Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Převaha německých vozů ve vyšší střední třídě je až drtivá. Okupují stupně vítězů a mezi prvními sedmi mají šest zástupců.

Trh v meziročním srovnání poměrně razantně ztratil: 23,3 %. V listopadu 2011 bylo nově zaregistrováno 275 vozů vyšší střední třídy, letos 211, tedy o 64 méně.

V nejnovějším měsíčním žebříčku zvítězila, jak jinak, mnichovská „pětka“, připsala si rovných 70 kusů a podíl 33,2 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad se znovu spokojilo s druhým místem, tentokrát mělo na kontě 44 exemplářů (20,9 %). Kombi do lehkého terénu přitom zvolilo 14 zákazníků. Třetí příčka náleží Mercedesu E (27, 12,8 %). Uvidíme, jak si povede modernizovaná verze. Čtvrtý je jediný „vetřelec“, který nepochází od našich západních sousedů: švédské Volvo sérií 70 a 80 s 19 vozy (9 %). Pátou příčku obsadil druhý model z Ingolstadtu: A7 (18, 8,5 %).

Lídr BMW 5 v meziměsíčním porovnání s listopadem 2011 vykazuje +7,7 % (o pět vozů více ze 65). Audi A6 bohužel výrazně spadlo. Zaznamenalo ztrátu 33 jednotek (-42,9 %), před rokem jich tudíž bylo 77 a znamenaly triumf. Mercedes-Benz E má +12,5 % (+3 z 24). Volva 70/80 hlásí pokles o 36,7 % (-11 kusů). Audi A7 se také odporoučelo dolů (-5 z 23 loňských).

Největší procentní skok si připisují Hyundai Genesis a Lexus GS. Polepšily si ale jen o dvě auta z jediného (+200 %). Za nimi je BMW 6 s čtvrtinovým postupem (tedy jedním vozem navíc ze čtyř). Minulý rok v žebříčku ještě chybělo, bylo se zařazeno až po vstupu verze Gran Coupé na trh. Čísla ovšem reprezentují součty všech karosářských variant. Pojem „kusová navýšení“ platí tentokrát doslova, vždyť zde vede pětkové BMW před třídou E a Genesisem, respektive GS.

Procentním pádům vládnou dva vozy, které se do Top 10 nevešly. Francouzský Jihokorejec Renault Latitude ztratil 93,8 % (-15 ze 16). Za ním následuje „americká“ Lancia Thema (-85,7 %, -6, před rokem sedm). Třetí v této statistice je Jaguar XF (-77,8 %, dvě registrace místo sedmi). Pořadí v kusových „loserech“ je jiné. Za lídrem se čtyřmi kruhy (A6) následuje Latitude a velká Volva.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti takřka celému loňskému roku zvýšil o 153 vozů (+5,9 %), tedy z 2.589 na 2.742.

Neohroženým vládcem pořadí od ledna 2012 je BMW řady 5, které už do finále nikdo nemůže předstihnout. Má na kontě 932 zaregistrovaných exemplářů a podíl 34 %. Na druhém místě se nachází Audi A6 (785, 28,6 %). Za nimi zeje hluboká propast, ale ani bronz se nemění. Okupuje jej Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (271, 9,9%). „Éčko“ na Skandinávce nemá (250, 9,1 %). Na páté příčce trůní Audi A7 (153, 5,6 %). Top 5 se tedy stabilizovala a rozdíly jsou velké.

Ve srovnání s letopočtem 2011 si vedoucí řada 5 polepšila o 130 vozů (16,2 %). Audi A6 má o 235 kusů a 42,7 % více. Volvo 70/80 je na tom také lépe než loni, i když zdaleka nevylétlo o tolik (+4 jednotky, +1,5 %). Ale i takový mírný vzestup je pořád kladný. Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o 37,5 % a 150 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani A7 (-42 %, -111 aut).

