Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější MPV

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Vítězové trojice kategorií velkoprostorových aut nejsou nijak překvapiví: Roomster, Scénic a S-Max.

Trh malých ztratil přes 5 %

Meziroční registrace od ledna do prosince 2010 zůstaly v záporných číslech, pokles činí -5,3 %, trh spadl z 6.139 na 5.816 aut (-323). A to i přesto, že se objevili úspěšní nováčci, hlavně dvojčata Kia Venga a Hyundai ix20.

Naproti tomu domácí Roomster si značně pohoršil, byť v celkovém pořadí zvítězil (2.787 vozů a podíl 47,9 %). Z tohoto počtu bylo 469 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Letos v létě to bude již 5 let, co se Roomster začal prodávat na českém trhu.

Druhá je Kia Venga (1.089, 18,7 %), třetí místo obsadil Citroën C3 Picasso (529, 9,1 %). Meriva zůstala na konečné čtvrté příčce (477 aut, 8,2 %) a první pětku uzavírá Nissan Note (293, 5 %). Slušné počty zaznamenaly i další vozy: odcházející Hyundai Matrix, Mercedes-Benz třídy A a nástupce Matrixu ix20.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Škoda ROOMSTER 2787 3792 -1005 -26,5% 47,9%
2. Kia VENGA 1089 9 1080 12000,0% 18,7%
3. Citroën C3 PICASSO 529 468 61 13,0% 9,1%
4. Opel MERIVA 477 733 -256 -34,9% 8,2%
5. Nissan NOTE 293 255 38 14,9% 5,0%
6. Hyundai MATRIX 236 438 -202 -46,1% 4,1%
7. Mercedes-Benz A 210 263 -53 -20,2% 3,6%
8. Hyundai ix20 112 0 112 - 1,9%
9. Renault MODUS 74 175 -101 -57,7% 1,3%
10. Nissan CUBE 6 0 6 - 0,1%
- Ostatní modely 3 6 -3 -50,0% 0,1%
- CELKEM 5816 6139 -323 -5,3% 100,0%

Řady nových Roomsterů se meziročně ztenčily o -26,5 % (-1.005 kusů). Navýšení Picassa C3 dosáhlo +13 % (+61 aut). Meriva zaznamenala velký pokles, který činí -34,9 % (o 256 méně). Note je na tom o 14,9 % lépe než loni (získal 38 registrací). Kiu Venga ještě porovnávat nebudeme, v roce 2009 se jich ve statistikách objevilo jen devět.

Note je tedy Skokanem roku těsně před Picassem, i když nejmenší velkoprostorový Citroën se prodával až od března 2009. Propadákem je naopak Renault Grand Modus (-57,7 %, ze 175 na 74 exemplářů, meziročně -101).

Vznětové motory u nejmenších vanů nejsou příliš oblíbené, i když je nabízejí prakticky všichni výrobci. Mohou za to vysoké ceny oproti zážehovým kolegům, benzinové modely se nabízejí s malými agregáty, které nekonzumují tolik paliva, takže se turbodiesely příliš nevyplatí.

U nejúspěšnějšího minivanu činily 10 % celkového počtu (279 vozů). Venga má na kontě 96 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl o něco menších 8,8 %. C4 Picasso vykazuje 46 kusů s motory HDi (8,7 %). Opelů Meriva s turbodiesely bylo 24, u něj to znamená rovných 5 %. Naftových Nissanů Note se prodalo pouze šest (2 %).

Střední MPV: Dominantním Francouzům vzdoroval jen Ford

Celý trh posílil o 590 vozů, z 4.915 na 5.505 (+590), což znamená +12 %. V tomto segmentu tedy v loňském roce panoval na rozdíl od menšího mírný optimismus.

V pořadí od ledna byl nejlepší Scénic s 942 kusy (podíl 17,1 %) před Picassem C4 s 747 (13,6 %). Třetí Peugeot 5008 (618, 11,2 %) nakonec v prosinci přeskočil Ford C-Max, který tedy skončil čtvrtý (599, 10,9 %). Pátou příčku okupuje druhý lev s označením 3008 (471, 8,6 %). První desítku doplňují Seat Altea, Volkswagen Touran, Citroën Xsara Picasso, Mercedes-Benz B a Toyota Verso. Ještě jedenáctý Opel Zafira má na kontě 285 kusů.

Jak Francouzi opanovali tuto třídu, je vidět i z podílů značek. Renault má tedy těsně přes 17,1 %, Citroën 19,5 % a Peugeot dokonce 19,8 %. Je ovšem pravda, že oba konkurenti Renaultu z koncernu PSA mají v žebříčku dva modely.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Renault SCENIC 942 912 30 3,3% 17,1%
2. Citroën C4 PICASSO 747 818 -71 -8,7% 13,6%
3. Peugeot 5008 618 1 617 61700,0% 11,2%
4. Ford C-MAX 599 651 -52 -8,0% 10,9%
5. Peugeot 3008 471 256 215 84,0% 8,6%
6. Seat ALTEA 412 470 -58 -12,3% 7,5%
7. Volkswagen TOURAN 365 346 19 5,5% 6,6%
8. Citroën XSARA PICASSO 327 344 -17 -4,9% 5,9%
9. Mercedes-Benz B 317 296 21 7,1% 5,8%
10. Toyota VERSO 293 126 167 132,5% 5,3%
11. Opel ZAFIRA 285 158 127 80,4% 5,2%
12. Mazda 5 67 111 -44 -39,6% 1,2%
13. Kia CARENS 45 259 -214 -82,6% 0,8%
14. Honda FR-V 9 22 -13 -59,1% 0,2%
15. Fiat MULTIPLA 5 11 -6 -54,5% 0,1%
- Ostatní modely 3 134 -131 -97,8% 0,1%
- CELKEM 5505 4915 590 12,0% 100,0%

Scénic oproti loňsku získal nakonec jen 3,3 % (+30 vozů). Největší Picasso se propadlo do záporných čísel, byť nakonec hodnota není tak dramatická (-8,7 %, o 71 kusů méně). Peugeot 5008 relevantně porovnatelný není, neboť za rok 2009 se v žebříčku objevil jediný. C-Max vykazuje menší pokles než C4 Picasso (-8 %, -52 aut). Údaj u crossoveru 3008 již činí jen 84 %, ale stále musíme brát v potaz to, že byl uveden na trh až v dubnu roku 2009.

