Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chorvatská rallye po 2. etapě: Rovanperä ztratil po defektu, ale vede

Chorvatská rallye 2022
Chorvatská rallye 2022
Chorvatská rallye 2022
Chorvatská rallye 2022
90 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Finský pilot Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) vede po druhém dnu Chorvatskou rallye, který je třetím podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jedenadvacetiletý jezdec ztratil v jedné sobotní erzetě vinou defektu výraznou část svého náskoku, ale do nedělního finiše jde s náskokem dvaceti sekund.

Velká část sobotní etapy se odehrála na podobném území jako v pátek na jihozápadě od Záhřebu. Účastníky soutěže čekala ovšem delší cesta k pobřeží Jaderského moře u Rijeky na novou rychlostní zkoušku Platak. Stejně jako v pátek byly všechny čtyři zkoušky naplánovány po poledním servisu. Na programu bylo 116,98 km rychlostních zkoušek, odjelo se však o 39,81 kilometrů méně, protože dvě erzety musely být zrušeny.

Neuvillovy tresty za rychlost

Ještě než se začalo v sobotu závodit, došlo k penalizaci, která proměnila pořadí na předních místech. Thierry Neuville (Hyundai N i20 Rally2) překročil v běžném provozu rychlost a jel 156 km/h tam, kde bylo dovoleno osmdesát. Nejprve dostal pokutu v přepočtu 50 000 korun, ale ještě v pátek večer si jeho, spolujezdce Martijna Wydaegheho a manažera týmu Pablo Marcose předvolali sportovní komisaři. Za stejný přestupek dostal minutovou penalizaci, a tak se Belgičan propadl z druhého na čtvrté místo.

Pořadí na prvních šesti místech bylo před první sobotní rychlostní zkouškou následující: 1. Rovanperä, Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) 1:15:35,5; 2. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +1:23,3; 3. Breen, Nagle (Brit./Ford Puma Rally1) +1:35,2; 4. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +2:04,0; 5. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Hyundai i20 N Rally1) +2:38,5; 6. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +2:49,1.

Solbergovi hořel zadek

Hned v úvodní sobotní erzetě však došlo k dramatu. Oliver Solberg (Hyundai i20 N Rally1) jezdící se švédskou licencí dostal smyk a bokem vletěl do lesa. Vůz začal v zadní části hořet, posádka se dostala rychle ven a zkouška byla zrušena. Zástupce šéfa týmu Hyundai Julien Moncet potvrdil, že požár neměl co do činění s hybridním systémem.

„Ještě nemáme všechny informace, ale podle toho, co víme, se Oliver otočil, poškodil zadní část auta a něco začalo hořet kolem výfuku. Vím, že to nesouvisí s elektronikou, nic s hybridem,“ řekl Moncet. Podle jeho slov požár způsobil, že hybridní systém spustil červené světlo, a dokud se vůz nevrátí do provozu, není si jistý, zda se Solberg v neděli znovu objeví na trati soutěže.

Defekt zdramatizoval situaci

Stejně jako v pátek, provázelo i další průběh Chorvatské rallye nepříznivé počasí. Pro kompletní mokré obutí se rozhodli dopoledne pouze první dva jezdci Rovanperä a Tänak. Druhý jmenovaný získal v RZ10 na svého soupeře 10,6 sekundy. „Kvůli mlze bylo vidět jen na kapotu auta, ale na dosažený čas jsem nemyslel. V takových podmínkách, jaké byly na trati, chcete jen projet a o stopky se nestaráte. Mám velké štěstí, že jsem měl v dosavadním průběhu soutěže pouze jeden defekt,“ říkal Estonec po erzetě.

Po včerejší etapě jsme psali, že Rovanperä má takový náskok, aby nemusel příliš riskovat. Jak je všechno ošidné, se ukázalo v jedenácté zkoušce, kde měl finský pilot defekt levé přední pneumatiky a ztratil 54,2 sekundy. Jeho náskok na prvním místě se ztenčil na 16,8 sekundy před Tänakem. „Nevím, kde jsem k defektu na trati přišel, bylo to na začátku na úzkém místě, nic jsem necítil. Ott je dnes hodně rychlý. Čeká nás hodně náročné odpoledne, ale my musíme jet hlavou,“ prohlásil v sobotu před polednem Rovanperä.

Jeho pronásledovatel byl naopak v dobrém rozpoložení. „Nakonec to byla od nás šťastná volba pneumatik. Neměli jsme přesné informace, kolik bude na této zkoušce vody. Nakonec to však hrálo v náš prospěch, takže to bylo dobré. Určitě jsme byli také docela dobří bez nějakých větších problémů, auto jede hladce a to určitě také pomáhá,“ prohlásil Tänak.

Do hry vstoupila mlha

Odpoledne začal lépe Tänak, který ze svého manka 16,8 sekundy ukrojil 3,8 sekundy, v dalším měřeném úseku si vzal Rovanperä 1,8 zpět. Patnáctá erzeta, která byla nová v programu a měřila 15,85 kilometru, se nakonec nejela. 

