Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chronologie Subaru Legacy (1989-dosud): Plejády střední třídy slaví 25 let

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Před pětadvaceti lety debutovala první generace Subaru Legacy. Nyní čekáme už na šesté pokračování této velmi úspěšné ságy.

Legacy se za čtvrtstoletí existence proměňovalo, vyrazilo do lehkého terénu a přišlo o unikátní bezrámová okna. Konstrukčně si ale automobilová divize Fuji Heavy Industries stále vede tak trochu svou. Už jen díky unikátním plochým motorům, které dokáží spalovat nejen benzin, ale i naftu! Navíc snižují těžiště vozů, což prospívá jízdním vlastnostem. První generaci nezůstaly cizí ani sportovní úspěchy. Díky nim se se Subaru muselo začít vážně počítat ve světě automobilových soutěží. Dnes zase bojují speciály doma v prestižním okruhovém šampionátu Super GT. Jméno znamená v překladu z angličtiny dědictví, odkaz. V Austrálii je ale znají jako Liberty (svoboda) a v Izraeli coby B4. S výjimkou Severní Ameriky se pro ostatní země Legacy vyrábí ve městě Ōta v prefektuře Gunma.

Legacy I (BC/BJ/BF - 1989-1994)

První generace měla premiéru 23. ledna 1989. Vlajková loď automobilky se souhvězdím Plejád ve znaku se doma v Japonsku začala nabízet hned 1. února téhož roku, jinde až v sezóně 1990. Ač se tehdy vracely do módy oblé tvary, Legacy vyznávalo výrazné hrany, byť ne tak extrémní jako menší Leone. Nestalo se navíc jeho nástupcem, bylo rozšířením nabídky směrem výš. Originálně vypadal zejména sedan díky vyvýšené spodní hraně třetího bočního okna. Ploché čtyřválce řady EJ 1,79 l měly 76 kW, větší 2,21 l nabízely 100 kW. První Legacy bylo coby sedan BC 4,51 m dlouhé a podvozek s nezávislým zavěšením disponoval rozvorem 2,58 m. Nabízelo se i jako kombi BJ a se zvýšenou střechou (BF). V Evropě mělo až na výjimky pohon všech kol, doma v Japonsku standardně pouze předních. Nejslabší osmnáctistovku později vystřídal dvoulitr s výkonem 85 kW.

Legacy disponovalo slušnou výbavu včetně centrálního zamykání a elektrických oken. Kotoučovým brzdám na všech kolech nechybělo ve vyšších specifikacích ani ABS. Mělo i své dvojče v podobě druhé generace Isuzu Aska. Už „jednička“ existovala coby STi. Trojice sedanů s turbomotorem vytvořila v Arizoně světový vytrvalostní rekord na 100.000 km průměrem přes 223 km/h. V roce 1992 prošlo mírným faceliftem, změnila se hlavně příď. Verze RS (v sérii přeplňovaný dvoulitr se 147 a později 162 kW) pak byla homologována pro rallye a dobývala úspěchy na rychlostních zkouškách. Tovární auta zprvu jezdila v barvách cigaretové značky Rothmans a později 555. Víte odkud pochází legendární barevná kombinace modré se zlatými koly? Právě odsud. Od sezóny 1993 začala na světových soutěžích Legacy nahrazovat Impreza.

Legacy II (BD/BG/BK - 1993-1999)

Druhá řada se v Japonsku začala prodávat 7. října 1993, do Evropy přišla až v létě 1994. Designu už dominovaly obliny, z dnešního pohledu byla „dvojka“ z pera Francouze Oliviera Boulaye asi tvarově nejvyváženější. Motor 2,21 l měl jen seškrcených 94 kW, dvoulitr byl převzat beze změny. Na řadu však přišel i větší čtyřválcový agregát 2,46 l/110 kW. Sedany BD měřily na délku necelých 4,6 m, kombi BK 4,67 m, verze se zvýšenou střechou nesla jiný kód BG. Podvozek měl rozvor 2630 mm. V devadesátém pátém se objevil Outback na základě kombi se zvýšenou světlostí. Nezůstal však osamocen. V amerických showroomech se dal koupit i oplastovaný sedan pod názvem SUS. Přeplňované motory zůstaly vyhrazeny Japoncům a Australanům. Nejvýkonnější dvoulitr se dvěma turby měl 206 kW. Specifikace i výkonové varianty se pochopitelně lišily podle trhu, to platí pro všechny řady od počátku.

Legacy III (BE/BH/BT - 1998-2004)

Třetí generace si odbyla premiéru v červnu 1998, sedany nesly kód BE, kombi BH, verze s plochou střechou z portfolia definitivně zmizela. Rozměry zůstaly prakticky stejné, tahle řada vypadá oproti předchozí spíše jako rozsáhlejší facelift, ale ve skutečnosti tomu tak není. Charakterizovaly ji větší přední světlomety, vodorovná mřížka v masce, výraznější lemy blatníků a u sedanu jinak tvarované zadní boční okno. Silueta kombi se, pravda, příliš nezměnila, jiná byla však v obou případech i koncová světla. Podstatně větší revoluce se odehrála v komfortním interiéru. Do výbavy se dostala třeba elektronická kontrola stability VDC (Vehicle Dynamics Control). Zážehové boxery dostaly pro rozvod OHC místo DOHC. Agregát 2,0 l měl 92 kW, větší 2,5 l/115 kW, ten s objemem 2,2 l už se nedodával. Outback se stal v roce 2000 samostatnou řadou a dočkal se dvouvačkového třílitrového šestiválce se 162 kW. Označení Legacy z něj zmizelo, ale to neznamená, že by zapíral své kořeny. Z třetí generace byl odvozen také pickup Baja (kód BT), který se prodával hlavně v USA. V Evropě jej automobilka nabízela krátce, několik kusů si však koupili zájemci i u nás. V sezóně 2001 se rozběhla americká produkce v Lafayette (stát Indiana). Díky ní třetí Legacy skončilo za mořem až v roce 2004. Nejvýkonnějším modelem byl B4 s dvoulitrem twin-turbo a 210 kW, měl však pouze volant vpravo.

