reklama


Chronologie Subaru Impreza: od 1992 dodnes

Chronologie Subaru Impreza: od 1992 dodnes

 

Jméno Impreza provází automobily Subaru už takřka dvacet let. Pojďme se tedy za čtyřmi dosavadními generacemi stručně ohlédnout.

Impreza: to jsou výhradně čtyřválcové motory boxer, v drtivé většině pohon všech kol, ale také ultimativní verze s přeplňovanými motory a s nimi související úspěchy v automobilových soutěžích. Japonská automobilka jde stále proti proudu, byť počínaje třetí generací se v nabídce objevil místo kombi hatchback a bezrámová okna jsou od roku 2007 také minulostí. Jenže na druhou stranu - jejich agregát s protiběžnými písty umí spalovat i naftu.


Impreza I (GC/GF/GM - 1992-2000)
 

První Impreza debutovala na domácí půdě v roce 1992 jako nástupce hranatého Leone. Oproti němu nabídla výraznější kulaté tvary. Čtyřdveřový sedan doplnilo kombi. Praktičnost ovšem nabízelo jen co se pátých dveří týče. Jinak zde šlo hlavně o styl a ne o velikost zavazadelníku. Kabriolet s ochranným obloukem Operetta (1995) zůstal bohužel jen ve stadiu prototypu. Základ motorové palety tvořily čtyřválce 1,6, 1,8 a 2,0 l. Výkony se lišily v závislosti na trhu a modelovém roce.

Ultimativní WRX STi se představila už ve čtyřiadevadesátém, ale neopustila břehy japonského souostroví. Evropanům musel stačit model GT Turbo (v různých zemích nesl odlišné názvy), který měl přeplňovaný dvoulitr se 155 kW. A nutno dodat, že skutečně stačil... Se soutěžním speciálem na jeho základě triumfoval legendární Skot Colin McRae na tratích mistrovství světa v sezoně 1995, Subaru patřil také titul mezi výrobci, který dokázalo o rok později zopakovat.

Impreza první generace prošla celkem dvěma modernizacemi. Původní trochu zvláštní maska sestávala z klasické mřížky a krytu nad ní. Jinak bylo vidět jen typické logo se souhvězdím Plejád. Již na začátku roku 1994 ji nahradila jiná s jedinou vodorovnou mřížkou. Ta vzala zasvé pro modelový rok 1997. Američané si mohli koupit i Outback Sport, což bylo kombi s oplastováním ve stylu většího Legacy Outback. Dvoudveřová varianta byla v prodeji jen v Japonsku a USA, první speciál WRC, se kterým značka získala třetí titul mistra světa v řadě (1997) byl odvozen právě z ní. Stejný karosářský základ měla i silniční japonská STi 22B (1998) nebo britská P1 (2000).


Impreza II (GD/GG – 2000-2007)
 

Impreza II z podzimu 2000 trochu povyrostla a dostala do vínku motory 1,6 l/70 kW, 2,0 l/92 kW a 2,0 Turbo/160 kW pro WRX. WRX STi z konce roku 2001 nabídla konečně pro Evropu až 195 kW a mohli jsme si jí koupit také u nás. Původní kulaté hmyzí reflektory vzbuzovaly vesměs velmi odmítavé reakce, ale vozy Subaru byly vždy tvarově trochu zvláštní.


Impreza II (GD/GG – 2000-2007) 1. facelift
 

Pro rok 2003 je tudíž vystřídaly „oči“ ve tvaru kapky, model 2006 přinesl další změnu, už měl tzv. jestřábí. Ten navíc postrádal pod kapotami šestnáctistovku, zbylý dvoulitr dával nově 118 kW. Okřídlená špička s logem STi dostala nový motor objemu 2,5 l s výkonem 206 kW, krotší WRX měla slabší variantu stejného agregátu se 169 kW. Opačný pól nabídky představoval od konce roku 2006 malý čtyřválec 1,5 l/77 kW.


Impreza II (GD/GG – 2000-2007) 2. facelift
 

V rally slavila tato generace titul v roce 2001, kdy jej získal Richard Burns. S upravenou specifikací 2003 měl o dvě léta později v hektickém závěru sezony nejvíce štěstí Nor Petter Solberg. Na památku Burnse, který zemřel na rakovinu, vznikla dokonce speciální série WRX STI RB320 (2007) s motorem 2,5 Turbo/236 kW.


Impreza III (GE/GH/GR/GV – 2007-2012)
 

Třetí generaci Imprezy z jara 2007 znamená v životopise celé řady doslova revoluci, protože vypadla karosářská varianta kombi, kterou nahradil pětidveřový hatchback. Také menší automobilka chce prodávat... Sedan naštěstí zůstal. Nejprve přišla Impreza III tradičně na trhy USA a Japonska. Americké verze dostaly atmosférické a přeplňované motory 2,5 l. Slabší dával 125 kW, silnější pro WRX minimálně 165 kW, pro náš kontinent nakonec 169 kW.

V České republice se dala tato Impreza koupit pod podzimu téhož roku také se základními motory 1,5 l/79 kW a 2,0 l/110 kW. Modely Sport se chlubily místo chromovaného pásu na mřížce chladiče masku lakovanou. Zážehový dvoulitr pak mohl spalovat dokonce LPG. Na jaře 2009 přišel dlouho očekávaný Boxer Diesel, tedy přeplňovaný vznětový čtyřválec, také se 110 kW. Krátce na to se výkon u WRX zvýšil na 265 koní (195 kW), ale sedanu se Evropané ne a ne dočkat. Třeba Britové mohli těžit ze spolupráce Subaru a Cosworthu. Dvouapůllitrový boxer s turbem prošel mnoha změnami, limitovaná edice CS400 (2010) jasně prozrazovala, kolik koní se uvnitř skrývá. Ano, rovné čtyři stovky. Ale i zde se zadní stěna dala vyklopit vzhůru.

