Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2011: Nejprodávanější MPV – Roomster, Orlando, S-Max

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
Mezi nejmenšími MPV se neděje nic zvláštního. Ve střední kategorii ovšem vládne poslední dva měsíce Chevrolet Orlando a mezi velkými se alespoň na chvíli vrátil na trůn S-Max.

Roomster, Korejci a Opel s Citroënem

Celkové registrace mezi malými MPV stouply v porovnání se zářím 2010 ze 423 na 539 vozů, tedy o slušných 27,4 %. Meziroční nárůst tak činí 116 jednotek.

Mladoboleslavský Roomster má na kontě 244 osobních aut a 11 užitkových, tedy celkem 255. Hyundai ix20 si na své konto si připsal vysokých 144 kusů. Třetí Venga skončila na rovných 60. Čtvrté místo obsadil Opel Meriva s 24 vozy, pátá příčka je sdílená: nejmenší Picasso i pomalu odcházející áčkový Mercedes mají shodně jen 22 nových aut.

Z šestice nejlepších je porovnatelných pět soupeřů (kromě ix20). Roomster si oproti září 2010 polepšil o 19 exemplářů (8,1 %), loni se jich prodalo 236. Venga má záporné znaménko: -34,1 % (-31 z 91). Meriva naopak získala, ale konkrétně na kusy jen tři. Přesný procentní údaj navýšení činí +14,3 %.Nejmenší Picasso je na tom naopak hůře: vykazuje -21,4 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 28 (letos -6). Nejvíce se oproti loňsku ze srovnatelných modelů zlepšil Mercedes-Benz A (+266,7 %, o 16 více z pouhých šesti). Naopak Nissan Note si vybralo o takřka 80 % zákazníků méně.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v září 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 9/2011 1-9/2011 9/2011 1-9/2011
1. Škoda ROOMSTER 255 2456 47,3% 43,2%
2. Hyundai ix20 144 1429 26,7% 25,1%
3. Kia VENGA 60 848 11,1% 14,9%
4. Opel MERIVA 24 301 4,5% 5,3%
5. Citroën C3 PICASSO 22 324 4,1% 5,7%
5. Mercedes-Benz A 22 159 4,1% 2,8%
7. Nissan NOTE 7 98 1,3% 1,7%
8. Renault MODUS 5 62 0,9% 1,1%
- Ostatní modely 0 12 0,0% 0,2%
- CELKEM 539 5689 100,0% 100,0%

Meziroční registrace od ledna 2011 jsou v kladných číslech, vyšplhaly se již na 28,2 %. Trh tudíž stoupl z 4.439 na 5.689 aut (+1.250).

V celkovém pořadí vede Roomster s 2.456 vozy a podílem 43,2 %. Hyundai ix20 je druhý (1.429, 25,1 %), bronzová Venga má 848 přírůstků a 14,9 %. Bitvu o čtvrtou příčku pro sebe rozhodl prozatím Citroën C3 Picasso (324 aut, 5,7 %). Opel Meriva se tedy musí smířit v tuto chvíli s pátým pořadím (301, 5,3 %). Rozdíl mezi nimi je ale stále docela malý.

Počty Roomsteru narostly o 14,7 % (+314 kusů). Navýšení Vengy činí již jen 11,9 % a rovných 90 vozů. Malé Picasso je na tom opačně: o 22,9 % hůře než loni, ztratilo 96 registrací. Pád Merivy se zmírnil na -23,8 % (o 94 méně). Nejvíce tedy poskočil Roomster, Renault Grand Modus ani Nissan Cube počítat nebudeme, nejsou důležití. Nejhorší výsledky hlásí opět Note, který zaznamenal odliv přes 60 % klientů oproti číslům z roku 2010.

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu s okřídleným šípem ve znaku činily v září vysokých 10,2 % celkového počtu (25 vozů). Naftových ix-dvacítek se prodalo 21 (14,6 %). Vengy s turbodiesely byly dvě (3,3 %), Merivy rovněž dvě (8,3 %) a Mercedesy A tři (13,6 %). Tristní situaci těchto agregátů v segmentu dokazuje i to, že C3 Picasso HDi si nevybral nikdo.

