Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2011: Picanto vede kategorii mini, Panda je až třetí

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Picanto pokračuje v deklasování konkurence, odcházející Panda vystoupala alespoň na třetí místo. Ford Ka se ovšem dostal málem do Top 5.

V osmém měsíci letošního roku bylo v segmentu mini zaregistrováno pouze 355 nových aut. Oproti srpnu 2010 není tento výsledek tak tragický, trh ztratil pouze 16,3 % (-69 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele 424 exemplářů.

Do třetice všeho dobrého, tedy spíše pikantního. Tak by se dalo charakterizovat první místo mezi městskými přibližovadly, jenž potřetí za sebou náleží Picantu. Nejmenší zástupce značky Kia si tentokrát připsal na konto slušných 73 kusů, stará generace je ovšem stále v nabídce.

Celkem 49 registrací pro kolínský Peugeot 107 mu přiřklo znovu stříbrnou příčku. Jihokorejská jiskřička okupuje tu bronzovou, jenže musí se o ni rozdělit s Pandou. Oba ještě donedávna nesmiřitelní soupeři mají na kontě 47 přírůstků. První pětku doplňuje druhé kolíně Citroën C1 (24).

Zastavme se u v titulku zmíněného Fordu Ka. Ano, skončil šestý s dvacítkou nových vozů. Zatímco v roce 2010 jej válcovalo jeho dvojče Fiat 500, letos je tomu naopak. Druhá generace káčka nepatřila nikdy k bestsellerům, poslední dobou se ale karta začíná obracet. Je to i díky akční nabídce. Základní výbava Trend sice mnoho nenabídne (dva airbagy, ABS, elektrický posilovač řízení a výškově stavitelný volant), jenže... bez příplatku dostanete akční sadu Plus. Ta obsahuje manuální klimatizaci a rádio s CD a MP3, což mnohým vzhledem k ceně těsně pod 180 tisíc korun stačí. Není tedy divu, že počty nových klientů od ledna vystřelily vzhůru o skoro 480 %!

V porovnání s loňským srpnem si Picanto výrazně polepšilo (+75,6 %), tehdy se totiž prodalo pouhých 41 kusů (meziročně +31). Také Peugeot 107 se chlubí podobným navýšením: o rovné tři čtvrtiny (+21 aut). Panda se propadla o přesných 51 %, ztratila celkem 49 registrací. Nová generace, jejíž podobu již známe, přijde až na konci roku. Nejmenší jihokorejský chevy si vybralo pro své drahé polovičky o 10 zákazníků méně, v jeho případě to znamená -17,5 %. Počty Citroënu C1 naopak stouply o 26,3 %. V srpnu 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice 19 vozů, po dvanácti měsících jich tedy kolínské mini s dvojitým šípem ve znaku získalo 5.

Ford Ka se před rokem vůbec neumístil a trojciferné nárůsty najdeme tak až od devátého místa níže (Mini, Smart a loňská horká novinka Suzuki Alto). Daleko důvěryhodnější postupy Picanta a 107 jsme již vzpomínali. Mezi propadáky je jedničkou Hyundai i10 s -85 %, sedmdesátiprocentní hranici ovšem překročil také Fiat 500 a Toyota Aygo.

Třída mini, registrace na českém trhu v srpnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20111-8/20118/20111-8/2011
1.Kia PICANTO7238020,3%14,6%
2.Peugeot 1074927113,8%10,4%
3.Fiat PANDA4749413,2%19,0%
3.Chevrolet SPARK4730813,2%11,8%
5.Citroën C1242046,8%7,8%
6.Ford Ka20525,6%2,0%
6.Suzuki Splash201985,6%7,6%
8.Renault TWINGO131063,7%4,1%
9.Mini12823,4%3,2%
10.Smart FORTWO11663,1%2,5%
10.Suzuki ALTO111233,1%4,7%
12.Fiat 50010692,8%2,7%
13.Hyundai i109972,5%3,7%
14.Toyota AYGO51041,4%4,0%
15.Peugeot Ion4161,1%0,6%
-Ostatní modely1330,3%1,3%
-CELKEM3552603100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku 2011 klesl, a to o 1.352 jednotek. Procentní pád je stále na dramatické hodnotě -34,2 %. Místo loňských 3.955 se prodalo jen 2.603 miniaut. Z žebříčku navíc aktuálně zmizela čtyřicítka Mini Cooperů s pohonem všech kol. Jedná se o verzi Countryman, která se nově objevuje v malých crossoverech. Na loňské statistiky však tato změna zatím nemá vliv, protože tehdy ještě v nabídce varianta do lehkého terénu nebyla.

