Český trh v říjnu 2008: Podíl Škody Fabia klesl ke 35 %, Dacia Sandero v Top 10
Z té se naopak vytratila Thalia, která prochází generační výměnou. První příčku pochopitelně okupuje Fabia, v desátém měsíci letošního roku se český vozový park rozšířil o dalších 2.077 kusů, ve srovnání s loňským říjnem je to o plných 37,5 % méně, před rokem bylo totiž zaregistrováno 3.324 nových malých škodovek. Jde také o relativní pokles registrací v rámci konkurenčního postavení značky ve třídě malých vozů. Zatímco obvyklý podíl Fabií ve třídě malých vozů činí na českém trhu asi 40 a více procent, v říjnu 2008 klesl až na 35,1 %.
Druhý skončil opět Ford Fusion s 526 kusy, ten si oproti loňsku polepšil o 14,2 %, v říjnu 2007 se prodalo 443 vozů. Třetí skončil Peugeot 207 s 322 novými registracemi, i ten dosáhl lepšího výsledku o 25,8 procenta (loni si odvezlo dvěstěsedmičky 256 zákazníků). Yarisu od Toyoty stačilo 294 kusů na čtvrté místo (loni 175, tedy 68% nárůst). Na pátém místě skončila v úvodu zmíněná Fiesta s 275 vozy, loni jich bylo celkem 231 (nárůst o 19 %).
Český trh v říjnu 2008: Pořadí značek |
Šestý skončil Citroën C3 s 260 vozy, což je oproti loňským 141 o plných 84,4 % více. Sedmý je pomalu končící Hyundai Getz, říjnových 226 vozů znamená zlepšení o 58 procent, loni se prodalo jen 143 aut. Na osmém místě najdeme Renault Clio (220 nových vozů, + 80,3 %, v říjnu 2007 jen 122 vozů) a devátý je Volkswagen Polo (189 nových registrací, loni 133, tedy + 42,1 %). První desítku uzavírá v úvodu zmíněná lowendová Dacia Sandero se 186 registracemi. Je to teprve druhý měsíc Sandera na českém trhu a to hlavní teprve zřejmě tento model předvede letos na podzim a příští rok na jaře. Ze statistiky vyplývá, že jediným modelem z Top 10, který si oproti loňsku pohoršil, je - loni nová - domácí jednička.
Ta pochopitelně vede i žebříček od začátku roku s 24.213 vozy a podílem 41,9 %, přičemž rozdíl oproti loňsku činí 8,3 %, letošní registrace jsou pochopitelně menší, neboť loni za stejné období našlo nové majitele 26.394 automobilů. Druhý je opět Fusion (4.864 vozů, podíl 8,4 %, nárůst o 73,6 % oproti loňským 2.802 kusům) a Peugeotem 207 (3.010 vozů, nárůst o 50,4 % oproti 2.001 za leden až říjen 2007).
Co se týče vznětových verzí, za říjen letošního roku našlo své zákazníky 277 dieselových Fabií, mají tedy na celkových registracích podíl 13,3 %. U Peugeotu 207 dosáhl podíl vznětových motorizací v říjnu 2008 14,9 %, celkem 48 dvěstěsedmiček bylo poháněno dieselovými agregáty.
U Fabie dosáhly užitkové varianty N1 v říjnu 14,3 %, prodalo se celkem 297 aut. U Fusionu činí méně – jen 8 % (484 osobních versus 42 nákladních), u 207 pak jen 7,4 %. Tuto statistiku vyhrál v říjnu Fiat Punto se 13 užitkovými ze 74 celkem, podíl nákladních teček tedy činí 17,6 %.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2008 | 1-10/2008 | 10/2008 | 1-10/2008 |
1. | Škoda FABIA | 2077 | 24213 | 35,1% | 41,9% |
2. | Ford FUSION | 526 | 4864 | 8,9% | 8,4% |
3. | Peugeot 207 | 322 | 3010 | 5,4% | 5,2% |
4. | Toyota YARIS | 294 | 2262 | 5,0% | 3,9% |
5. | Ford FIESTA | 275 | 1421 | 4,7% | 2,5% |
6. | Citroën C3 | 260 | 1803 | 4,4% | 3,1% |
7. | Hyundai GETZ | 226 | 1635 | 3,8% | 2,8% |
8. | Renault CLIO | 220 | 2055 | 3,7% | 3,6% |
9. | Volkswagen POLO | 189 | 2307 | 3,2% | 4,0% |
10. | Dacia SANDERO | 186 | 257 | 3,1% | 0,4% |
11. | Hyundai ACCENT | 172 | 986 | 2,9% | 1,7% |
12. | Chevrolet AVEO | 170 | 1456 | 2,9% | 2,5% |
13. | Renault THALIA | 156 | 2280 | 2,6% | 3,9% |
14. | Opel CORSA | 155 | 1486 | 2,6% | 2,6% |
15. | Suzuki SWIFT | 123 | 698 | 2,1% | 1,2% |
16. | Mazda 2 | 116 | 1056 | 2,0% | 1,8% |
17. | Seat IBIZA | 83 | 869 | 1,4% | 1,5% |
18. | Fiat PUNTO | 74 | 1299 | 1,3% | 2,2% |
18. | Mitsubishi COLT | 61 | 539 | 1,0% | 0,9% |
20. | Peugeot 206 | 57 | 687 | 1,0% | 1,2% |
21. | Seat CORDOBA | 40 | 355 | 0,7% | 0,6% |
22. | Honda CITY | 33 | 186 | 0,6% | 0,3% |
23. | Kia RIO | 29 | 736 | 0,5% | 1,3% |
24. | Nissan MICRA | 28 | 328 | 0,5% | 0,6% |
25. | Suzuki IGNIS | 17 | 541 | 0,3% | 0,9% |
26. | Honda JAZZ | 8 | 249 | 0,1% | 0,4% |
27. | Mini | 6 | 64 | 0,1% | 0,1% |
28. | Citroën C2 | 4 | 70 | 0,1% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo MITO | 3 | 7 | 0,1% | 0,0% |
30. | Lada KALINA | 2 | 47 | 0,0% | 0,1% |
30. | Subaru JUSTY | 2 | 78 | 0,0% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 1 | 12 | 0,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 5915 | 57856 | 100,0% | 100,0% |
Na cenovou válku ve třídě malých vozů zareagovala Škoda, snížila základní cenu modelu Fabia o 20 tisíc na 229.900 Kč. Prodej nové generace Fiesty odstartoval na konci října, základ je zatím 259.900 Kč. Uvidíme, jak si povede nový Jazz, který ani v minulé generaci nepatřil mezi levná miniauta, ale za skvělou variabilitu a prostorný interiér se platí...V případě novinky minimálně 299.900 Kč. Dacia pak začíná prodávat nové Sandero i se vznětovou motorizací, vzhledem k ceně, která překračuje čtvrt milionu korun, asi nebude tvořit velké procento nových registrací tohoto modelu. Lákavou nabídku má ovšem Renault, který prodává novou Thalii od 189.900 Kč. Do kategorie třísettisícových vozů chce zasáhnout i nová Fiesta, ale se slabým čtyřválcem to ani se zajímavou výbavou nebude mít lehké. Je tady totiž i silná kategorie vozů nižší střední třídy, které jsou jen o málo dražší, ale podstatně větší a na to Češi slyší.