Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2008: Podíl Škody Fabia klesl ke 35 %, Dacia Sandero v Top 10

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Říjnový žebříček nových registrací malých vozů na českém trhu zaznamenal několik změn. Ford Fiesta povyskočil na páté místo, šestá skončila C3 od Citroënu, Dacia Sandero to dotáhla už na spodní hranici první desítky.

Z té se naopak vytratila Thalia, která prochází generační výměnou. První příčku pochopitelně okupuje Fabia, v desátém měsíci letošního roku se český vozový park rozšířil o dalších 2.077 kusů, ve srovnání s loňským říjnem je to o plných 37,5 % méně, před rokem bylo totiž zaregistrováno 3.324 nových malých škodovek. Jde také o relativní pokles registrací v rámci konkurenčního postavení značky ve třídě malých vozů. Zatímco obvyklý podíl Fabií ve třídě malých vozů činí na českém trhu asi 40 a více procent, v říjnu 2008 klesl až na 35,1 %.

Druhý skončil opět Ford Fusion s 526 kusy, ten si oproti loňsku polepšil o 14,2 %, v říjnu 2007 se prodalo 443 vozů. Třetí skončil Peugeot 207 s 322 novými registracemi, i ten dosáhl lepšího výsledku o 25,8 procenta (loni si odvezlo dvěstěsedmičky 256 zákazníků). Yarisu od Toyoty stačilo 294 kusů na čtvrté místo (loni 175, tedy 68% nárůst). Na pátém místě skončila v úvodu zmíněná Fiesta s 275 vozy, loni jich bylo celkem 231 (nárůst o 19 %).

Doporučujeme
Český trh v říjnu 2008: Pořadí značek

Šestý skončil Citroën C3 s 260 vozy, což je oproti loňským 141 o plných 84,4 % více. Sedmý je pomalu končící Hyundai Getz, říjnových 226 vozů znamená zlepšení o 58 procent, loni se prodalo jen 143 aut. Na osmém místě najdeme Renault Clio (220 nových vozů, + 80,3 %, v říjnu 2007 jen 122 vozů) a devátý je Volkswagen Polo (189 nových registrací, loni 133, tedy + 42,1 %). První desítku uzavírá v úvodu zmíněná lowendová Dacia Sandero se 186 registracemi. Je to teprve druhý měsíc Sandera na českém trhu a to hlavní teprve zřejmě tento model předvede letos na podzim a příští rok na jaře. Ze statistiky vyplývá, že jediným modelem z Top 10, který si oproti loňsku pohoršil, je - loni nová - domácí jednička.

Ta pochopitelně vede i žebříček od začátku roku s 24.213 vozy a podílem 41,9 %, přičemž rozdíl oproti loňsku činí 8,3 %, letošní registrace jsou pochopitelně menší, neboť loni za stejné období našlo nové majitele 26.394 automobilů. Druhý je opět Fusion (4.864 vozů, podíl 8,4 %, nárůst o 73,6 % oproti loňským 2.802 kusům) a Peugeotem 207 (3.010 vozů, nárůst o 50,4 % oproti 2.001 za leden až říjen 2007).

Co se týče vznětových verzí, za říjen letošního roku našlo své zákazníky 277 dieselových Fabií, mají tedy na celkových registracích podíl 13,3 %. U Peugeotu 207 dosáhl podíl vznětových motorizací v říjnu 2008 14,9 %, celkem 48 dvěstěsedmiček bylo poháněno dieselovými agregáty.

U Fabie dosáhly užitkové varianty N1 v říjnu 14,3 %, prodalo se celkem 297 aut. U Fusionu činí méně – jen 8 % (484 osobních versus 42 nákladních), u 207 pak jen 7,4 %. Tuto statistiku vyhrál v říjnu Fiat Punto se 13 užitkovými ze 74 celkem, podíl nákladních teček tedy činí 17,6 %.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20081-10/200810/20081-10/2008
1.Škoda FABIA20772421335,1%41,9%
2.Ford FUSION52648648,9%8,4%
3.Peugeot 20732230105,4%5,2%
4.Toyota YARIS29422625,0%3,9%
5.Ford FIESTA27514214,7%2,5%
6.Citroën C326018034,4%3,1%
7.Hyundai GETZ22616353,8%2,8%
8.Renault CLIO22020553,7%3,6%
9.Volkswagen POLO18923073,2%4,0%
10.Dacia SANDERO1862573,1%0,4%
11.Hyundai ACCENT1729862,9%1,7%
12.Chevrolet AVEO17014562,9%2,5%
13.Renault THALIA15622802,6%3,9%
14.Opel CORSA15514862,6%2,6%
15.Suzuki SWIFT1236982,1%1,2%
16.Mazda 211610562,0%1,8%
17.Seat IBIZA838691,4%1,5%
18.Fiat PUNTO7412991,3%2,2%
18.Mitsubishi COLT615391,0%0,9%
20.Peugeot 206576871,0%1,2%
21.Seat CORDOBA403550,7%0,6%
22.Honda CITY331860,6%0,3%
23.Kia RIO297360,5%1,3%
24.Nissan MICRA283280,5%0,6%
25.Suzuki IGNIS175410,3%0,9%
26.Honda JAZZ82490,1%0,4%
27.Mini6640,1%0,1%
28.Citroën C24700,1%0,1%
29.Alfa Romeo MITO370,1%0,0%
30.Lada KALINA2470,0%0,1%
30.Subaru JUSTY2780,0%0,1%
-Ostatní modely1120,0%0,0%
-CELKEM591557856100,0%100,0%

Na cenovou válku ve třídě malých vozů zareagovala Škoda, snížila základní cenu modelu Fabia o 20 tisíc na 229.900 Kč. Prodej nové generace Fiesty odstartoval na konci října, základ je zatím 259.900 Kč. Uvidíme, jak si povede nový Jazz, který ani v minulé generaci nepatřil mezi levná miniauta, ale za skvělou variabilitu a prostorný interiér se platí...V případě novinky minimálně 299.900 Kč. Dacia pak začíná prodávat nové Sandero i se vznětovou motorizací, vzhledem k ceně, která překračuje čtvrt milionu korun, asi nebude tvořit velké procento nových registrací tohoto modelu. Lákavou nabídku má ovšem Renault, který prodává novou Thalii od 189.900 Kč. Do kategorie třísettisícových vozů chce zasáhnout i nová Fiesta, ale se slabým čtyřválcem to ani se zajímavou výbavou nebude mít lehké. Je tady totiž i silná kategorie vozů nižší střední třídy, které jsou jen o málo dražší, ale podstatně větší a na to Češi slyší.

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
13. 11. 2008 07:30
Re: Tak trochu nechapu
Fusion byl zakoupen a do srpna servisován u Ford Malý a Velký Ostrava, kde byl namontován i Medvěd Blok. Podle vyjádření technika firmy, která ten systém vyrábí a vyvíjí, byla montáž provedena v pořádku, stejně jako je v pořádku i ten zámek.

Garanční prohlídka byla provedena u Ford Dankar Ostrava. Shodou okolností jsem tam včera kvůli tomu řazení znovu byl a mám přijet 5. ledna, kdy to znovu dají na řadicí vidlici a zkontrolují - udělali to prý už při garančce a mírně seřídili táhla řazení. Technik z Dankaru mi řekl, že má fusion oproti fiestě táhlové řazení a je proto možné, že se někdy nedaří zařadit požadovanou rychlost, obzvláště jedničku a zpátečku, která nemá synchrony (to pro mě byla nová informace). Víc než seřízení táhel pro mě prý udělat nemohou, reklamaci převodovky bych musel řešit s ohledem na českou legislativu tam, kde bylo auto zakoupeno - tedy u Ford Malý a Velký Ostrava. S ohledem na to, že je u nich jediný přijímací technik pro auta v záruce, se kterým se nelze (viz výše) domluvit, tak jsou možné už jen dvě varianty:
1.) Dankaru se v lednu podaří seřídit táhla a budu relativně happy.
2.) Dankaru se to nepovede, čili budu muset nechat stávající vyjádření soudního znalce dát na papír do posudku a jít do soudního sporu s Ford Malý a Velký Ostrava.

Já jsem si včera zkusil v showroomu sednout do stejného fusionu, který tam stál na placu, a zkusil jsem udělat to, co mi ukázal technik od Medvěda blok - zařadit zpátečku a z ní rovnou na trojku - šlo to naprosto hladce ve všech 10 pokusech. Pak jsem totéž na parkovišti zkusil u svého auta - nešlo to ani jednou. Můžeš to zkusit u fusionu, co máte v rodině. :-)

Takže teď čekám do 5. ledna, to se rozhodne.
12. 11. 2008 19:19
Re: Tak trochu nechapu
No vcera jsem nahodou asi 100 km testoval a sledoval na Fusion razeni a uplne v pohode, i s Constructem bez problemu, sla i spatecka na poprve.

Nevim od koho mas ten zamek ty ale u jinych vyrobcu Defend Lock nefunguje tak dobre a muze se projevovat pri spatne montazi horsi chod razeni. Vlastni zkusenost na Focusu s Defend Lockem.

Dolepeni tesneni u steracu, prkotina.
11. 11. 2008 20:21
Re: Tak trochu nechapu
Samozřejmě, nešlo o auta v ceně Sandera a podobně. Mě auta v téhle relaci nezajímají. Tím levná auta neodsuzuji, pokud mají nahradit Š105, Žiguly a podobné modely tak pro všechny účastníky provozu jen dobře. Ty slevy byly na autech v cenové relaci 600-800 tisíc.
10. 11. 2008 22:17
Re: Sandero
Souhlas... :-) No on se nám ten segment "volkswagenů" časem rozroste a možná se dočkáme i v Evropě. A teď zrovna nemám na mysli Tatu Nano... :-) Logan a Sandero všem ostatním leží v žaludku....
10. 11. 2008 22:10
Re: Kecáte.
Logan je řazen o třídu výše, do nižší střední. MCV pak řadíme mezi střední MPV - proč, to už jsem několikrát vysvětloval :-) Říjnové registrace základního sedanu nic moc.... Sandero je na tom lépe.