Legacy IV (BL/BP – 2003-2009)

Čtvrtá řada debutovala 23. května 2003. Přední světlomety měly výraznou „slzu“ ve spodní části, auta dostala hliníkovou kapotu motoru, sedany (BL) se chlubily hodně dynamickou zašpičatělou zádí s odtokovou hranou. Blikače našly místo ve zpětných zrcátkách. Rozvor náprav se protáhl na 2,67 m, sedany měřily necelých 4,67 m. Palubní deska z měkčených plastů přecházela plynule do středové konzoly a klimatizace se konečně stala standardem. Ploché nepřeplňované čtyřválce si zachovaly objemy 2,0 a 2,5 l, výkony se zvedly na 101, respektive 121 kW, Také šestiválec 3.0R dostal posilu na 180 kW. Turbomotory nadále zůstaly vyhrazeny zejména japonským zákazníkům. V březnu 2008 se v Ženevě objevil nový dvoulitrový boxer EE20/110 kW s turbodmychadlem spalující naftu. Jeho nepřítomnost dosud na starém kontinentu Subaru citelně znevýhodňovala. O dva měsíce později měl premiéru protikolizní kamerový systém EyeSight. Až do Legacy s pořadovým číslem IV přežil čtyřstupňový automat, ale manuální převodovky zase měly poprvé na výběr i šest rychlostí.

Legacy V (BM/BR - 2009-dosud)

Pátá generace přišla o bezrámová okna, kterých se Subaru zřeklo (bohužel) prakticky ve všech řadách. Trvalého pohonu všech kol však nikoliv. Předznamenal ji koncept z Detroitu a Ženevy 2009 ke dvacátému výročí, produkční varianty byly odhaleny v květnu. Premiéry si odbyly v New Yorku a na podzim na IAA. Rozvor opět narostl na 2,75 m, sedany BM mají na délku 4,73 m, kombi BR takřka 4,78 m. Ostřeji řezané klínovité karoserie se také zvětšily, dominantním prvkem přídě jsou velké hluboko protažené světlomety, a šestiúhelníková chromovaná maska. Kombi už nemají černý zadní sloupek jako ve všech předchozích generacích. Výraznou konstrukční novinkou se stala bezestupňová převodovka CVT s možností řazení páčkami pod volantem, automobilka ji označuje jako Lineartronic. Pětistupňové automaty, ani manuály se šesticí stupňů však nezmizely. Výkon vznětového čtyřválce 2,5 l zůstal zachován, benzinový dvoulitr si polepšil na 110, dvouapůllitr pak na 123 kW. I u nás se dal koupit model 2.5 GT s turbodmychadlem a 195 kW. Menší přeplňované čtyřválce 2,0 l mohou mít doma v Japonsku ale až 221 kW. Výhradně do Outbacku se montuje místo staršího třílitru větší šestiválec 3.6R s objemem 3.63 l a 191 kW.

... a šestá kapitola

Šesté pokračování je na spadnutí. Koncept byl vystaven na autosalonu v Los Angeles v listopadu 2013. Podobu sériové verze zatím neznáme, ale základní tvary její studie určitě naznačila, jen se trochu zcivilizuje. Produkční specifikaci můžeme očekávat klidně ještě letos, životopis Legacy tak nekončí ani po pětadvacet letech.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - deolator
22. 1. 2014 07:42
Re: Gé jako LeGacy
Jj, čtverkou to bohužel skončilo... :'-(
Avatar - kosmonaut
22. 1. 2014 03:43
Re: Gé jako LeGacy
Čtverka je nádherný vůz. Stále působí, jako by ji představili včera, rozhodně pak aktuálněji, než následník :yes:
21. 1. 2014 20:12
2 nepresnosti
Ten oplastovaný sedan II.gen se nejspis SUS nejmenoval, AIR-SUS je spise nazev pneumatickeho podvozku montovaneho do I. az III.generace. Sam jsem ho v Legacy mel.

Dale je zavadejici veta, ze u Legacy do IV. generace přežil jen čtyřstupňový automat, kdyz sestivalce jiz meli 5AT.
Jinak pekny clanek, ale hodilo by se jeste lepe popsat ruzne varianty AWD, kdyz uz se pise o Subaru.
21. 1. 2014 17:20
Výkon v textu
chtěl bych se zeptat na pramen těch 162kW u III.generace a prvního H6 pod kapotou Outbacku - jestli mne paměť neklame, tak to bylo v Evropě o deset méně.........
21. 1. 2014 12:29
Gé jako LeGacy
Výborné auto, jen mám obavy, že Legacy/Outback číslo 4 už nepřekonají. Pětka je nakynulá stará berta a o šestce ani nemluvě... ;-\