V celkovém pořadí od ledna vede i nadále Panda se 494 registracemi, její podíl ve třídě ovšem klesl na 19 %. Druhé je Picanto (380, 14,6 %), na italsko-polského medvídka sice více než 100 kusů ztrácí, ale jejich smazání není v poslední třetině letopočtu 2011 nereálné. Spark zůstává třetí (308, 11,8 %). Následují dva francouzští Středočeši: čtvrtý Peugeot 107 (271, jeho podíl překročil desetiprocentní hranici, činí 10,4 %) a pátý sourozenec lvíčka Citroën C1 (204, 7,8 %). Splash je tedy stále mimo, ale na mrňouse s emblémem šípovitého ozubení ztrácí pouhých šest aut.

Ve srovnání s minulým rokem si úspěšnější mini se znakem Fiatu pohoršilo o 54,2 %, (-584 registrací). Počty Kie Picanto nadále vzrůstají, stouply o 20,3 %. Zatímco loni se pro ni rozhodlo 316 Čechů, letos jich bylo o 64 více. Třetí Spark je na tom skoro stejně špatně jako Panda, poroučel se dolů o polovinu (přesně -50,1 %). Nejmenších korejských chevroletů se prodalo o 309 méně než v totožném období letopočtu 2010. Peugeot 107 získal 23,2 % a 51 vozů. Jeho bráška s označením C1 si vede i nadále mnohem hůře (-52, -20,3 %). Nejhoršími ze všech v této statistice jsou ovšem i nadále i-desítka s pádem těsně přes 80 % a Fiat 500, kterému do této hranice moc nechybí.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje pětice Mini (podíl 41,7 %) a jediný Smart ForTwo (mizivých 9,1 %). Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal. Mezi elektromobily zaznamenal pomyslné body k dobru pouze Peugeot Ion, a to celkem čtyři.

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Avatar - abacus
9. 9. 2011 12:59
Re: Trojčlenka
Minulý rok tvorili európske fleetove predaje cca 54% predajov. Naprieč všetkými kategóriami.
To, že malé vozidlá netvoria fleetove predaje u nás neznamená, že sa to tak nedeje alebo nebude diať v Európe. Prehustené veľké európske aglomerácie si žiadajú riešenia mobility, dopravu tovarov a realizáciu služieb v centra mesta. Na to postačujú malé a mini automobily s pridanou „EKO hodnotou“ – elektromobily. Pozri sa na Londýn, Paríž, Berlín,Brusel …. rôzne formy EKOdaní a spoplatnených vstupov do centra miest priam nabádajú k využívaniu kategórie mini.

A nie len Taliansko, ale i Španielsko – tam sa hojne využíval napr. Seat Marbella, čo vlastne bola prvá generácia Pandy.
Všeobecne celý juh Európy(Španielsko, Francúzsko, Taliansko, čiastočne i Grécko vzhľadom na urbanizáciu tamojších miest vo veľkej miere používa miniautomobily ako v súkromnom sektore tak i vo firemnom. Takže potenciál tu je a dostatočne veľký.
9. 9. 2011 11:58
Re: Trojčlenka
Nebuď vzťahovačný. Kde inde ako v Taliansku putuje toľko malých áut do fleetu? A koľko percent z predaných miniáut tvorí práve Panda? Keď oba tieto fakty spočítaš, tak ti z toho vyjde, že malé autá sa v Európe na fleet spoliehať nemôžu. Panda bude tou známou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Aj to len v Taliansku...
9. 9. 2011 10:55
1.0 Kappa turbo 81 KW
Nevíte,od kdy se bude prodávat v Picantu ?
Avatar - abacus
9. 9. 2011 09:13
Re: Trojčlenka
Reagoval som na výsmech, že trieda mini nemá fleet.
V Nemecku, či ostatnej Európe neexistujú firmy, ktoré by malé mestské auto využili pre svoje účely?
Rozmysli si, čo píšeš, keď sa chceš vysmievať.

Ak by VW rýchlo zareagoval a postavil "dodávkovú verziu" na čo sa trojdverový variant hodí, mohol by dosť zamiešať karty i v takom Taliansku. (obľuba nemeckých áut je tam jasná). Súčasná Panda je štvordverák a "dodávkovú" verziu už nemala (iba upravený variant so zatmavenými sklami a vyhodenými sedačkami), narozdiel od prvej generácie, ktorá bola dvojdverák.[odkaz] [odkaz]
Na druhej strane je pravda, že Fiat má v tomto segmente napr. Fiorino, väčšie Dobló....
9. 9. 2011 08:18
Re: Trojčlenka
A protože teď bude mít i VW snad konkurenceschopné miniauto, začnou italské firmy houfně nakupovat do fleetů VW. Taky dobrej vtip.