Procentním skokanem roku jmenujme Lexus GS, který se zlepšil o 1.100 %, konkrétně ze tří exemplářů na 36, hlavní slovo zde má ovšem střídání stráží. Překvapivě méně má Hyundai Genesis (+900 %) která se objevila ve statistikách právě v listopadu 2011. Následuje raritka Citroën C6 s třísetprocentním ziskem. Trojciferný nárůst hlásí ještě BMW řady 6, jenž je na tom o +123,1 % lépe, poněvadž vyskočilo z 26 na 58 registrací. Největší kusové zlepšení vykazuje s přehledem Audi A6 před BMW sérií 5 a Lexusem GS. Posledně jmenovaný má +33 aut.

Propadákům sice nadále s -86,7 % kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Výrazně špatné výsledky vykazují hlavně Renault Latitude (-47 %), dále Audi A7 a Mercedes-Benz E, jejichž čísla byla vzpomenuta výše. „Éčko“ si zároveň pohoršilo o nejvíce exemplářů ze všech. Zde mu sekundují čtyři kruhy se splývavou zádí a Latitude (-44).

„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 65 klientů (92,9 %). Nejprodávanější Audi má na kontě za listopad 42 turbodieselů. Konkrétně jde o 28 sedanů a Avantů A6, respektive všech 14 Allroadů s agregáty TDI (tedy 95,5 % z celkového počtu). Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží 23 novopečených majitelů (85,2 %), Audi A7, stylovějšího kolegu úspěšnější A6, pak o šest méně (17, 94,4 %). Naftová Volva si koupilo rovněž 17 Čechů, jinak o něco menších 89,5 %. Patnáct z nich zvolilo XC70, zbylí dva pak kombi V70.

Statistiky SDA uvádějí také celkem sedm nových registrací hybridů: čtyři Mercedesy E a trojici Lexusů GS.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.BMW 57093233,2%34,0%
2.Audi A64478520,9%28,6%
3.Mercedes-Benz E2725012,8%9,1%
4.Volvo S80/V70/XC70192719,0%9,9%
5.Audi A7181538,5%5,6%
6.Mercedes-Benz CLS 161257,6%4,6%
7.BMW 65582,4%2,1%
8.Hyundai GENESIS3101,4%0,4%
8.Lexus GS3361,4%1,3%
10.Citroën C6240,9%0,1%
10.Jaguar XF2480,9%1,8%
Ostatní modely-2700,9%2,6%
CELKEM-2112742100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Avatar - gld
1. 1. 2013 13:29
Re: C6
Mňa prekvapilo, že C6 zo záhrobia dokázala prekonať relatívne novú lanciu themu.
31. 12. 2012 21:59
Re: RENAULT
Latitude je horší než BMW 5, ale taky je o dost levnější, to stojí za povšimnutí. Špatný rozhodně není, tady rozhoduje hlavně značka. Kdyby bylo čistě teoreticky BMW5 prodáváno jako R. Latitude, určitě by neskončilo na prvním místě, ani druhém, ani...

Renault nemusí dávat kulanci. Nemají takové přešlapy jako VW.
31. 12. 2012 18:53
Koncerny
Pro Vaši informaci, pořadí koncernů:
1. BMW - 75 (BMW 5 + 6)
2. VW Group - 62 (Audi A6 + A7)
3. Mercedes-Benz - 43 (Mercedes-Benz E + CLS)
4. Geele (Volvo) - 19 (Volvo S80 + V70 + XC70)
5. - 6. H/K (Hyundai Genesis) a Toyota (Lexus GS) - 3
7. - 8. PSA (Citroën C6) a Tata Motors (Jaguar XF) - 2
BRAVO BMW!!!
31. 12. 2012 16:19
Re: RENAULT
VW hradi opravy i po zaruke?? >:D >:D >:D tak neviem, mozno ze pre Phaeton, ale inac asi tazko. Vo firme mame asi 70% aut z koncernu VW, az na jedno Oktaviu (ta si zasluzi palec hore) spokojnost s VW nevladne a uz neraz boli poruchy 2 mesiace po skonceni zaruky a ziadne uznavanie alebo zohladnovanie zaruky sa nekonalo
31. 12. 2012 15:55
Re: C6
Možná skladovky, C6 se v ČR už hodně dlouho oficiálně nenabízí. Nebo objednávka na zakázku. To auto své příznivce má.