Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek

Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek

 
 

Pohon všech kol není dnes výsadou pouze terénních vozů, ale i těch čistě osobních. Prvenství v jejich masové výrobě patří Subaru.

e zajímavé, jak dlouho trvá uplatnění různých konstrukčních principů do praxe. Pohonu obou náprav (lhostejno jakého typu) to trvalo skoro 150 let. Prvním silničním vozidlem tohoto druhu byl totiž už parovůz Angličanů Burstalla a Hilla z roku 1824! Později se objevil například v závodním Spykeru 60 HP (1903). Subaru vlastně předběhla hrstka britských Jensenů FF, ale tam se o skutečně sériové produkci rozhodně mluvit nedalo, spíše o kusové.

Koncern Fuji Heavy Industries vytvořil svou automobilovou divizi Subaru v roce 1953. K pohonu všech čtyř kol se ovšem dostala až o skoro dvě desítky let později. V roce 1972 totiž představila první generaci řady Leone coby kombi se znakem 4WD. Zpočátku jej měly osobní automobily této značky jen přiřaditelný, ke stálé čtyřkolce se dostaly až na začátku 80. let. Ano, Audi je s Quattrem v tomto směru předběhlo, ale pokud bereme v úvahu pohon 4x4 jako celek, bylo Subaru skutečně první.

Hrany i extravagance

Elektronika měla v tomto systému premiéru v řadě Alcyone/XT, přísně hranatém kupé s výklopnými světlomety (1985-1991), které i dnes působí velmi zvláštně. Leone se dočkalo celkem tří generací, mimo jiné též poměrně zvláštního odvozeného pickupu BRAT a nahradila jej až Impreza (1992). Na různých trzích neslo odlišné názvy (L-Series, 1800 apod.) Tak trochu přelomovým byl pro značku rok 1989, kdy mělo premiéru první Legacy, které přineslo motory s protiběžnými písty (či protilehlými válci, chcete-li, správně je obojí) a do střední třídy. I ono pochopitelně většinou stálo pevně na všech čtyřech. A nejen stálo, ale i jelo. Výrobě tzv. boxerů se přitom Subaru věnovalo již od poloviny 60. let.

Dnes neprávem zapomenuté je Giugiarovo kupé SVX (1991-1997), do kterého se podařilo dostat to nejlepší, co mělo Subaru na začátku devadesátých let k dispozici. A to včetně velkého boxeru s objemem 3,3 l. Prodávalo se i u nás a při troše štěstí lze na nějaký kousek na českých registračních značkách narazit, jenže vzniklo jich celkem jen 25 tisíc. Módu oplastovaných kombi předznamenal první Outback, který opět tak trochu předběhl Audi. Málokdo ví, že v polovině 90. let existoval i sedan Legacy SUS a menší Outback Sport postavený na bázi Imprezy. Ty se však prodávaly jen v USA. Pro ně byl primárně určen také pozdější pickup Baja, ale ten se nakonec dostal i k nám. Vlnu SUV zachytil Forester (1997). Mladší a větší Tribeca přílišný úspěch nezaznamenala, byť se vyrábí stále.

Symetricky

Dnešní vývoj dospěl až k elektronickému systému Symmetrical All-Wheel Drive, který existuje v několika podobách. V podstatě se jedná o proměnnou distribuci točivého momentu nebo jeho aktivní rozdělování. Základem je vždy centrální diferenciál, nejnověji může být dokonce manuálně nastavitelný. Ve spojení s motory boxer (od roku 2008 i vznětovým), které umožňují snížit těžiště, jsou vozy této značky stále něčím výjimečným. I když v moderní podobě ztratily další svůj typický znak: bezrámová okna. Jejich tvary nemusí lahodit oku každého automobilového fanouška, ale originalitu těmto vozům nemůže upřít nikdo. Hnidopichové designérům vyčítají stylistickou bezradnost a časté facelifty. Trochu na tom pravdy bude, vždyť jen první dvě generace Imprezy prošly každá dvěma vzhledovými modernizacemi.

Subaru Legacy/Outback – do přírody v pohodlí

Dosud vzniklo 11,78 milionu čtyřkolek Subaru, což činí takřka 56 % celkové produkce značky od roku 1954. Automobilka hodlá své výročí řádně oslavit. Už v Ženevě představí kromě současné produkce i řadu starších modelů s pohonem obou náprav. Kromě jmenovaných se v nedávné historii objevil třeba i v malém Justy nebo dodávkách a minibusech Libero. Z vlastního vývoje pocházel ale pouze první Justy J10 (1984-1994), poté došlo na spolupráci se Suzuki.

Soutěže

Subaru a automobilové soutěže, to je dnes neodmyslitelné spojení. Byť tovární tým se účasti v mistrovství světa již na konci sezony 2008 vzdal, stále vznikají rallyové Imprezy pro skupinu N. Vozy Subaru jezdily v prestižním šampionátu už v osmdesátých letech, skutečná plná tovární účast ovšem začala až s typem Legacy a později pokračovala s Imprezou ve všech čtyřech generacích. Vzniklo oddělení STI (Subaru Tecnica International) a legendární kombinace zkratek WRX STI má původ právě zde.

JAKE.AUTO.CZ: Subaru Impreza (přehled všech testů a dalších článků)

Z tratí rychlostních zkoušek si Subaru odvezlo tři jezdecké tituly (1995 Colin McRae, 2001 Richard Burns, 2003 Petter Solberg) a taktéž trojici značkových, navíc v řadě za sebou (1995-1997). Dva ze zmíněných šampionů s modrožlutými vozy by jistě byli vzácnými hosty letošního ženevského stánku, ale bohužel se této slávy již nedožili.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU

Krajský soud v Ostravě dnes zrušil rozhodnutí celníků o…

Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti

Od začátku bylo jasné, že nový Úřad pro dohled nad…

 

Štítky Subaru Technika

 

Přidat názorDiskuse: Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Dnes 10:57

České zastoupení automobilky Seat rozšířilo konfigurátor crossoveru Arona. K dispozici je zatím litrový motor TSI ve dvou výkonových verzích.




Blesk.cz

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a parodií arcipadouchů

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a…

Lego už zdaleka není jen stavebnicí pro děti, objevují se spouty videoher, mobilních aplikací a také už třetí…

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední přání manželky (†26)

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední…

Slíbili si lásku do konce života, ale rozdělila je krutá rána osudu. Minulý pátek manželku bubeníka Šimona…

 

iSport.cz

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával proti Vegas

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával…

Jen čtyřicet minut strávil v bráně Detroitu proti Chicagu český brankář Petr Mrázek, přesto z 40 střel inkasoval…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského kandidáta Horáčka

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského…

Jeden z výraznějších prezidentských uchazečů, pan Michal Horáček, mj. navrhuje, aby stát občanům odpustil penále…

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno, antisemitismus v Německu roste, říká Šonka

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno,…

Židé v německých muslimských ghettech se musí mít na pozoru. Podle experta na SRN Jaroslava Šonky se množí…