Český trh v květnu: Podíl Kie Cee'd ve třídě vzrostl na 10 %, odbyt Octavie klesl
Focus, Golf, Megane, Astra - ti všichni pouze sledují počínání agresivního vstupu korejského modelu Kia Cee'd. Za poslední rok a půl si tento model dokázal podmanit desetinu trhu v nižší střední třídě, ačkoli jeho předchůdce Cerato začínal před lety s jednotkami procent. Absolutní čísla jsou možná ještě výmluvnější. Kiu koupilo letos téměř 2 tisíc zákazníků, ale každého z tria Focus, Golf a Megane jen zhruba dvanáct set zájemců.
Na všechny tři uvedené modely běží zvýhodnění a slevy, které například cenu končící generace Renaultu posunuly na úroveň malých vozů. Třídveřový Mégane začíná na 287 tisících a třeba pětidveřový Megane 1,4 16V (72 kW) ICE dnes koupíte za 338 tisíc se 6 airbagy, klimatizací, palubním počítačem, centrálním zamykáním, mlhovkami, atd. Za ESP se připlácí symbolických 8 tisíc korun.
Octavia se stále drží na špici segmentu, ale ani její postavení není tak silné jako dříve. Podíl ve třídě činil ještě v dubnu 40 %, ale teď se snížil díky slabšímu květnovému prodeji o několik procentních bodů. Reakce trhu na snížení cen (od června 2008) v rámci kampaně Edition 08 sledují všichni s napětím.
Pro zajímavost, loni v květnu se prodalo 1822 Octavií a za prvních pět měsíců roku 2007 8115 Octavií. Letos 1446 resp. 7255 ks. Stejná čísla pro Kiu Cee'd: loni za květen 268 ks, za prvních 5 měsíců 790 ks, letos 397 ks resp. 1958 ks. Celý trh přitom letos vzrostl o deset procent.
Zajímavým výsledkem první desítky je odbyt Suzuki SX4 (131 ks za květen). S úspěchem Kie kontrastují jen průměrné výsledky Hyundaie i30. Mimo první desítku se nacházejí relativně nové modely Toyoty, Peugeotu i Fiatu.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2008 | 1-5/2008 | 5/2008 | 1-5/2008 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1446 | 7255 | 36,4% | 36,9% |
2. | Kia CEE´D | 397 | 1958 | 10,0% | 10,0% |
3. | Ford FOCUS | 362 | 1181 | 9,1% | 6,0% |
4. | Volkswagen GOLF | 229 | 1207 | 5,8% | 6,1% |
5. | Renault MEGANE | 215 | 1122 | 5,4% | 5,7% |
6. | Citroën C4 | 166 | 920 | 4,2% | 4,7% |
6. | Opel ASTRA | 166 | 822 | 4,2% | 4,2% |
8. | Suzuki SX4 | 131 | 666 | 3,3% | 3,4% |
9. | Hyundai i 30 | 108 | 562 | 2,7% | 2,9% |
10. | Honda CIVIC | 84 | 440 | 2,1% | 2,2% |
11. | Dacia LOGAN | 76 | 359 | 1,9% | 1,8% |
12. | Peugeot 308 | 68 | 271 | 1,7% | 1,4% |
13. | Toyota AURIS | 62 | 366 | 1,6% | 1,9% |
14. | Audi A3 | 52 | 247 | 1,3% | 1,3% |
15. | Fiat BRAVO | 52 | 235 | 1,3% | 1,2% |
15. | Mazda 3 | 40 | 189 | 1,0% | 1,0% |
17. | Nissan NOTE | 38 | 206 | 1,0% | 1,0% |
18. | Peugeot 307 | 36 | 301 | 0,9% | 1,5% |
19. | Volkswagen JETTA | 36 | 153 | 0,9% | 0,8% |
19. | Fiat LINEA | 33 | 119 | 0,8% | 0,6% |
21. | Seat LEON | 32 | 205 | 0,8% | 1,0% |
22. | Mitsubishi LANCER | 28 | 77 | 0,7% | 0,4% |
23. | BMW 1 | 19 | 133 | 0,5% | 0,7% |
24. | Subaru IMPREZA | 15 | 84 | 0,4% | 0,4% |
25. | Nissan TIIDA | 14 | 96 | 0,4% | 0,5% |
26. | Chevrolet LACETTI | 13 | 136 | 0,3% | 0,7% |
27. | Volvo C30 | 10 | 80 | 0,3% | 0,4% |
28. | Toyota COROLLA | 9 | 46 | 0,2% | 0,2% |
29. | Seat TOLEDO | 9 | 47 | 0,2% | 0,2% |
29. | Volvo V 50 | 7 | 27 | 0,2% | 0,1% |
31. | Fiat SEDICI | 5 | 12 | 0,1% | 0,1% |
32. | Alfa Romeo 147 | 4 | 20 | 0,1% | 0,1% |
33. | Lada 1119 | 4 | 15 | 0,1% | 0,1% |
33. | Fiat STILO | 3 | 62 | 0,1% | 0,3% |
35. | Lada 1118 | 2 | 14 | 0,1% | 0,1% |
36. | Lada 1117 | 1 | 2 | 0,0% | 0,0% |
37. | Kia CERATO | 0 | 3 | 0,0% | 0,0% |
38. | Nissan ALMERA | 0 | 2 | 0,0% | 0,0% |
38. | Volkswagen NEW BEETLE | 0 | 1 | 0,0% | 0,0% |
38. | Volvo S 40 | 0 | 5 | 0,0% | 0,0% |
- | Celkem | 3972 | 19646 | 100,0% | 100,0% |