Český trh v srpnu 2011: Kia Cee’d v čele dovozové nižší střední
Trh se v uplynulém měsíci ocitl oproti stejnému období roku 2010 znovu v zisku, a to poměrně slušném (+22,1 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 3.928 vozů tohoto segmentu, letos 4.796, tedy o 868 více. Prázdninové období je tradičně slabší, ale srpnové výsledky příjemně překvapily.
V pořadí modelů je ovšem vše při starém. Měsíčnímu žebříčku vévodí domácí Škoda Octavia, která tentokrát dosáhla na 1.797 kusů. Na druhé pozici skončila opět Kia Cee'd, která se zastavila na čísle 431. Bronzový stupínek okupuje znovu Ford Focus s 377 registracemi. Čtvrté místo náleží Volkswagenu Golf, který minule v Top 5 chyběl. Dosáhl na 349 aut. Na nošovický Hyundai i30 zbyl závěr nejúspěšnější pětice díky 347 kusům, ztráta na Golf tak byla minimální.
Mégane si vyměnil místo s Golfem a mezi prvních pět se nepodíval. Před rokem byla například Kia Cee'd až sedmá a mezi nejlepšími bychom našli dokonce dvojici Renaultů: Mégane a sedan Fluence. Ten je letos až dvanáctý.
První Octavia si ve srovnání s osmým měsícem roku 2010 polepšila o 444 aut (+32,5 %). Cee'dů bylo loni zaregistrováno pouze 154, letos o 277 více. To znamená +179,9 % a s výjimkou nepříliš významného Volkswagenu Jetta zároveň největší postup ze všech. Ford Focus má na kontě nárůst o 10,9 % (+37 jednotek). Golf má dokonce o 74,5 % více (z 200, tedy +149). Ani Hyundai i30, který již pomalu vyhlíží nástupce, se nezhoršil. Získal totiž 27,1 %, respektive 74 kusů. Pády se tedy aktuálně nejlepším zcela vyhnuly.
Trojciferný nárůst má ještě Seat Leon, ale ten se zlepšil o necelé tři desítky exemplářů. To šedesátiprocentní skok v případě Opelu Astra už je zajímavější, i když tentokrát skončil až sedmý. Opačný výsledek zaznamenal již vzpomínaný sedan od Renaultu, který se odporoučel dolů o takřka 65 %. V nejlepší pětadvacítce má dále poloviční pád Fiat Bravo a přes -40 % Honda Civic, která už také čeká na novou generaci.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2011 | 1-8/2011 | 8/2011 | 1-8/2011 |
1. | Škoda Octavia | 1797 | 15437 | 37,5% | 39,4% |
2. | Kia Cee'd | 431 | 2492 | 9,0% | 6,4% |
3. | Ford Focus | 377 | 3580 | 7,9% | 9,1% |
4. | Volkswagen Golf | 349 | 2860 | 7,3% | 7,3% |
5. | Hyundai i30 | 347 | 2411 | 7,2% | 6,2% |
6. | Renault Megane | 260 | 2342 | 5,4% | 6,0% |
7. | Opel Astra | 181 | 1530 | 3,8% | 3,9% |
8. | Suzuki SX4 | 142 | 1212 | 3,0% | 3,1% |
9. | Toyota Auris | 130 | 860 | 2,7% | 2,2% |
10. | Peugeot 308 | 107 | 1150 | 2,2% | 2,9% |
11. | Dacia Logan | 103 | 799 | 2,1% | 2,0% |
12. | Renault Fluence | 90 | 733 | 1,9% | 1,9% |
13. | Chevrolet Cruze | 74 | 512 | 1,5% | 1,3% |
14. | Citroën C4 | 63 | 759 | 1,3% | 1,9% |
15. | SEAT Leon | 52 | 318 | 1,1% | 0,8% |
16. | Mazda 3 | 47 | 241 | 1,0% | 0,6% |
17. | Hyundai Elantra | 44 | 51 | 0,9% | 0,1% |
18. | Audi A3 | 34 | 317 | 0,7% | 0,8% |
19. | Honda Civic | 30 | 395 | 0,6% | 1,0% |
20. | Volkswagen JETTA | 20 | 102 | 0,4% | 0,3% |
21. | Mitsubishi Lancer | 19 | 192 | 0,4% | 0,5% |
22. | Fiat Bravo | 14 | 212 | 0,3% | 0,5% |
22. | Hyundai Veloster | 14 | 21 | 0,3% | 0,1% |
24. | Alfa Romeo Giulietta | 12 | 116 | 0,3% | 0,3% |
25. | BMW 1 | 10 | 104 | 0,2% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 49 | 445 | 1,0% | 1,1% |
- | CELKEM | 4796 | 39191 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě se překulil do kladných čísel. Zatímco v červenci ještě 0,8 % oproti roku 2010 ztrácel, nyní už o 1,5 % stoupl. Počty nových aut se zvýšily z 38.617 kusů na 39.191 (meziročně +574).
V celkovém pořadí od ledna vede Octavia s 15.437 liftbacky a kombíky, její podíl dosahuje 39,4 %. Druhou příčku si bez problémů udržuje Focus (3.580, 9,1 %). Německý klasik z Wolfsburgu se nachází na průběžném bronzu (2.860, 7,3 %). Hranici dvou tisíc registrací přesáhly další tři modely, ale rozdíly mezi nimi se zvětšily a zároveň si prohodily i pořadí. Čtvrtý je totiž Cee'd (2.492, 6,4 %), pátý zůstal Hyundai i30 (2.411, 6,2 %) a šestou příčku si s Kiou vyměnil Mégane (2,342, 6 %).
Sedmá Astra zatím přesáhla hranici patnácti stovek registrací.
V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 1.656 vozů (-9,7 %), Ford prodal naopak o 1.615 Focusů více (+82,2 %). Golf je i nadále v kladných hodnotách, které na rozdíl od konkurenta s modrým oválem pomalu stoupají (+9,1 %, +238 kusů). Kia Cee'd bohužel ztratila (-15,9 %, loni 2.964, letos -472), Hyundai i30 si připisuje +259 exemplářů, tedy +12 %. Průběžně nejúspěšnějšími šplhouny jsou Astra a Focus, vynecháme-li opět Jettu, která má skoro o 400 % více díky nové generaci, jenže pohybuje se až na rozhraní druhé a třetí desítky.
Nejvíce si pohoršili kromě kusových záležitostí a výprodejů ti zástupci, kteří nejsou tak důležití (Fiat Sedici, Volvo C30), ale také BMW řady 1, jenž ztratilo takřka 55 %. To ale čeká postupná generační výměna. Dobře na tom není ani Dacia Logan (-43,5 %).
Mezi vznětovými motory hraje prim, jak jinak, domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.172 (65,2 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první srpnové pětky jsou, jak velí tradice, o dost nižší: Kia Cee'd měla 58 aut s turbodiesely (13,5 %), Ford Focus 102 (vyšších 27,1 %), Volkswagen Golf 89 (podobných 25,5 %) a konečně Hyundai i30 123 (na něj vysokých 35,4 %). Mimochodem, jedenáct nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG), na bioethanol E85 jezdí další tři.