Český trh v září 2012: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pickupy

Trh největších SUV a offroadů meziročně v září malinko získal, konkrétně 2,8 %. Polepšil si z 211 na 217 registrací (+6).
Mercedes-Benz M se vrátil na první místo žebříčku po měsíční absenci, kdy dominoval Touareg. „Emko“ předtím vládlo suverénně půl roku a nyní se dostalo zpět na pomyslné zlato díky 46 exemplářům a podílu 21,2 %. Volkswagen je druhý, má jich 32 (14,7 %). Zbytek už je pod dvacítkou. Na bronzovou příčku se vyšplhalo Audi Q7 (18, 8,3 %), zatímco pro BMW X5 se rozhodlo 15 zákazníků (6,9 %). Alespoň poslední místo v Top 5 obsadil druhý „bavorák“, tedy X6 (14, 6,5 %).
V meziročním srovnání s devátým měsícem loňského roku vykazuje Mercedes-Benz ML dokonce +666,7 %, loni měl totiž na kontě jen 6 aut. Registrace Touaregu jsou lepší o dvě (+6,7 %). Q7 vykazuje naopak o jediný kus méně (-5,3 %). Počty BMW X5 rovněž klesly, ale o mnohem mohutnějších 21 vozů, což v jeho případě představuje -58,3 %. V tomto trendu bohužel pokračuje také „iks-šestka“ (-6,7 %). Tento údaj reprezentuje nejmenší možný pád z 15 loňských ( tedy-1).
Titul meziměsíčního šplhouna v tomto ohledu mezi první dvacítkou hledejme v lídrovi. Momentálně nejpopulárnější SUV s trojcípou hvězdu si polepšilo o čtyři desítky aut, generační výměna zkrátka vykonala své. Následuje další Mercedes, tentokrát nesmrtelný Geländewagen (+300 %, +3 z 1), Alespoň 100 procent mají ještě Nissan Murano (+200 %) a Jeep Wrangler (+150 %). V absolutních počtech se kromě již vzpomínaného Mercedesu ML všichni ostatní pohybují v řádu jednotek, nejlépe jsou na tom Land Rover Discovery a Toyota Land Cruiser s postupy o čtyři kusy.
Opačné nelichotivé prvenství patří pro změnu jinému Mercedesu, třídě GL s -62,5 %. Její registrace se propadly o pět, z osmi na tři. Druhá je již výše vzpomínaná X5 s logem BMW. Infiniti FX hlásí -50 % (-1 ze dvou). V jiné kategorii by to bylo nepodstatné číslo, zde je situace jiná. Nárůsty i poklesy nedosahují s výjimkami nijak vysokých hodnot. Kusovým propadům vládne X5 před Volvem XC90 a odcházejícím Hyundaiem ix55 (oba -7).
Český trh v této kategorii se oproti třem čtvrtinám minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 5,1 %, vykazuje 2.499 exemplářů na rozdíl od 2.377, polepšil si tedy o 122 aut.
V čele celkového pořadí došlo ke stejné změně jako v měsíčním žebříčku. Třída M tak znovu vede díky 365 registracím (podíl 14,6 %). Stříbrný je tedy Touareg, který sem spadl z minulé jedničky (360, 14,4 %). Mírný náskok konkurenta ale může znovu smazat. Úspěšnějším z modrobílé dvojice je od srpna X6, má 230 přírůstků (9,2 %) a patří jí tak bronz. BMW X5 tudíž okupuje čtyřku (224, 9 %). Také mezi nimi je v tuto chvíli minimální rozdíl. Top 5 pak uzavírá Audi Q7 (198, 7,9 %).
Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si samozřejmě oproti loňsku polepšil, a to už o 176,5 %, ze 132 o 233 kusů. Počty Touaregu aktuálně klesly o 11,5 % (-47 aut z 407). BMW X6 je v kladných hodnotách (získalo 10 aut a 4,5 %). X5 se z mínusu nedostala, spíše naopak, ztrácí již 14,8 % a 39 registrací. Q7 se naopak o čtveřici exemplářů drží v černých číslech (+2,1 %).
V meziročním srovnání vylétl Jeep Grand Cherokee ještě alespoň o 262,2 %, respektive 97 vozů, jinak se nárůsty s výjimkou již zmíněného ML pohybují pod stovkou (Land Rover Discovery +64 %, Jeep Wrangler +61 %). Co do počtů vyskočila nejvíce třída M, druhý je americký velký Čerokéz a bronzové „Disco“ (+39).
Poklesy nejsou extrémně hluboké, výjimkou je snad pouze finišující Hyundai ix55 (-51,8 %). Více než polovinu neztratil zatím nikdo, Nissan Murano hlásí -48 %, jeho kolega Pathfinder -42 % a konečně třída GL skoro -41 %. Velký Jihokorejec spadl v absolutních počtech o 85 jednotek, což je nelichotivý kusový rekord. Druhé místo obsadil Touareg a třetí GL (-43), v jejím těsném závěsu je Volvo XC90 (-42).