Středním vládne poslední dva měsíce Orlando

Trh ve vyšším segmentu empévéček rovněž meziročně mírně stoupl a navíc podobně jako v tom malém. Polepšil si o 24,3 %, z 321 na 399 kusů (+78).

Na prvním místě najdeme podruhé za sebou velký a levný Chevrolet Orlando. Koupilo si jej 69 Čechů. Druhý je s malým odstupem Volkswagen Touran (63), třetí skončil Peugeot 5008 (45) a těsně za ním je Ford C-Max (44). Až na pátém pořadí se krčí Citroën C4 Picasso, pro který se rozhodlo 36 zákazníků. Pryč jsou doby, kdy vládl Renault Scénic, ten je až devátý.

Touranů bylo před rokem 18, čekalo se na modernizovaný model, který měl premiéru v Paříži. Letos si tak polepšil o 250 %, nejvíce ze všech. Peugeot 5008 má ztrátu (-15,1 %, -8). C-Max ve srovnání s totožným měsícem letopočtu 2010 získal 12,8 %, jeho přírůstky se tehdy zastavily na čísle 39. C4 Picasso oproti loňsku získalo 7 aut (z 29), tedy 24,1 %. Orlando musíme vynechat, slušně vyskočila i Altea (o více než 140 %). Z těch zástupců, kteří se prodávají měsíčně po desítkách, naopak nejvíce ztratil Scénic, a to těsně nad polovinu.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v září 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 9/2011 1-9/2011 9/2011 1-9/2011
1. Chevrolet ORLANDO 69 464 17,3% 9,8%
2. Volkswagen TOURAN 63 536 15,8% 11,3%
3. Peugeot 5008 45 579 11,3% 12,2%
4. Ford C-MAX 44 444 11,0% 9,4%
5. Citroën C4 PICASSO 36 645 9,0% 13,6%
6. Seat ALTEA 34 357 8,5% 7,5%
7. Toyota VERSO 24 211 6,0% 4,4%
8. Opel ZAFIRA 23 271 5,8% 5,7%
9. Renault SCENIC 22 492 5,5% 10,4%
10. Peugeot 3008 21 383 5,3% 8,1%
11. Mercedes-Benz B 12 198 3,0% 4,2%
12. Mazda 5 6 41 1,5% 0,9%
- Ostatní modely 0 127 0,0% 2,7%
- CELKEM 399 4748 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku roku posílil o 693 vozů, ze 4.055 na 4.748, což znamená +17,1 %.

Ač měsíční žebříček vyznívá v neprospěch francouzských značek. V tom ročním je tomu zatím jinak. V pořadí od ledna si vedení stále udržuje C4 Picasso (645 kusů, podíl 13,6 %). Druhý je Peugeot 5008 (579, 12,2 %). Na bronzu najdeme Volkswagen Touran (536, 11,3 %) před čtvrtým Renaultem Scénic (492, 10,4 %). Pátou příčku již okupuje Orlando (464, 9,8 %).

Největší Picasso je v kladných číslech a zlepšuje se (+17,9 %, o 98 aut více). Navýšení Peugeotu 5008 kleslo na 41,9 %, letos má o stále alespoň o 171 exemplářů více. Touran vykazuje nejvyšší čísla ze všech, která navíc stoupají: +151,6 % (+323 aut). Scénic oproti loňsku ztratil 32,5 % za -237 vozů. Zhoršil se nejvíce ze všech, dokonce i Mazda 5 vykazuje menší pokles. Výprodejovou Xsaru Picasso jsme samozřejmě vynechali.

Podíly turbodieselů v zářijové Top 5 vypadají následovně: konto Chevroletu Orlando se rozrostlo o pouhé 3 naftové vozy (4,3 %). Volkswagen Touran má mnohem vyšších 40 TDI (63,5 %), dalších sedm spalovalo CNG. Peugeotů 508 HDi bylo celkem 39 (86,7 %), Ford C-Max skončil na 27 autech se vznětovými agregáty, což znamená 61,4. C4 Picasso vykazuje 26 nových vozů konzumujících naftu, tedy 72,2 %.

Galaxy zpět na špici

Objem trhu velkých vanů oproti září 2010 stoupl o solidních 62,8 %. Získal 27 kusů, před rokem se jich prodalo jen 43, letos kulatých 70.

