Český trh v říjnu 2009: Yeti překonal veškerou konkurenci rozdílem třídy

K několika překvapením ale došlo i mezi velkými terénními vozy, a to včetně mohutného propadu registrací. V pick-upech pak obhájil prvenství Ford.
Razantní propad registrací velkých SUV o více než 35 %
Celý trh se v říjnu mohutně zmenšil, o 35,7 %, z 353 na 227 registrací, a možná i proto žebříček největší třídy vypadá poněkud nestandardně. Na prvním místě sice najdeme BMW X5, pro které se rozhodlo celkem 42 zákazníků, ale sportovnějšího sourozence X6 bychom mezi nejlepší pěticí hledali marně. Na stříbrnou příčku vyšplhal Mercedes-Benz ML, který má na kontě rovných 30 kusů. Třetí je Hyundai iX 55 s 22 vozy, Audi Q7 obsadilo tentokrát čtvrté místo (21), do Top 5 se vešel také Volkswagen Touareg (20). BMW X6 je až na šestém místě s 19 novými přírůstky. O umístění v Top 5 tak rozhodovaly jednotlivé kusy, přesto je pád tohoto modelu překvapením. Nedařilo se tentokrát Land Cruiseru, který je až dvanáctý, v říjnovém žebříčku ovšem najdeme klasika Mercedes-Benz třídy G, který se v něm běžně neobjevuje.
Mezi nejlepšími pěti, nebo spíše čtyřmi, protože Hyundai iX55 stále nemá porovnatelné výsledky, najdeme tentokrát samé poklesy. BMW X 5 si v meziročním srovnání pohoršilo o 31,1 % (loni 61 aut), registrace Mercedesu ML poklesly o 45,5 % (z 55), u Audi Q7 o rovnou čtvrtinu (z 28) a konečně Volkswagen Touareg ztratil 54,5 %, v celkových počtech 22 aut, loni jich bylo 44.
Za šplhouna můžeme tentokrát opět označit Lexus RX, který získal jedenáct kusů oproti sedmi před rokem, což znamená +57,1 %. Není to sice nejvíce, ale je to relevantní hodnota. Jeep Commander si sice polepšil o 200 %, ale z jednoho na tři, což není příliš směrodatné. V tabulce pak najdeme už jen jeden (!) postup: tím se může pochlubit Nissan Pathfinder (+14,3 %, ze sedmi na osm). Nelichotivý titul meziročního propadáku získalo tentokrát Porsche Cayenne s -85,7 %, prodal se jeden vůz místo loňských sedmi.
Třída velkých SUV a terénních vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2009 | 1-10/2009 | 10/2009 | 1-10/2009 |
1. | BMW X5 | 42 | 403 | 18,5% | 15,0% |
2. | Mercedes-Benz ML | 30 | 243 | 13,2% | 9,0% |
3. | Hyundai iX55 | 22 | 262 | 9,7% | 9,7% |
4. | Audi Q7 | 21 | 238 | 9,3% | 8,8% |
5. | Volkswagen TOUAREG | 20 | 196 | 8,8% | 7,3% |
6. | BMW X6 | 19 | 372 | 8,4% | 13,8% |
7. | Mercedes-Benz GL | 12 | 86 | 5,3% | 3,2% |
7. | Volvo XC90 | 12 | 202 | 5,3% | 7,5% |
9. | Lexus RX | 11 | 83 | 4,8% | 3,1% |
10. | Mitsubishi PAJERO | 8 | 76 | 3,5% | 2,8% |
10. | Nissan PATHFINDER | 8 | 110 | 3,5% | 4,1% |
12. | Toyota LAND CRUISER | 6 | 141 | 2,6% | 5,2% |
13. | Jeep WRANGLER | 4 | 31 | 1,8% | 1,2% |
14. | Jeep COMMANDER | 3 | 20 | 1,3% | 0,7% |
14. | Jeep GRAND CHEROKEE | 3 | 28 | 1,3% | 1,0% |
16. | Mercedes-Benz G | 2 | 6 | 0,9% | 0,2% |
17. | Infiniti FX | 1 | 11 | 0,4% | 0,4% |
17. | Nissan MURANO | 1 | 37 | 0,4% | 1,4% |
17. | Porsche CAYENNE | 1 | 51 | 0,4% | 1,9% |
17. | RANGE ROVER SPORT | 1 | 6 | 0,4% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 93 | 0,0% | 3,5% |
- | CELKEM | 227 | 2695 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede mezi velkými stále bavorské duo, na první příčce je X5 se 403 kusy, X6 je druhá s 372 vozy. Třetí je Hyundai iX55, který má na kontě 262 kusů. Následuje Mercedes-Benz ML s 243 vozy, Audi Q7 je na pátém místě (238). Mercedes si s Audi opět prohodil místo. Mezi těmito dvěma modely bude zuřit boj zřejmě až do konce roku, stejná situace panuje i u šestého Volva XC90 (202 kusů), na které se dotáhl sedmý Touareg (196).