Nejprodávanějším turbodieselem se v září stal Mercedes-Benz ML (42 kusů). Jako jediný ze špičky ale neměl stoprocentní podíl, nýbrž jen 91,3 %. Čtveřice nových vozů totiž spalovala benzin. „Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 32 majitelů, Audi Q7 s totožnou zkratkou na zádi si domácí klienti koupili 18. BMW X5 s malým d bylo 15, výjimkou není ani sportovnější X6, která vykazuje 14 naftových agregátů pod kapotou nových přírůstků. Mimochodem, Češi si ze showroomů odvezli i jediný Jeep Grand Cherokee konzumující bioethanol E85 a pět hybridních Lexusů RX.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v září 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 9/2012 | 1-9/2012 | 9/2012 | 1-9/2012 | |
1. | Mercedes-Benz ML | 46 | 365 | 21,2% | 14,6% |
2. | Volkswagen TOUAREG | 32 | 360 | 14,7% | 14,4% |
3. | Audi Q7 | 18 | 198 | 8,3% | 7,9% |
4. | BMW X5 | 15 | 224 | 6,9% | 9,0% |
5. | BMW X6 | 14 | 230 | 6,5% | 9,2% |
6. | Jeep GRAND CHEROKEE | 12 | 134 | 5,5% | 5,4% |
7. | Land Rover DISCOVERY | 10 | 110 | 4,6% | 4,4% |
7. | Toyota LAND CRUISER | 10 | 96 | 4,6% | 3,8% |
7. | Volvo XC90 | 10 | 141 | 4,6% | 5,6% |
10. | Hyundai ix55 | 9 | 79 | 4,1% | 3,2% |
11. | Porsche CAYENNE | 8 | 114 | 3,7% | 4,6% |
12. | Jeep WRANGLER | 5 | 66 | 2,3% | 2,6% |
12. | Lexus RX | 5 | 59 | 2,3% | 2,4% |
12. | Mitsubishi PAJERO | 5 | 64 | 2,3% | 2,6% |
15. | Mercedes-Benz G | 4 | 37 | 1,8% | 1,5% |
15. | Nissan PATHFINDER | 4 | 29 | 1,8% | 1,2% |
17. | Mercedes-Benz GL | 3 | 63 | 1,4% | 2,5% |
17. | Nissan MURANO | 3 | 15 | 1,4% | 0,6% |
17. | RANGE ROVER SPORT | 3 | 44 | 1,4% | 1,8% |
20. | Infiniti FX | 1 | 30 | 0,5% | 1,2% |
Ostatní modely | - | 0 | 41 | 0,0% | 1,6% |
CELKEM | - | 217 | 2499 | 100,0% | 100,0% |
Terénní pickupy
Na specifickou kategorii terénních pracantů projdeme jako obvykle velmi rychle. V září našly pickupy šest desítek zájemců, což ovšem znamená pád o 35,5 %, respektive 33 kusů z loňských vysokých 93.
O poslední měsíční vítězství se Volkswagen Amarok musel rozdělit s Hiluxem. Toyota tak vlastně vyhrála už pošesté za sebou. Obou se prodalo 17 a urvaly společně podíl přes 28 %. Třetí je Ford Ranger, který zaostal o jediné auto (16). Čtvrté pořadí náleží Mitsubishi L200 (7) a pátý je čínský Gonow GA200. Bodoval letos úplně poprvé se dvěma exempláři. Jediný si na své konto připsalo Isuzu D-Max, v současném žebříčku tedy postrádáme oba Nissany.
Vzhledem k tomu, že v ročním porovnání po dvou třetinách sezóny se trh dostal na naprosto stejnou hodnotu jako v srpnu 2011, teď logicky ztrácí 33 pickupů (-6,4 % z 515).
Segmentu od ledna vévodí Amarok, který si koupilo takřka 35 % všech zákazníků (167). Polepšil si oproti minulému roku stále o 54,6 %. Nissan NP300 se ovšem zvedl o vyšších 55,6 %. Neustále se zlepšuje Hilux, už má +3,5 %. Zbylí soupeři hlásí větší či menší propady. Ranger je momentálně na -14,5 %, Gonow ztratil polovinu, Mitsubishi L200 51 %, Nissan Navara 55 % a Isuzu D-Max drsných 91 %. Mazda BT si letos nepřipsala vůbec nic, z nabídky importéra již navíc zmizela.
Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následuje Toyota Hilux (148). Ford Ranger ztrácí (71) a Mitsubishi L200 hlásí 49 kusů. Následují dva Nissany: NP300, který zůstal na 28 exemplářích, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo patnáct. Gonow i Isuzu mají shodně po dvou autech.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v září 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 9/2012 | 1-9/2012 | 9/2012 | 1-9/2012 | |
1. | Toyota HILUX | 17 | 148 | 28,3% | 30,7% |
1. | Volkswagen AMAROK | 17 | 167 | 28,3% | 34,6% |
3. | Ford RANGER | 16 | 71 | 26,7% | 14,7% |
4. | Mitsubishi L200 | 7 | 49 | 11,7% | 10,2% |
5. | GONOW GA200 | 2 | 2 | 3,3% | 0,4% |
6. | Isuzu D-MAX | 1 | 2 | 1,7% | 0,4% |
Ostatní modely | - | 0 | 43 | 0,0% | 8,9% |
CELKEM | - | 60 | 482 | 100,0% | 100,0% |