Spolu se žloutnoucím listím v roce 2010 se objevila oplastovaná Impreza XV s dvoulitrovými zážehovými i vznětovými boxery, jejichž výkony zůstaly nezměněny. Viděli jsme ji ale na stánku automobilky už v Ženevě. Třetí generaci si stále můžete objednávat, a to nejen jako hatchback, ale i coby WRX STI (2,5 Turbo/221 kW). Karosářská verze sedan se ovšem v této specifikaci prodává teprve od října 2010, předtím byla k mání jen pětidveřová. Jméno Impreza se v případě nabroušené varianty od té doby nepoužívá, předně z obchodních důvodů. Nástupce ovšem přijde zřejmě až za dva roky.


Impreza IV (GP/GJ - 2011-dosud)
 

Design aktuální řady předznamenal koncept z autosalonu v Los Angeles 2010, sériová verze se objevila v premiéře loni v květnu a prodává se od podzimu. U nás lze koupit zatím jen oplastovaný hatchback XV, který je ovšem tentokrát marketingově prezentován jako samostatná řada a nahlíží mezi SUV. Ale nejen vzhledem, nýbrž i jízdními vlastnostmi. Motory jsou tři: nový 1,6 l/84 kW, 2,0 l/110 kW a dvoulitrový turbodiesel se 108 kW.

Běžné hatchbacky se v Evropě zatím ani neprodávají, sedany se možná na starém kontinentu neobjeví vůbec. Podobnou filozofii razilo Subaru také u končící generace, tříprostorovou karoserii nabídlo například Španělům až v létě 2008.

Tolik alespoň stručný přehled ságy jménem Impreza. Výčet verzí na základě všech dosud vyráběných generací by vydal na hodně tlustou knihu, obzvláště doma v Japonsku se v tomto ohledu činili už v hlubokých devadesátých letech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Železničáři investují přes miliardu do plzeňského nádraží Železničáři investují přes miliardu do plzeňského nádraží

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila třetí…

Společnost má rozmanitou strukturu. A co jste dělali v devadesátkách vy? Společnost má rozmanitou strukturu. A co jste dělali v devadesátkách vy?

Fantastická kniha Kmeny 90 představuje 25 subkultur,…

Autorské poplatky zřejmě budou moci růst maximálně o inflaci Autorské poplatky zřejmě budou moci růst maximálně o inflaci

Do budoucna se budou moci autorské poplatky zvyšovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Chronologie Subaru Impreza: od 1992 dodnes



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Nové Subaru Impreza se představuje jako hatchback, má nový dvoulitr Nové Subaru Impreza se představuje jako hatchback, má nový dvoulitr

Pátá generace Imprezy je sice postavena na základech nové…

Nové Subaru Impreza je zde, od studie se v klíčových oblastech dost liší Nové Subaru Impreza je zde, od studie se v klíčových oblastech dost liší

New York je místem premiéry zcela nového Subaru Impreza,…

 



 
Absurdní tuning sovětského off-roadu: Osmiválcová Lada Niva Lowrider!

Absurdní tuning sovětského offroadu: Osmiválcová Lada Niva Lowrider!

Dnes 11:56

Lada Niva je známá jako schopný offroad. Australská tuningová společnost Probag ale z ní vytvořila něco, co je naprostý opak výchozího auta.




Blesk.cz

Na stavbě se převrhl náklaďák: Řidič uvnitř kabiny se pomlátil

Na stavbě se převrhl náklaďák: Řidič uvnitř kabiny…

V městské části Praha 4 – Kamýk v ulici Novodvorská došlo v pátek dopoledne k nehodě. Na stavbě se tam převrhl…

ONLINE Trump jde do Bílého domu: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

ONLINE Trump jde do Bílého domu: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump dnes v pravé poledne místního času (18:00 SEČ) složí ve Washingtonu před budovou…

 

iSport.cz

Špatné zprávy pro Jágra. Ani jeden z jeho parťáků se možná letos neuzdraví

Špatné zprávy pro Jágra. Ani jeden z jeho parťáků se…

Plni nadšení mohli být fanoušci Floridy po uplynulé sezoně. Tým vyhrál svou divizi, probojoval se do play off a…

Žádaný útočník opouští Slavii. Železník míří do Mladé Boleslavi!

Žádaný útočník opouští Slavii. Železník míří do…

Ani Zlín, ani Teplice, ani pokračování ve Slavii. Útočník Lukáš Železník opustí klub z Edenu a zamíří do Mladé…

 

Reflex.cz

Scházíte se v týdnu s rodinou u jídla? Fotografka zachytila stolování v různorodých domácnostech

Scházíte se v týdnu s rodinou u jídla? Fotografka…

Jsou rodiny, které se spolu scházejí u jídla jen o víkendech. Někde spolu naopak večeří každý den a jinde se…

Italský zázrak: V hotelu zasypaném lavinou našli záchranáři šest živých lidí

Italský zázrak: V hotelu zasypaném lavinou našli…

Pod lavinou, která spadla ve středu na horský hotel ve střední Itálii, je šest živých lidí. Informovala o tom…

 
 
reklama