Nejúspěšnějším z pouhé osmičky zástupců této třídy v aktuálním žebříčku byl Ford S-Max s 24 novými vozy. Stříbrný je Sharan, který prohrál těsně o jediný kus (23). Stabilní formu má Seat Alhambra, který ovšem již značně zaostává (9). Následují Mercedes-Benz R (6) a Ford Galaxy (4).

Ford S-Max má ve srovnání s devátým měsícem loňského roku poloviční zisk (+8 aut z 16). Sharan vykazuje mohutný trojciferný skok: 475 % k dobru (+19 ze 4). Ten je ovšem zapříčiněn generační výměnou. Třída R hlásí dvojnásobný počet (+3). Galaxy ovšem spadl o 42,9 % (o 3 méně ze 7). Alhambra loni nebodovala. Nejvíce ztratil Espace, propadl se z 5 na jediný exemplář (-80 %).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v září 2011
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 9/2011 1-9/2011 9/2011 1-9/2011
1. Ford S-MAX 24 181 34,3% 21,8%
2. Volkswagen SHARAN 23 292 32,9% 35,1%
3. Seat ALHAMBRA 9 104 12,9% 12,5%
4. Mercedes-Benz R 6 83 8,6% 10,0%
5. Ford GALAXY 4 51 5,7% 6,1%
6. Peugeot 807 2 18 2,9% 2,2%
7. Chrysler VOYAGER 1 31 1,4% 3,7%
7. Renault ESPACE 1 53 1,4% 6,4%
- Ostatní modely 0 19 0,0% 2,3%
- CELKEM 70 832 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových aut se za tři čtvrtiny roku 2011 zvýšil o 56,7 %, z 531 na 832 aut (+301).

Ve statistice od ledna je v čele Sharan (292 registrací, podíl 35,1 %). Druhý je S-Max (181, 21.8 %), třetí Seat Alhambra překročil stovku (104, 12,5 %). Čtvrtý Mercedes-Benz R si připsal 83 vozů a rovných 10 %. Páté pořadí patří Renaultu Espace (53, 6,4 %).

Ve srovnání od začátku roku si nejlepší pětice vede takto: Sharan získal 1.846,7 %. Prodalo se jich totiž o 277 více místo pouhých patnácti. S-Max se odporoučel směrem dolů o 10 % (-20). Alhambra je v plusu o 121,3 % (navýšení o 57 kusů). Erko má ještě vyšších +207,4 %, polepšilo si z 27 exemplářů o 56. Renault Espace je v záporných číslech (-7 %, -4 kusy). V současnosti je nejmenší zájem o Ford Galaxy, který se zhoršil o více než 40 %. Velký van Carnival zmizel z nabídky nejen u nás, ale i v celé Evropě.

V září neměl stoprocentní podíl vznětových motorů z první pětky nikdo. U Fordu S-Max činily pohonné jednotky spalující naftu tři čtvrtiny, 5 kusů z 24 poháněl zážehový agregát, jeden pak kromě benzinu umí spalovat i E85. Volkswagen Sharan vykazuje 22 TDI a jediný benzin (95,7 %).Alhambra má 88,9 % turbodieselů (8 aut). Třída R má poměr 2:4 (tři čtvrtiny CDI), u Galaxy najdeme tři zážehové a jediný TDCi (25 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
7. 11. 2011 17:57
Re: vzdy sa mi pacili jednoduche prakticke a
Takže zkrátka neodpovíš, tím se mi lecos vysvětluje.
A ne, z Prahy rozhodně nejsem.
7. 11. 2011 16:01
Re: touran
Prečo - cca 4,5 metra dĺžka je tak akurát na dnešnú dobu, cez 1,8 metra šírka je bežná tiež. Sharan je ešte o kus väčší.
7. 11. 2011 15:53
Re: Peugeot 5008
Napríklad mne... ;-)
7. 11. 2011 01:05
Re: vzdy sa mi pacili jednoduche prakticke a
Nejsi náhodou z Prahy? Ta tvoje nechápavost slova "dělat něco" by tomu napovídala...
Avatar - Machýrek
7. 11. 2011 00:38
Proc Orlando?
Orlando je mimoradne osklive auto. Asi musi byt hodne levne.