„Organizátoři zrušili RZ15, Platak 2, z bezpečnostních důvodů. Kvůli mlze byla omezená viditelnost kvůli mlze,“ bylo uvedeno v oficiálním prohlášení. Při dopoledním průjezdu na trati hustě pršelo a několik zkušených jezdců prohlásilo, že podmínky byly jedny z nejtěžších v jejich kariéře ve WRC.

Závěrečný měřený test, který byl s 8,78 kilometry nejkratším v sobotním programu, se stal kořistí lídra průběžného pořadí Rovanpery. „Tohle je moje odpověď. Nejel jsem na sto procent, ale blízko k tomu ano. Objevily se nějaké vibrace, musíme se na to podívat večer v servisu,“ prohlásil Rovanperä. Jeho největší pronásledovatel Tänak ztrácí před závěrečným dnem 19,9 sekundy. „Dopoledne to bylo lepší, odpoledne jsem se na útok příliš necítil Objevily se nějaké problémy s řazením, teď už to ale funguje,“ komentoval situaci estonský pilot.

Problémů Neuvilla, který si penalizacemi zadělal na problémy, využil nejrychlejší jezdec továrního týmu Ford Craig Breen (Ford Puma Rally1) a je zatím třetí, ovšem s náskokem pouhých 4,9 sekundy na čtvrtého Neuvilla. „Dopoledne jsem chtěl být odvážný, ale dopolední průjezd erzetou Platak, která byla odpoledne zrušena, byl nejhorší, jaký jsem kdy v kariéře zažil. K tomu se přidalo jedno tvrdé přistání ke koni čtrnácté zkoušky. Musím se znovu nastartovat, abych byl v neděli schopen zabojovat o třetí místo,“ uvedl irský pilot. Jeho týmový kolega Brit Gus Greensmith měl v pátek problémy s defekty. Dvakrát ho potkal dvojitý defekt. Když se to přihodilo na poslední erzetě prvního dne, do servisu nakonec nedojel. Musel odstoupit a dostal penalizaci. V soutěži sice pokračoval, ale propadl se z osmého místa do poloviny druhé desítky průběžného pořadí.

Cais vyhrál a polepšil si

Česká posádka Erik Cais a Petr Těšínský měla v pátek problémy, které ovlivnily žaludeční problémy navigátora. V sobotu dali oba na předchozí trable zapomenout. V průběžném pořadí si polepšili z šestnáctého na čtrnácté místo. V průběžné klasifikaci kategorii WRC2 Junior vyhráli Češi s náskokem 0,1 sekundy jednu z rychlostních zkoušek a v této klasifikaci si polepšili na třetí příčku.

Finálový den se odehraje na sever od hlavního města a zahrnuje další novou erzetu Trakošćan – Vrbno, která se jede dvakrát společně se závěrečnou Zagorskou Selou – Kumrovcem. Poslední zkouška je samozřejmě znovu označena jako Power Stage a pět nejrychlejších na tomto měřeném úseku získává od pěti do jednoho bonusového bodu.

Pořadí Chorvatské rallye (po 16 z 20 RZ)

1. Rovanperä, Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) 2:14:54,5; 2. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +19,9; 3. Breen, Nagle (Brit./Ford Puma Rally1) +1:13,4; 4. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +1:18,3; 5. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +2:08,2; 6. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +5:47,7; 7. Rossel, Sarreaud (Fr./Citroën C3 Rally2) +8:24,6; 8. Grjazin, Aleksandrov (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) +8:59,7; 9. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) +9:15,5; 10. Lindholm, Hämäläinen (Fin./Škoda Fabia Rally2) +9:49,3; 11. Ingram, Drew (Brit./Škoda Fabia Rally2 evo) +10:36,2; 12. Camilli, De la Haye (Fr./Citroën C3 Rally2) +10:50,3; 13. Lefebvre, Malfoy (Fr./Citroën C3 Rally2) +11:09,9; 14. Cais, Těšínský (ČR/Ford Fiesta Rally2) +13:09,2; 15. Greensmith, Andersson (Brit., Švéd./Ford Puma Rally1) +13:59,6; 16. Heikkilä, Vaaleri (Fin./Škoda Fabia Rally2 evo) +15:45,0; 17. Marczyk, Gospodarczyk (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) +15:59,4; 18. Johnston, Kihurani (USA/Citroën C3 Rally2) +16:18,4; 19. Kremer, Gottschalk (Něm./Škoda Fabia Rally2 evo) +16:22,5; 20. Keferböck, Minorová (Rak./Škoda Fabia Rally2 evo) +18:39,8.

Výsledky jsou neoficiální

Zbývající program Chorvatské rallye

Neděle (24. 4.) – 7.08 RZ17 (13,15 km), 8.38 RZ18 (14,09 km), 10.26 RZ19 (13,15 km), 13.18 RZ20 (14,09 km).

Foto: Redbullcontentpool.com, Facebook Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Ott Tänak, Thierry Neuville, Erik Cais, Gus Greensmith, Oliver Solberg

Začít diskuzi