Ten samý měsíc se objevila i Toyota Verso (+132,5 %), takže tyto dva modely nemohou být začleněny do soutěže o Skokana roku. Stává se jím Opel Zafira s +80,4 %. Ze 158 aut totiž jeho počty vyskočily na 285 (+127). Z propadáků vynecháme Chrysler PT a Corollu Verso, které se do první patnáctky nevešly a už se nevyrábějí. Nejhorší je tak jihokorejská Kia Carens (-82,6 %). Ztratila celkem 214 registrací z 259, prodalo se jich tedy pouze 45.

Podíly turbodieselů v celkové Top 5 vypadají následovně: Renault Scénic má na kontě 507 vozů (53,8 %), Citroën C4 Picasso 533, což znamená vyšších 71,4 %. Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 374 (60,5 %), Fordů C-Max bylo celkem 190 (31,7 %), což je z první pětky nejméně. A konečně Peugeot 3008 se dostal na 267 kusů (56,7 %).

Fordům nestačil nikdo, za nimi Renault a Seat

Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2010 klesl o -8 %, z 863 na 794 vozů (-69).

Statistice od ledna bezkonkurenčně vévodil Ford S-Max (280 aut, podíl 35,3 %), druhý skončil jeho usedlejší kolega Galaxy (127, 16 %). Následuje Renault Espace (67, 8,4 %), který se ovšem musel o bronz rozdělit se Seatem Alhambra. Druhá generace Alhambry tak třetí vydání evropského průkopníka pouze dostihla. Páté pořadí patří Mercedesu R (63, 7,9 %), na poslední chvíli tak porazil Chrysler Voyager. Sharan je ve finále sedmý před Carnivalem a francouzskými dvojčaty: Peugeotem 807 a Citroënem C8.

V meziročním srovnání si Top 5 vede takto: S-Max získal +2,2 % (prodalo se jich o 6 více), Galaxy má +10,4 % (+12). Espace se naopak propadl do ztráty (-1,5 %, o jediný kus méně). Alhambra vykazuje +42,6 % (+20) a Mercedes-Benz R je na -7,4 %, pohoršil si o 5 exemplářů.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2010
- ¨ OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2010 1-12/2009 [ks] [%] 1-12/2010
1. Ford S-MAX 280 274 6 2,2% 35,3%
2. Ford GALAXY 127 115 12 10,4% 16,0%
3. Renault ESPACE 67 68 -1 -1,5% 8,4%
3. Seat ALHAMBRA 67 47 20 42,6% 8,4%
5. Mercedes-Benz R 63 68 -5 -7,4% 7,9%
6. Chrysler VOYAGER 61 49 12 24,5% 7,7%
7. Volkswagen SHARAN 57 97 -40 -41,2% 7,2%
8. Kia CARNIVAL 36 82 -46 -56,1% 4,5%
9. Peugeot 807 18 42 -24 -57,1% 2,3%
10. Citroën C8 17 9 8 88,9% 2,1%
- Ostatní modely 1 12 -11 -91,7% 0,1%
- CELKEM 794 863 -69 -8,0% 100,0%

Skokanem roku je Alhambra, byť v tabulce najdeme i úspěšnější vůz. Citroën C8 s +88,9 % je ale až na konci první desítky. Propadákem se nestala Lancia Phedra, která je jedenáctá, tedy mimo pořadí a český dovozce už ji nenabízí. Nelichotivý titul získává Peugeot 807 (-57,1 %, ze 42 na 18).

U Fordu S-Max činil podíl vznětových motorů 86,8 % (243 kusů), 37 z 280 tedy poháněl zážehový agregát. U Galaxy je poměr 116 jednotek TDCi ku 11 spalujícím Natural, tedy 91,3 %. Espace měl 56 turbodieselů a 11 benzinů (83,6 %), Seat Alhambra 64 vozů s TDI, zážehový byl jediný (95,5 %). Zbylé dva jsou v kolonce Ostatní. Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 90,5 %, benzinových bylo v jeho případě šest, CDI 57.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Avatar - Barrichello
7. 2. 2011 11:47
Nejlepší zlepšení za rok
Galaxy a GrandVoyager :yes:

Když bysme započítali šedej dovoz Towncountry a Dodge GrandCaravanu, tak je z toho nějaký 3 místo u Granda :-)
6. 2. 2011 16:52
Re: Espace
Náhodou, 3. generace je nejhezčí ze všech. Přední maska je velmi nadčasová.
6. 2. 2011 16:30
Re: Espace
Ach, chtel jsem napsat Espace, ale napsal jsem "Scenic". Potom ty vety davaji lepsi smysl. Prvni Espace uzasne, pak horsi, ted zase OK, ale chce modernizaci.

C4 Picasso je take uzasne, mozna nejhezci soucasne auto vubec.
5. 2. 2011 22:50
Re: Peugeot
a nie korejci?
Avatar - 3_diamanty
5. 2. 2011 21:53
Peugeot
kral lovi aj v tomto revire a velmi uspesne :yes:

moja znacka :yes: