Chronologie Subaru Impreza: od 1992 dodnes

Chronologie Subaru Impreza: od 1992 dodnes

 

Jméno Impreza provází automobily Subaru už takřka dvacet let. Pojďme se tedy za čtyřmi dosavadními generacemi stručně ohlédnout.

Impreza: to jsou výhradně čtyřválcové motory boxer, v drtivé většině pohon všech kol, ale také ultimativní verze s přeplňovanými motory a s nimi související úspěchy v automobilových soutěžích. Japonská automobilka jde stále proti proudu, byť počínaje třetí generací se v nabídce objevil místo kombi hatchback a bezrámová okna jsou od roku 2007 také minulostí. Jenže na druhou stranu - jejich agregát s protiběžnými písty umí spalovat i naftu.


Impreza I (GC/GF/GM - 1992-2000)
 

První Impreza debutovala na domácí půdě v roce 1992 jako nástupce hranatého Leone. Oproti němu nabídla výraznější kulaté tvary. Čtyřdveřový sedan doplnilo kombi. Praktičnost ovšem nabízelo jen co se pátých dveří týče. Jinak zde šlo hlavně o styl a ne o velikost zavazadelníku. Kabriolet s ochranným obloukem Operetta (1995) zůstal bohužel jen ve stadiu prototypu. Základ motorové palety tvořily čtyřválce 1,6, 1,8 a 2,0 l. Výkony se lišily v závislosti na trhu a modelovém roce.

Ultimativní WRX STi se představila už ve čtyřiadevadesátém, ale neopustila břehy japonského souostroví. Evropanům musel stačit model GT Turbo (v různých zemích nesl odlišné názvy), který měl přeplňovaný dvoulitr se 155 kW. A nutno dodat, že skutečně stačil... Se soutěžním speciálem na jeho základě triumfoval legendární Skot Colin McRae na tratích mistrovství světa v sezoně 1995, Subaru patřil také titul mezi výrobci, který dokázalo o rok později zopakovat.

Impreza první generace prošla celkem dvěma modernizacemi. Původní trochu zvláštní maska sestávala z klasické mřížky a krytu nad ní. Jinak bylo vidět jen typické logo se souhvězdím Plejád. Již na začátku roku 1994 ji nahradila jiná s jedinou vodorovnou mřížkou. Ta vzala zasvé pro modelový rok 1997. Američané si mohli koupit i Outback Sport, což bylo kombi s oplastováním ve stylu většího Legacy Outback. Dvoudveřová varianta byla v prodeji jen v Japonsku a USA, první speciál WRC, se kterým značka získala třetí titul mistra světa v řadě (1997) byl odvozen právě z ní. Stejný karosářský základ měla i silniční japonská STi 22B (1998) nebo britská P1 (2000).


Impreza II (GD/GG – 2000-2007)
 

Impreza II z podzimu 2000 trochu povyrostla a dostala do vínku motory 1,6 l/70 kW, 2,0 l/92 kW a 2,0 Turbo/160 kW pro WRX. WRX STi z konce roku 2001 nabídla konečně pro Evropu až 195 kW a mohli jsme si jí koupit také u nás. Původní kulaté hmyzí reflektory vzbuzovaly vesměs velmi odmítavé reakce, ale vozy Subaru byly vždy tvarově trochu zvláštní.


Impreza II (GD/GG – 2000-2007) 1. facelift
 

Pro rok 2003 je tudíž vystřídaly „oči“ ve tvaru kapky, model 2006 přinesl další změnu, už měl tzv. jestřábí. Ten navíc postrádal pod kapotami šestnáctistovku, zbylý dvoulitr dával nově 118 kW. Okřídlená špička s logem STi dostala nový motor objemu 2,5 l s výkonem 206 kW, krotší WRX měla slabší variantu stejného agregátu se 169 kW. Opačný pól nabídky představoval od konce roku 2006 malý čtyřválec 1,5 l/77 kW.


