 %. Ostatní dva modely paběrkují, nemají dohromady ani 5 %.

V meziročním srovnání má L200 o 36,5 % méně (-23 vozů), NP300 o čtvrtinu (-12), Hilux o 10,3 % (-4) a Navara o 60,3 % (-38 kusů). Pickup od Fordu vyráběný v Thajsku se zlepšil o 58,8 %, respektive deset aut. Jeho dvojče Mazda BT je sice jen do počtu, ale vykazuje o jeden prodaný automobil více (+16,7 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
30. 6. 2010 09:01
Tak je to správné, tak to má být!
no vidis,ze sa v niecom aj zhodneme ;-)

K tvojej poslednej vete let tolko, ze spolahlivost cr dizlov od vw ukaze az cas. Zatial je priskoro na nejake zasadne hodnotenie.

Mimochodom a vo firme zaciname uvazovat nad postupnou zamenou niektorych vozidiel za benzinaky, kedze navratnost nafty sa vyrazne predlzila
Avatar - Ada je zase tady
30. 6. 2010 00:18
Re: Tak je to správné, tak to má být!
Ale v tom nejsme ve pri. Vsak take rikam celou dobu, ze TDI ve verzi CR je krok zpet. PD se dalo dale vyvijet a zlepsovat jeho parametry.
A proc CR a proc ne PD? To neni otazka emisi, ale predevsim hlucnosti a nakladu na vyrobu. Bylo to rozhodnuti ekonomu, ne techniku. Vyssi spotrebu CR zatim lide akceptuji. Je otazka, jak dlouho jim to vydrzi.
Nicmene nemeni to nic na faktu, ze TDI od VW bylo vzdy o neco spolehlivejsi a trvanlivejsi, nez diesely podobne kubatury od konkurence.
29. 6. 2010 22:34
Re: Tak je to správné, tak to má být!
ado, ano tdi pd boli na spotrebu vyborne. TDI CR od vw je na tom rovnako ako konkurencia (mam na mysli spotrebou).

Aky je rozdiel medzitebou uvedenymi motormi? Okrem vseobecnych bla bla najma v emisnej norme, ktoru plnia

Ak este stale vypravas o tdi cr od vw ako o uspornom (alebo uspornejsiom) voci konkurencii, tak si mimo. Su na tom porovnatelne a ziaden zazrak sa nekona
Avatar - Ada je zase tady
29. 6. 2010 21:32
Re: Tak je to správné, tak to má být!
Elektronika umi divy. Neni problem motor s DPF naladit na vyssi vykon i kroutak. Problem je ve spotrebe a prubehu kroutaku. Ale to z praxe zna kazdy, kdo nejprve jezdil s 1,9TDI a potom si koupil nejaky CR s DPF. Jako bys to neznal. S TDI PD se dalo v praxi jezdit se spotrebou, kterou udaval reklamni letak. U motoru CR se ti to nepovede ani nahodou. A cim se lisi ty motory predevsim? No kompresnim pomerem...
Avatar - kolmar
29. 6. 2010 14:11
Re: Tak je to správné, tak to má být!
Ako vysvetlis potom napr. u VW nahradu motora 1.9 TDI motorom 1.6 CR TDI, znizil sa objem, aj spotreba, a tusim sa o kapinek zvysil sa vykon aj krutak... (myslim tie cca 100 k varianty) - najpredavanejsie.