Český trh v srpnu 2009: Citroën C1 v Top 5 minivozů, Panda se Sparku vzdaluje
Italský medvídek z polské továrny v Tychách triumfoval letos již počtvrté, v osmém měsíci roku 2009 si připsal celkem 92 registrací. Stříbrný skončil jeho věčný soupeř Spark se 76 novými auty. Na třetím místě pak najdeme Hyundai i10 se 64 vozy, čtvrtou příčku pak obsadil již v titulku zmíněný Citroën C1 s 59 kusy na kontě. Top 5 uzavírá Suzuki Splash se 49 vozy. Díky úspěchu malého citroënu z Kolína se musela Kia Picanto spokojit se šestou pozicí, znovu osmé skončilo Twingo a dařilo se i Fordu Ka, který dosáhl 10 registrací, což mu zajistilo místo v Top 10. Z měsíčního pořadí vypadl znovu Atos Prime, který se do něj již nejspíš nevrátí. Kromě tradičně chybějícího Volkswagenu Fox v něm ale nenajdeme ani Opel Agila!
V porovnání se srpnem 2008 si Panda polepšila, ovšem tentokrát jen o 5,7 % (z 87 kusů). Spark a i 10 vykazují naopak velmi podobné ztráty. Chevrolet má o 32,1 % méně, před rokem bylo nově zaregistrováno 112 vozů. Počty zástupce značky Hyundai klesly o 31 kusů, tedy 32,6 % (z 95). Největší nárůst nejen mezi první pětkou, ale ze všech mrňousů zaznamenal Citroën C1, který získal 84,4 %, v srpnu 2008 se totiž prodalo 32 kolíňat s dvojitým šípem ve znaku. V této statistice nám zbývá Suzuki Splash, které má + 6 aut (loni 43, letos + 14 %).
Propadákem srpnového žebříčku je Toyota Aygo (- 62,5 %, z 24 na pouhých 9). Celkem bylo zaregistrováno v této kategorii 478 nových vozů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 68 aut, tedy o 12,5 %, loni jich bylo 546.
Třída mini, registrace na českém trhu v srpnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2009 | 1-8/2009 | 8/2009 | 1-8/2009 |
1. | Fiat PANDA | 92 | 897 | 19,2% | 21,0% |
2. | Chevrolet SPARK | 76 | 777 | 15,9% | 18,2% |
3. | Hyundai i10 | 64 | 642 | 13,4% | 15,1% |
4. | Citroën C1 | 59 | 236 | 12,3% | 5,5% |
5. | Suzuki SPLASH | 49 | 515 | 10,3% | 12,1% |
6. | Kia PICANTO | 43 | 488 | 9,0% | 11,4% |
7. | Peugeot 107 | 38 | 259 | 7,9% | 6,1% |
8. | Renault TWINGO | 17 | 101 | 3,6% | 2,4% |
9. | Fiat 500 | 16 | 142 | 3,3% | 3,3% |
10. | Ford KA | 10 | 29 | 2,1% | 0,7% |
11. | Toyota AYGO | 9 | 86 | 1,9% | 2,0% |
12. | Smart FORTWO | 4 | 35 | 0,8% | 0,8% |
13. | Toyota IQ | 1 | 4 | 0,2% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 54 | 0,0% | 1,3% |
- | CELKEM | 478 | 4265 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 897 kusy, druhému Sparku se již vzdálila o 120 vozů, mini z Jižní Koreje jich má totiž 777. Hyundai i 10 je na třetí příčce (642), Splash čtvrtý s 515 kusy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 488 zákazníků. Vedoucí Panda má podíl ve třídě 21 %, Spark 18,2 %, i10 15,1 %, Splash 12,1 % a Picanto 11,4 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí. V celoročním žebříčku tak mezi prvními pěti nedošlo k žádné změně.
Ve srovnání s prvními osmi měsíci loňského roku si Panda polepšila o 8,7 %. Spark je na tom stále o dost hůře, vykazuje -44,3 %, letos se prodalo o 618 aut méně. Do tohoto přehledu zařazujeme i Hyundai i10 a Suzuki Splash, byť mají stále navýšení v řádech stovek procent, ale oba modely se začaly dovážet již na jaře 2008. Indická i10 má +114,7 % (+343 vozů), Splash pak dokonce +293,1 % (+384 aut). Kia Picanto ztratila 12,1 %, rozhodlo se pro ni o 71 Čechů méně než loni. Celý trh se propadl o 933 kusů, z 5.198 na 4.265, tedy o 17,9 %.
V srpnu se prodaly tři minivozy se vznětovými motory, dva Hyundaie i10 a jeden Smart ForTwo.