Meziročně jsou na tom porovnatelné vozy z Top 5 takto: registrace BMW X5 klesly oproti loňsku o 42,5 % (ze 701 o 298 aut), Mercedes ML si pohoršil o 146 aut (z 389), tedy o 37,5 %, Audi Q7 je na tom o 42,1 % hůře, ztratilo 173 registrací. BMW X6 ještě nemá relevantní výsledek, navýšení o 327,6 % lze přičíst pouze pozdějšímu loňskému startu prodeje. Na srovnání Hyundaie iX55 si budeme muset počkat až do začátku roku 2010, v listopadu 2008 ještě nebyl ve statistikách ani jeden vůz.
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním deseti měsícům roku 2008 snížil o 18,3 %, z 3.299 na 2.695 kusů.
Stoprocentního podílu vznětových motorů dosáhly v září jen dva vozy z první pětky: Audi Q7 a Hyundai iX55. BMW X5 má méně: 41 kusů, tedy 1 zážehový, což znamená 97,6 %. Mercedes-ML měl na kontě 28 vozů s turbodiesely (dva zážehové), v procentech 93,3 %. Touaregů s motory TDI bylo 18, tedy 90 %, benzinové se prodaly stejně jako u ML dva.
Mezi menšími překročil Yeti hranici 300 kusů
Sněžného muže, první SUV z produkce domácí Škody, si koupilo v říjnu celkem 307 Čechů, což je vynikající výsledek. Druhé místo tentokrát obsadil Nissan Qashqai, který se může pochlubit 179 novými vozy, což je také vysoké číslo. Třetí je VW Tiguan se 110 kusy, čtvrtá Kuga (77) a na nejspodnější příčce první pětky se nachází Honda CR-V (70). Elitu tedy opustila Kia Sportage, která je navíc až devátá.
Qashqaiů se prodalo letos v říjnu o 145 více než loni, nárůst registrací tedy činí 426,5 %! Titul Skokana roku tentokrát patří kočovníkovi od Nissanu bez diskuse. VW Tiguan má +39,2 % (o 31 vozů více), dalším porovnatelným autem je Kuga, která získala 50 aut (+185,2 %). Jediným modelem, který si z nejlepší pětice (či spíše čtveřice) pohoršil, je Honda CR-V, která díky nováčkům a zmrtvýchvstání Nissanu ztrácí svou suverenitu. Letos má o 85 kusů méně (-54,8 %).
Kromě Qashqaie si razantně polepšilo také několik dalších modelů (a dokonce více), ale jsou to auta, která se začala prodávat před rokem (Volvo XC60, Audi Q5, Mercedes GLK). Daří se ale rovněž Citroënu C-Crosser (+171,4 %, ze 7 na 19). Největší meziroční propad zaznamenal Chevrolet Captiva, a to o 87 %. Místo loňských 23 se prodaly jen tři.
