reklama


Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek

Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek

 
 

Pohon všech kol není dnes výsadou pouze terénních vozů, ale i těch čistě osobních. Prvenství v jejich masové výrobě patří Subaru.

e zajímavé, jak dlouho trvá uplatnění různých konstrukčních principů do praxe. Pohonu obou náprav (lhostejno jakého typu) to trvalo skoro 150 let. Prvním silničním vozidlem tohoto druhu byl totiž už parovůz Angličanů Burstalla a Hilla z roku 1824! Později se objevil například v závodním Spykeru 60 HP (1903). Subaru vlastně předběhla hrstka britských Jensenů FF, ale tam se o skutečně sériové produkci rozhodně mluvit nedalo, spíše o kusové.

Koncern Fuji Heavy Industries vytvořil svou automobilovou divizi Subaru v roce 1953. K pohonu všech čtyř kol se ovšem dostala až o skoro dvě desítky let později. V roce 1972 totiž představila první generaci řady Leone coby kombi se znakem 4WD. Zpočátku jej měly osobní automobily této značky jen přiřaditelný, ke stálé čtyřkolce se dostaly až na začátku 80. let. Ano, Audi je s Quattrem v tomto směru předběhlo, ale pokud bereme v úvahu pohon 4x4 jako celek, bylo Subaru skutečně první.

Hrany i extravagance

Elektronika měla v tomto systému premiéru v řadě Alcyone/XT, přísně hranatém kupé s výklopnými světlomety (1985-1991), které i dnes působí velmi zvláštně. Leone se dočkalo celkem tří generací, mimo jiné též poměrně zvláštního odvozeného pickupu BRAT a nahradila jej až Impreza (1992). Na různých trzích neslo odlišné názvy (L-Series, 1800 apod.) Tak trochu přelomovým byl pro značku rok 1989, kdy mělo premiéru první Legacy, které přineslo motory s protiběžnými písty (či protilehlými válci, chcete-li, správně je obojí) a do střední třídy. I ono pochopitelně většinou stálo pevně na všech čtyřech. A nejen stálo, ale i jelo. Výrobě tzv. boxerů se přitom Subaru věnovalo již od poloviny 60. let.

Dnes neprávem zapomenuté je Giugiarovo kupé SVX (1991-1997), do kterého se podařilo dostat to nejlepší, co mělo Subaru na začátku devadesátých let k dispozici. A to včetně velkého boxeru s objemem 3,3 l. Prodávalo se i u nás a při troše štěstí lze na nějaký kousek na českých registračních značkách narazit, jenže vzniklo jich celkem jen 25 tisíc. Módu oplastovaných kombi předznamenal první Outback, který opět tak trochu předběhl Audi. Málokdo ví, že v polovině 90. let existoval i sedan Legacy SUS a menší Outback Sport postavený na bázi Imprezy. Ty se však prodávaly jen v USA. Pro ně byl primárně určen také pozdější pickup Baja, ale ten se nakonec dostal i k nám. Vlnu SUV zachytil Forester (1997). Mladší a větší Tribeca přílišný úspěch nezaznamenala, byť se vyrábí stále.

Symetricky

Dnešní vývoj dospěl až k elektronickému systému Symmetrical All-Wheel Drive, který existuje v několika podobách. V podstatě se jedná o proměnnou distribuci točivého momentu nebo jeho aktivní rozdělování. Základem je vždy centrální diferenciál, nejnověji může být dokonce manuálně nastavitelný. Ve spojení s motory boxer (od roku 2008 i vznětovým), které umožňují snížit těžiště, jsou vozy této značky stále něčím výjimečným. I když v moderní podobě ztratily další svůj typický znak: bezrámová okna. Jejich tvary nemusí lahodit oku každého automobilového fanouška, ale originalitu těmto vozům nemůže upřít nikdo. Hnidopichové designérům vyčítají stylistickou bezradnost a časté facelifty. Trochu na tom pravdy bude, vždyť jen první dvě generace Imprezy prošly každá dvěma vzhledovými modernizacemi.

Subaru Legacy/Outback – do přírody v pohodlí

Dosud vzniklo 11,78 milionu čtyřkolek Subaru, což činí takřka 56 % celkové produkce značky od roku 1954. Automobilka hodlá své výročí řádně oslavit. Už v Ženevě představí kromě současné produkce i řadu starších modelů s pohonem obou náprav. Kromě jmenovaných se v nedávné historii objevil třeba i v malém Justy nebo dodávkách a minibusech Libero. Z vlastního vývoje pocházel ale pouze první Justy J10 (1984-1994), poté došlo na spolupráci se Suzuki.

Soutěže

Subaru a automobilové soutěže, to je dnes neodmyslitelné spojení. Byť tovární tým se účasti v mistrovství světa již na konci sezony 2008 vzdal, stále vznikají rallyové Imprezy pro skupinu N. Vozy Subaru jezdily v prestižním šampionátu už v osmdesátých letech, skutečná plná tovární účast ovšem začala až s typem Legacy a později pokračovala s Imprezou ve všech čtyřech generacích. Vzniklo oddělení STI (Subaru Tecnica International) a legendární kombinace zkratek WRX STI má původ právě zde.

JAKE.AUTO.CZ: Subaru Impreza (přehled všech testů a dalších článků)

Z tratí rychlostních zkoušek si Subaru odvezlo tři jezdecké tituly (1995 Colin McRae, 2001 Richard Burns, 2003 Petter Solberg) a taktéž trojici značkových, navíc v řadě za sebou (1995-1997). Dva ze zmíněných šampionů s modrožlutými vozy by jistě byli vzácnými hosty letošního ženevského stánku, ale bohužel se této slávy již nedožili.

Spolupracujeme s TipCars.com
Roboti člověku budou pomáhat i v sexu Roboti člověku budou pomáhat i v sexu

Sex manželských párů se brzy bude odehrávat jen při…

Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci Michal Pavlata zemřel. Herec a dabér podlehl v 71 letech těžké nemoci

Ve věku 71 let dnes zemřel po dlouhé těžké nemoci herec,…

Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla Autopilot Tesly je v pořádku, za smrtelnou nehodu mohl řidič vozidla

První smrtelná nehoda v samořidícím automobilu od Tesly…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil bych je,“ hřímá prezident

Policisté unesli a zavraždili obchodníka. „Zabil…

Kriminální skupina, ve které bylo i několik policistů, na Filipínách unesla a následně zavraždila jihokorejského…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Holoubek chválil posily a motají mu hlavu mladíci. Chtějí se prodat, řekl

Holoubek chválil posily a motají mu hlavu mladíci.…

Dva zápasy, dvě výhry se skóre 9:1. Fotbalová Sparta si v sobotní přípravě pořádně zastřílela. Nejdříve proti…

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka kralovala v Utahu

Šestý triumf Samkové v kariéře! Olympijská vítězka…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková vyhrála druhý závod sezony Světového poháru v Solitude v…

 

Reflex.cz

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen, počet účastníků se odhaduje na půl milionu

Růžový protest. Washington manifestuje za práva žen,…

Masovou účastí dnes v centru Washingtonu před budovou Kongresu USA začala manifestace za práva žen, jejíž…

 
 
reklama