Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru 4x4 (1972-2012): Plejáda čtyřkolek

Aleš Dragoun
Diskuze (78)
Pohon všech kol není dnes výsadou pouze terénních vozů, ale i těch čistě osobních. Prvenství v jejich masové výrobě patří Subaru.

e zajímavé, jak dlouho trvá uplatnění různých konstrukčních principů do praxe. Pohonu obou náprav (lhostejno jakého typu) to trvalo skoro 150 let. Prvním silničním vozidlem tohoto druhu byl totiž už parovůz Angličanů Burstalla a Hilla z roku 1824! Později se objevil například v závodním Spykeru 60 HP (1903). Subaru vlastně předběhla hrstka britských Jensenů FF, ale tam se o skutečně sériové produkci rozhodně mluvit nedalo, spíše o kusové.

Koncern Fuji Heavy Industries vytvořil svou automobilovou divizi Subaru v roce 1953. K pohonu všech čtyř kol se ovšem dostala až o skoro dvě desítky let později. V roce 1972 totiž představila první generaci řady Leone coby kombi se znakem 4WD. Zpočátku jej měly osobní automobily této značky jen přiřaditelný, ke stálé čtyřkolce se dostaly až na začátku 80. let. Ano, Audi je s Quattrem v tomto směru předběhlo, ale pokud bereme v úvahu pohon 4x4 jako celek, bylo Subaru skutečně první.

Hrany i extravagance

Elektronika měla v tomto systému premiéru v řadě Alcyone/XT, přísně hranatém kupé s výklopnými světlomety (1985-1991), které i dnes působí velmi zvláštně. Leone se dočkalo celkem tří generací, mimo jiné též poměrně zvláštního odvozeného pickupu BRAT a nahradila jej až Impreza (1992). Na různých trzích neslo odlišné názvy (L-Series, 1800 apod.) Tak trochu přelomovým byl pro značku rok 1989, kdy mělo premiéru první Legacy, které přineslo motory s protiběžnými písty (či protilehlými válci, chcete-li, správně je obojí) a do střední třídy. I ono pochopitelně většinou stálo pevně na všech čtyřech. A nejen stálo, ale i jelo. Výrobě tzv. boxerů se přitom Subaru věnovalo již od poloviny 60. let.

Dnes neprávem zapomenuté je Giugiarovo kupé SVX (1991-1997), do kterého se podařilo dostat to nejlepší, co mělo Subaru na začátku devadesátých let k dispozici. A to včetně velkého boxeru s objemem 3,3 l. Prodávalo se i u nás a při troše štěstí lze na nějaký kousek na českých registračních značkách narazit, jenže vzniklo jich celkem jen 25 tisíc. Módu oplastovaných kombi předznamenal první Outback, který opět tak trochu předběhl Audi. Málokdo ví, že v polovině 90. let existoval i sedan Legacy SUS a menší Outback Sport postavený na bázi Imprezy. Ty se však prodávaly jen v USA. Pro ně byl primárně určen také pozdější pickup Baja, ale ten se nakonec dostal i k nám. Vlnu SUV zachytil Forester (1997). Mladší a větší Tribeca přílišný úspěch nezaznamenala, byť se vyrábí stále.

Symetricky

Dnešní vývoj dospěl až k elektronickému systému Symmetrical All-Wheel Drive, který existuje v několika podobách. V podstatě se jedná o proměnnou distribuci točivého momentu nebo jeho aktivní rozdělování. Základem je vždy centrální diferenciál, nejnověji může být dokonce manuálně nastavitelný. Ve spojení s motory boxer (od roku 2008 i vznětovým), které umožňují snížit těžiště, jsou vozy této značky stále něčím výjimečným. I když v moderní podobě ztratily další svůj typický znak: bezrámová okna. Jejich tvary nemusí lahodit oku každého automobilového fanouška, ale originalitu těmto vozům nemůže upřít nikdo. Hnidopichové designérům vyčítají stylistickou bezradnost a časté facelifty. Trochu na tom pravdy bude, vždyť jen první dvě generace Imprezy prošly každá dvěma vzhledovými modernizacemi.

Dosud vzniklo 11,78 milionu čtyřkolek Subaru, což činí takřka 56 % celkové produkce značky od roku 1954. Automobilka hodlá své výročí řádně oslavit. Už v Ženevě představí kromě současné produkce i řadu starších modelů s pohonem obou náprav. Kromě jmenovaných se v nedávné historii objevil třeba i v malém Justy nebo dodávkách a minibusech Libero. Z vlastního vývoje pocházel ale pouze první Justy J10 (1984-1994), poté došlo na spolupráci se Suzuki.

Soutěže

Subaru a automobilové soutěže, to je dnes neodmyslitelné spojení. Byť tovární tým se účasti v mistrovství světa již na konci sezony 2008 vzdal, stále vznikají rallyové Imprezy pro skupinu N. Vozy Subaru jezdily v prestižním šampionátu už v osmdesátých letech, skutečná plná tovární účast ovšem začala až s typem Legacy a později pokračovala s Imprezou ve všech čtyřech generacích. Vzniklo oddělení STI (Subaru Tecnica International) a legendární kombinace zkratek WRX STI má původ právě zde.

Z tratí rychlostních zkoušek si Subaru odvezlo tři jezdecké tituly (1995 Colin McRae, 2001 Richard Burns, 2003 Petter Solberg) a taktéž trojici značkových, navíc v řadě za sebou (1995-1997). Dva ze zmíněných šampionů s modrožlutými vozy by jistě byli vzácnými hosty letošního ženevského stánku, ale bohužel se této slávy již nedožili.

Aleš Dragoun
Diskuze (78)
Avatar - Lucaslegend
6. 12. 2012 09:33
Re: Nie je 4 ako 4...
No veru skoda ze tam nevyskusali aj ine znacky aut...medzi 4x4 su fakt velke rozdiely...
Trocha blata a ake problemy....
To by som mal vyst aj na mojej honde...
Avatar - JDM
14. 2. 2012 18:55
Re: Nie je 4 ako 4...
DCCD mělo i první STI type-RA-spec c 1992-1994 WRX STi Version 6 Limited 00, WRX Type R Version 6 Limited 00 , WRX STi RA Version 6 Limited 00 taky DCCD a jezdí jich hodně v anglii ale i běžné STI type R 00 má DCCD ..22B taky....druhá generace měla taky u STIček dccd ale je možný že bugyeye je měly v evropě jen za příplatek ale když se řekne STI tak se počítá že to má dccd jinak sti bez dccd je jako GT\WRX s větším výkonem .. jak je to přesně s diferencálama v tom se už neorientuju
Avatar - Hammunasakra
14. 2. 2012 11:31
Re: 4x4 pravé či nepravé
I tak: "Dobrý vkus" :-)
14. 2. 2012 08:07
Re: 4x4 pravé či nepravé
kéž by 3,6. Zatím "jenom" 3.0..... ;-)
13. 2. 2012 23:25
Re: Nie je 4 ako 4...
Přiznám se, že nevím přesné technické řešení (zdali torsen, či "něco" jiného), ale co vím, tak přední samosvor začínal při uvedení STi na evropský trh.