Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější MPV

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
44 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Vítězové trojice kategorií velkoprostorových aut nejsou nijak překvapiví: Roomster, Scénic a S-Max.

Trh malých ztratil přes 5 %

Meziroční registrace od ledna do prosince 2010 zůstaly v záporných číslech, pokles činí -5,3 %, trh spadl z 6.139 na 5.816 aut (-323). A to i přesto, že se objevili úspěšní nováčci, hlavně dvojčata Kia Venga a Hyundai ix20.

Naproti tomu domácí Roomster si značně pohoršil, byť v celkovém pořadí zvítězil (2.787 vozů a podíl 47,9 %). Z tohoto počtu bylo 469 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Letos v létě to bude již 5 let, co se Roomster začal prodávat na českém trhu.

Druhá je Kia Venga (1.089, 18,7 %), třetí místo obsadil Citroën C3 Picasso (529, 9,1 %). Meriva zůstala na konečné čtvrté příčce (477 aut, 8,2 %) a první pětku uzavírá Nissan Note (293, 5 %). Slušné počty zaznamenaly i další vozy: odcházející Hyundai Matrix, Mercedes-Benz třídy A a nástupce Matrixu ix20.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Škoda ROOMSTER27873792-1005-26,5%47,9%
2.Kia VENGA10899108012000,0%18,7%
3.Citroën C3 PICASSO5294686113,0%9,1%
4.Opel MERIVA477733-256-34,9%8,2%
5.Nissan NOTE2932553814,9%5,0%
6.Hyundai MATRIX236438-202-46,1%4,1%
7.Mercedes-Benz A210263-53-20,2%3,6%
8.Hyundai ix201120112-1,9%
9.Renault MODUS74175-101-57,7%1,3%
10.Nissan CUBE606-0,1%
-Ostatní modely36-3-50,0%0,1%
-CELKEM58166139-323-5,3%100,0%

Řady nových Roomsterů se meziročně ztenčily o -26,5 % (-1.005 kusů). Navýšení Picassa C3 dosáhlo +13 % (+61 aut). Meriva zaznamenala velký pokles, který činí -34,9 % (o 256 méně). Note je na tom o 14,9 % lépe než loni (získal 38 registrací). Kiu Venga ještě porovnávat nebudeme, v roce 2009 se jich ve statistikách objevilo jen devět.

Note je tedy Skokanem roku těsně před Picassem, i když nejmenší velkoprostorový Citroën se prodával až od března 2009. Propadákem je naopak Renault Grand Modus (-57,7 %, ze 175 na 74 exemplářů, meziročně -101).

Vznětové motory u nejmenších vanů nejsou příliš oblíbené, i když je nabízejí prakticky všichni výrobci. Mohou za to vysoké ceny oproti zážehovým kolegům, benzinové modely se nabízejí s malými agregáty, které nekonzumují tolik paliva, takže se turbodiesely příliš nevyplatí.

U nejúspěšnějšího minivanu činily 10 % celkového počtu (279 vozů). Venga má na kontě 96 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco menších 8,8 %. C4 Picasso vykazuje 46 kusů s motory HDi (8,7 %). Opelů Meriva s turbodiesely bylo 24, u něj to znamená rovných 5 %. Naftových Nissanů Note se prodalo pouze šest (2 %).

Střední MPV: Dominantním Francouzům vzdoroval jen Ford

Celý trh posílil o 590 vozů, z 4.915 na 5.505 (+590), což znamená +12 %. V tomto segmentu tedy v loňském roce panoval na rozdíl od menšího mírný optimismus.

V pořadí od ledna byl nejlepší Scénic s 942 kusy (podíl 17,1 %) před Picassem C4 s 747 (13,6 %). Třetí Peugeot 5008 (618, 11,2 %) nakonec v prosinci přeskočil Ford C-Max, který tedy skončil čtvrtý (599, 10,9 %). Pátou příčku okupuje druhý lev s označením 3008 (471, 8,6 %). První desítku doplňují Seat Altea, Volkswagen Touran, Citroën Xsara Picasso, Mercedes-Benz B a Toyota Verso. Ještě jedenáctý Opel Zafira má na kontě 285 kusů.