Registrace v této třídě oproti loňsku vzrostly, a to o velmi slušných 34,9 %, z 866 na 1.168 aut.
Třída malých SUV, registrace na českém trhu v říjnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2009 | 1-10/2009 | 10/2009 | 1-10/2009 |
1. | Škoda YETI | 307 | 760 | 26,3% | 8,4% |
2. | Nissan QASHQAI | 179 | 796 | 15,3% | 8,8% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 110 | 989 | 9,4% | 11,0% |
4. | Ford KUGA | 77 | 554 | 6,6% | 6,2% |
5. | Honda CR-V | 70 | 790 | 6,0% | 8,8% |
6. | Volvo XC60 | 49 | 550 | 4,2% | 6,1% |
7. | Audi Q5 | 44 | 484 | 3,8% | 5,4% |
7. | Suzuki GRAND VITARA | 44 | 310 | 3,8% | 3,4% |
9. | Kia SPORTAGE | 34 | 420 | 2,9% | 4,7% |
10. | Mitsubishi OUTLANDER | 27 | 343 | 2,3% | 3,8% |
10. | Subaru FORESTER | 27 | 341 | 2,3% | 3,8% |
12. | Mercedes-Benz GLK | 25 | 222 | 2,1% | 2,5% |
13. | Toyota RAV4 | 24 | 291 | 2,1% | 3,2% |
14. | Mazda CX-7 | 23 | 105 | 2,0% | 1,2% |
15. | Hyundai SANTAFE | 21 | 352 | 1,8% | 3,9% |
16. | Citroën C CROSSER | 19 | 155 | 1,6% | 1,7% |
17. | Peugeot 4007 | 17 | 133 | 1,5% | 1,5% |
18. | Kia SORENTO | 15 | 231 | 1,3% | 2,6% |
19. | Renault KOLEOS | 13 | 231 | 1,1% | 2,6% |
20. | Hyundai TUCSON | 11 | 197 | 0,9% | 2,2% |
21. | BMW X 3 | 8 | 117 | 0,7% | 1,3% |
22. | Lada NIVA | 6 | 84 | 0,5% | 0,9% |
23. | BMW X 1 | 4 | 5 | 0,3% | 0,1% |
23. | Suzuki JIMNY | 4 | 55 | 0,3% | 0,6% |
25. | Chevrolet CAPTIVA | 3 | 214 | 0,3% | 2,4% |
25. | Nissan X-TRAIL | 3 | 173 | 0,3% | 1,9% |
- | Ostatní modely | 4 | 106 | 0,3% | 1,2% |
- | CELKEM | 1168 | 9008 | 100,0% | 100,0% |
Statistice za prvních deset měsíců roku 2009 vévodí zatím VW Tiguan s 989 kusy. Za ním se ovšem dějí věci. Druhý je totiž Nissan Qashqai (796), na třetí místo klesla Honda CR-V (790), a čtvrté již patří Yetimu (760). Pátou příčku uhájil Ford Kuga (554), Volvo XC60 se propadlo na šestou (550) a prohodilo si tak pořadí s Yetim. Malé SUV od Škody může ještě letos zvítězit v celoročním pořadí, pokud se mu bude i nadále dařit tak, jako v říjnu.
Vedoucí Volkswagen se zlepšil oproti loňsku o 103,5 % (+503 kusů), Nissan Qashqai má o 40,9 %, tedy 231 aut více než před rokem. Honda CR-V se naopak stále propadá, má - 10 % (o 88 vozů méně). Škoda Yeti samozřejmě nemá porovnatelný výsledek, to samé můžeme říci také o Fordu Kuga, u něhož nalezneme navýšení o 508,8 %.
Celkový objem trhu v této kategorii se meziročně zvýšil již o 17,7 %, ze 7.652 na 9.008 vozů. Za tento výsledek pochopitelně můžou loňští a letošní nováčci, v poslední době zejména Škoda Yeti a také prudký nárůst registrací Nissanu Qashqai, který se ovšem nabízí již tři roky.