Impreza II (GD/GG – 2000-2007) 2. facelift
 

V rally slavila tato generace titul v roce 2001, kdy jej získal Richard Burns. S upravenou specifikací 2003 měl o dvě léta později v hektickém závěru sezony nejvíce štěstí Nor Petter Solberg. Na památku Burnse, který zemřel na rakovinu, vznikla dokonce speciální série WRX STI RB320 (2007) s motorem 2,5 Turbo/236 kW.


Impreza III (GE/GH/GR/GV – 2007-2012)
 

Třetí generaci Imprezy z jara 2007 znamená v životopise celé řady doslova revoluci, protože vypadla karosářská varianta kombi, kterou nahradil pětidveřový hatchback. Také menší automobilka chce prodávat... Sedan naštěstí zůstal. Nejprve přišla Impreza III tradičně na trhy USA a Japonska. Americké verze dostaly atmosférické a přeplňované motory 2,5 l. Slabší dával 125 kW, silnější pro WRX minimálně 165 kW, pro náš kontinent nakonec 169 kW.

V České republice se dala tato Impreza koupit pod podzimu téhož roku také se základními motory 1,5 l/79 kW a 2,0 l/110 kW. Modely Sport se chlubily místo chromovaného pásu na mřížce chladiče masku lakovanou. Zážehový dvoulitr pak mohl spalovat dokonce LPG. Na jaře 2009 přišel dlouho očekávaný Boxer Diesel, tedy přeplňovaný vznětový čtyřválec, také se 110 kW. Krátce na to se výkon u WRX zvýšil na 265 koní (195 kW), ale sedanu se Evropané ne a ne dočkat. Třeba Britové mohli těžit ze spolupráce Subaru a Cosworthu. Dvouapůllitrový boxer s turbem prošel mnoha změnami, limitovaná edice CS400 (2010) jasně prozrazovala, kolik koní se uvnitř skrývá. Ano, rovné čtyři stovky. Ale i zde se zadní stěna dala vyklopit vzhůru.

Spolu se žloutnoucím listím v roce 2010 se objevila oplastovaná Impreza XV s dvoulitrovými zážehovými i vznětovými boxery, jejichž výkony zůstaly nezměněny. Viděli jsme ji ale na stánku automobilky už v Ženevě. Třetí generaci si stále můžete objednávat, a to nejen jako hatchback, ale i coby WRX STI (2,5 Turbo/221 kW). Karosářská verze sedan se ovšem v této specifikaci prodává teprve od října 2010, předtím byla k mání jen pětidveřová. Jméno Impreza se v případě nabroušené varianty od té doby nepoužívá, předně z obchodních důvodů. Nástupce ovšem přijde zřejmě až za dva roky.


Impreza IV (GP/GJ - 2011-dosud)
 

Design aktuální řady předznamenal koncept z autosalonu v Los Angeles 2010, sériová verze se objevila v premiéře loni v květnu a prodává se od podzimu. U nás lze koupit zatím jen oplastovaný hatchback XV, který je ovšem tentokrát marketingově prezentován jako samostatná řada a nahlíží mezi SUV. Ale nejen vzhledem, nýbrž i jízdními vlastnostmi. Motory jsou tři: nový 1,6 l/84 kW, 2,0 l/110 kW a dvoulitrový turbodiesel se 108 kW.

Běžné hatchbacky se v Evropě zatím ani neprodávají, sedany se možná na starém kontinentu neobjeví vůbec. Podobnou filozofii razilo Subaru také u končící generace, tříprostorovou karoserii nabídlo například Španělům až v létě 2008.

Tolik alespoň stručný přehled ságy jménem Impreza. Výčet verzí na základě všech dosud vyráběných generací by vydal na hodně tlustou knihu, obzvláště doma v Japonsku se v tomto ohledu činili už v hlubokých devadesátých letech.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Chronologie Subaru Impreza: od 1992 dodnes







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Nové Subaru Impreza se představuje jako hatchback, má nový dvoulitr Nové Subaru Impreza se představuje jako hatchback, má nový dvoulitr

Pátá generace Imprezy je sice postavena na základech nové…

Nové Subaru Impreza je zde, od studie se v klíčových oblastech dost liší Nové Subaru Impreza je zde, od studie se v klíčových oblastech dost liší

New York je místem premiéry zcela nového Subaru Impreza,…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…