Jak Francouzi opanovali tuto třídu, je vidět i z podílů značek. Renault má tedy těsně přes 17,1 %, Citroën 19,5 % a Peugeot dokonce 19,8 %. Je ovšem pravda, že oba konkurenti Renaultu z koncernu PSA mají v žebříčku dva modely.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Renault SCENIC942912303,3%17,1%
2.Citroën C4 PICASSO747818-71-8,7%13,6%
3.Peugeot 5008618161761700,0%11,2%
4.Ford C-MAX599651-52-8,0%10,9%
5.Peugeot 300847125621584,0%8,6%
6.Seat ALTEA412470-58-12,3%7,5%
7.Volkswagen TOURAN365346195,5%6,6%
8.Citroën XSARA PICASSO327344-17-4,9%5,9%
9.Mercedes-Benz B317296217,1%5,8%
10.Toyota VERSO293126167132,5%5,3%
11.Opel ZAFIRA28515812780,4%5,2%
12.Mazda 567111-44-39,6%1,2%
13.Kia CARENS45259-214-82,6%0,8%
14.Honda FR-V922-13-59,1%0,2%
15.Fiat MULTIPLA511-6-54,5%0,1%
-Ostatní modely3134-131-97,8%0,1%
-CELKEM5505491559012,0%100,0%

Scénic oproti loňsku získal nakonec jen 3,3 % (+30 vozů). Největší Picasso se propadlo do záporných čísel, byť nakonec hodnota není tak dramatická (-8,7 %, o 71 kusů méně). Peugeot 5008 relevantně porovnatelný není, neboť za rok 2009 se v žebříčku objevil jediný. C-Max vykazuje menší pokles než C4 Picasso (-8 %, -52 aut). Údaj u crossoveru 3008 již činí jen 84 %, ale stále musíme brát v potaz to, že byl uveden na trh až v dubnu roku 2009.

Ten samý měsíc se objevila i Toyota Verso (+132,5 %), takže tyto dva modely nemohou být začleněny do soutěže o Skokana roku. Stává se jím Opel Zafira s +80,4 %. Ze 158 aut totiž jeho počty vyskočily na 285 (+127). Z propadáků vynecháme Chrysler PT a Corollu Verso, které se do první patnáctky nevešly a už se nevyrábějí. Nejhorší je tak jihokorejská Kia Carens (-82,6 %). Ztratila celkem 214 registrací z 259, prodalo se jich tedy pouze 45.

Podíly turbodieselů v celkové Top 5 vypadají následovně: Renault Scénic má na kontě 507 vozů (53,8 %), Citroën C4 Picasso 533, což znamená vyšších 71,4 %. Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 374 (60,5 %), Fordů C-Max bylo celkem 190 (31,7 %), což je z první pětky nejméně. A konečně Peugeot 3008 se dostal na 267 kusů (56,7 %).

Fordům nestačil nikdo, za nimi Renault a Seat

Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2010 klesl o -8 %, z 863 na 794 vozů (-69).

Statistice od ledna bezkonkurenčně vévodil Ford S-Max (280 aut, podíl 35,3 %), druhý skončil jeho usedlejší kolega Galaxy (127, 16 %). Následuje Renault Espace (67, 8,4 %), který se ovšem musel o bronz rozdělit se Seatem Alhambra. Druhá generace Alhambry tak třetí vydání evropského průkopníka pouze dostihla. Páté pořadí patří Mercedesu R (63, 7,9 %), na poslední chvíli tak porazil Chrysler Voyager. Sharan je ve finále sedmý před Carnivalem a francouzskými dvojčaty: Peugeotem 807 a Citroënem C8.

V meziročním srovnání si Top 5 vede takto: S-Max získal +2,2 % (prodalo se jich o 6 více), Galaxy má +10,4 % (+12). Espace se naopak propadl do ztráty (-1,5 %, o jediný kus méně). Alhambra vykazuje +42,6 % (+20) a Mercedes-Benz R je na -7,4 %, pohoršil si o 5 exemplářů.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
-¨OA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Ford S-MAX28027462,2%35,3%
2.Ford GALAXY1271151210,4%16,0%
3.Renault ESPACE6768-1-1,5%8,4%
3.Seat ALHAMBRA67472042,6%8,4%
5.Mercedes-Benz R6368-5-7,4%7,9%
6.Chrysler VOYAGER61491224,5%7,7%
7.Volkswagen SHARAN5797-40-41,2%7,2%
8.Kia CARNIVAL3682-46-56,1%4,5%
9.Peugeot 8071842-24-57,1%2,3%
10.Citroën C8179888,9%2,1%
-Ostatní modely112-11-91,7%0,1%
-CELKEM794863-69-8,0%100,0%

Skokanem roku je Alhambra, byť v tabulce najdeme i úspěšnější vůz. Citroën C8 s +88,9 % je ale až na konci první desítky. Propadákem se nestala Lancia Phedra, která je jedenáctá, tedy mimo pořadí a český dovozce už ji nenabízí. Nelichotivý titul získává Peugeot 807 (-57,1 %, ze 42 na 18).

U Fordu S-Max činil podíl vznětových motorů 86,8 % (243 kusů), 37 z 280 tedy poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 116 jednotek TDCi ku 11 spalujícím Natural, tedy 91,3 %. Espace měl 56 turbodieselů a 11 benzinů (83,6 %), Seat Alhambra 64 vozů s TDI, zážehový byl jediný (95,5 %). Zbylé dva jsou v kolonce Ostatní. Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 90,5 %, benzinových bylo v jeho případě šest, CDI 57.

Vstoupit do diskuze (22)