Na závěr této sekce článku tradiční podíl vznětových motorů v měsíční Top 5: u Škody Yeti činil v září 43 % registrací (132 aut), Nissan Qashqai dosáhl 59,2 % (106 vozů), VW Tiguan měl 80 % (88), Ford Kuga 93,5 % (72) a Honda CR-V 37,1 % (26 kusů).
První čtyři terénní pick-upy v ročním žebříčku dělí pouhých 13 kusů
Mezi náklaďáky, které se nezaleknou ani těžkého terénu, patří pomyslná zlatá medaile za desátý měsíc roku 2009 v opět v exotickém Thajsku vyráběnému Fordu Ranger. Připsal si na své konto 34 nových registrací, což je skoro trojnásobek počtu dvou modelů, které sdílejí druhé místo. Jsou to spartánský Nissan NP300 a Toyota Hilux s 12 kusy. Čtvrté je Mitsubishi L200 s devíti novými vozy, pátý Nissan Navara má jen tři a Mazda BT dva kusy.
Ford Ranger získal oproti loňsku 54,5 %, před rokem se jich prodalo 22. Nissan NP300 hlásí také navýšení, ale pouze o jediný vůz, u něj to znamená +9,1 %. Zbylí tři porovnatelní zástupci této specifické kategorie zaznamenali ztráty. Mitsubishi L 200 -18,2 % (-2 kusy), Nissan Navara radikálních -85 % (-17), počty Mazdy BT pak klesly o jeden vůz, tedy jednu třetinu. Toyota Hilux se před rokem ještě neprodávala, Ssangyong Actyon Sports chybí v žebříčku letos, což vzhledem k situaci automobilky není nijak překvapivé. V říjnu 2009 registrace oproti stejnému měsíci roku 2008 vzrostly, a to o 4 kusy, tedy 5,9 % (ze 68 na 72).
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v říjnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2009 | 1-10/2009 | 10/2009 | 1-10/2009 |
1. | Ford RANGER | 34 | 92 | 47,2% | 18,3% |
2. | Nissan NP300 PICKUP | 12 | 96 | 16,7% | 19,1% |
2. | Toyota HILUX | 12 | 83 | 16,7% | 16,5% |
4. | Mitsubishi L 200 | 9 | 105 | 12,5% | 20,9% |
5. | Nissan NAVARA | 3 | 105 | 4,2% | 20,9% |
6. | Mazda BT | 2 | 11 | 2,8% | 2,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 10 | 0,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 72 | 502 | 100,0% | 100,0% |
Roční pořadí této kategorie se po deseti měsících neuvěřitelně vyrovnalo. Dominují mu dva vozy, a to Mitsubishi L 200 a Nissan Navara se 105 kusy. Jeho drsnější sourozenec NP300 na něj ztrácí jen 9 vozů (96), další čtyři pak Ford Ranger (92). Toyota Hilux je pátá (83), Mazda BT a Ssangyong Actyon Sports na lepší příčky pomýšlet nemohou, mají 11, respektive 10 kusů.
V meziročním srovnání si L 200 pohoršilo o 30,5 % (-46 vozů) a Navara o 33,1 % (-52). Nissan NP300 vykazuje navýšení o 190,9 % (získal celkem 63 kusů). V jeho případě se ovšem jedná zatím o statistickou perličku, neboť se prodával až od června 2008. Ford Ranger má díky současným úspěchům o 10,8 % více (+9), jeho dvojče Mazda BT se zhoršilo o 52,2 % (-12 vozů). Ssangyong Actyon Sports se naopak zlepšil o 25 % (+2).
Trh je v segmentu terénních pick-upů za prvních deset měsíců roku 2009 i nadále v kladných číslech, získal 10,3 %, bylo zaregistrováno o 47 vozů více než za stejné období loňského roku (502 oproti 455).