Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český vývoz aut mimo EU loni vzrostl o 25 % na 865 milionů eur

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Od roku 2000 do roku 2007 přitom vývoz automobilů z ČR mimo unii rostl v průměru o 15 procent ročně.

Česko loni mimo Evropskou unii vyvezlo auta za 865 milionů eur (asi 21,5 miliardy korun), což bylo meziročně asi o čtvrtinu více. Od roku 2000 do roku 2007 přitom vývoz automobilů z ČR mimo unii rostl v průměru o 15 procent ročně. Ještě více se dařilo Slovensku, které v průměru rostlo o 41 procent ročně. Tahounem mimoevropského exportu je v unii podle statistického úřadu Eurostat nadále Německo, jež loni vyvezlo auta za více než 40 miliard eur.

Německo tak mělo na celém exportu mimo unii podíl 56,7 procenta, čímž daleko předčilo ostatní členské země. Druhá Británie měla ve srovnání s Německem jen zhruba pětinový podíl. Česko zaznamenalo podíl 1,2 procenta. "Nemělo by ale uniknout pozornosti, že relativně vzato, tedy s ohledem na celkový obchod, je vývoz motorových vozidel ze zemí, jako je Slovensko, Rakousko a Česká republika, docela důležitý," uvedl Eurostat.

Česká republika se v posledních letech postupně stává automobilovou velmocí. Největším tuzemským výrobcem osobních aut je Škoda Auto, která loni zvýšila produkci o 12 procent na 623.529 vozů. Následuje kolínská TPCA, ta loni zvýšila výrobu o pět procent na 308.478 aut. Výrobu chystá korejská automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Automobilový průmysl rovněž patří k tahounům slovenské ekonomiky. Letos by mělo ze slovenských linek firem Volkswagen, PSA a Kia sjet zhruba 675.000 vozů. To je téměř o pětinu více než v loňském roce.

Slovensko mimo unii loni vyvezlo auta téměř za 1,9 miliardy eur, což bylo asi o 350 milionů více než v roce 2006. Celkovým podílem na vývozu mimo unii se pak východní soused České republiky s 2,7 procenta vyrovnal Itálii.

Co se týče dovozu, hlavními dodavateli aut do Evropské unie jsou USA, Japonsko a Jižní Korea. V roce 2007 pocházelo z Japonska více než 35 procent aut dovezených do Evropské unie. Druhá byla Jižní Korea s pětinovým podílem, těsně následovaná Spojeným státy s 19 procenty. Nejrychleji rostly dovozy z Číny, byť je jejich podíl zatím v absolutních číslech podle Eurostatu zanedbatelný.

Rostl ale i vývoz z unie do Číny, od roku 2000 o průměrných 46 procent ročně. Nejvíc vozů Evropská unie i v loňském roce vyvezla do Spojených států. Jejich podíl na celkovém vývozu činil 35 procent. Druhým nejvýznamnějším partnerem unie v tomto ohledu bylo Rusko s devíti procenty. "Vývozy aut z EU do Ruska od roku 2000 rostly zvláště rychle," uvedl Eurostat.

Hodnota dovozu aut do Česka ze zemí mimo unii od roku 2000 do roku 2007 klesala v průměru téměř o šest procent ročně. V loňském roce činila 80 milionů eur proti 131 milionům o rok dříve.

Bilance Evropské unie je ohledně vývozu a dovozu aut výrazně aktivní. V roce 2007 vyvezla auta za 71,1 miliardy eur. Dovoz přitom nečinil ani polovinu - 33,6 miliardy eur.

Hodnota vývozu aut z vybraných zemí EU mimo unii v letech 2000-2007 (v mil. eur)
Země2000200520062007Průměrný roční nárůst v letech 2000-2007Podíl na celkovém vývozu v roce 2007
Německo287173465138841403145%56,70%
Británie48638323773284598,20%11,90%
Francie30084301371034331,90%4,80%
Švédsko21703197309733966,60%4,80%
Belgie2968300932212894-0,40%4,10%
Španělsko20382288202125153%3,50%
Itálie11141365164019258,10%2,70%
Slovensko1719211545189641%2,70%
Rakousko81721902343175011,50%2,50%
Finsko26243281089519,20%1,30%
Polsko6070775183245,60%1,20%
Česko32654469186515%1,20%
EU47.99463.22968.05071.1095,80%100%

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)