Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler TV-8 (1950-1956): Toto byl tank s atomovým pohonem!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 17. 4. 2017 • 12:53
8
7
Zobrazit náhledy (8)
Chrysler Chrysler Chrysler
V padesátých letech minulého věku se americký Chrysler zabýval zajímavým experimentem: netradiční konstrukcí tanku na atomový pohon.

Padesátá léta byla věkem raket a jaderného pohonu. I když se o tomto období hovoří jako o počátku tzv. studené války, atomová energie neměla být určena pouze k zabíjení lidí. Vojenské účely však samozřejmě nepostrádaly patřičnou prioritu. Americký Chrysler se začal od úvodu této dekády zabývat vážně myšlenkou středního tanku poháněného malým reaktorem, který byl navíc schopen jízdy jak po souši, tak i po vodě. Lákal prakticky neomezený dojezd a nepřetržitá služba...

Spalovací motor a turbína?

Projekt s označením TV-8 byl prezentován v polovině 50. let, následoval po několika předchozích studiích. Nejdříve se zvažoval klasický spalovací motor, konkrétně benzinový (či podle některých zdrojů naftový) vidlicový osmiválec o výkonu kolem 221 kW (300 k), spojený s elektrickým generátorem v zadní části věže. Generátor měl pohánět dvojici předních elektromotorů, které dále rozpohybovaly 71 cm široké pásy s koly uvnitř. Poté přišla na mysl plynová turbína a dokonce i dva druhy parní - s cyklem tlačeným uhlovodíky, či napájená jaderným štěpením.

Nakonec zvítězila myšlenka miniaturního reaktoru, který by vystřídal dieselový agregát a poskytoval energii těm elektrickým. Experimentální obrněné monstrum vypadalo velmi neobvykle: všechny podstatné součásti včetně výzbroje i poháněcí soustavy a samotného lidského osazenstva se měly nacházet v oblé věži tanku. Tato konstrukce byla navržena s ohledem na extrémní odolnost stroje, předek měl odrážet vystřelenou munici protivníků. Šlo o skoro devítimetrového (8,9 m) mastodonta s šířkou 3,4 m a bez deseti centimetrů tři metry vysokého.

Pro čtyři

Posádku tvořili standardně čtyři muži: velitel, řidič, střelec a nabíječ. Teoreticky stačili jen dva, tedy řidič a střelec, jenže mohly se objevit komplikace, poruchy a tak dále. V takových případech by měli plné ruce práce a spoustu trablů k řešení... Hovořilo se i o tom, že v útrobách klidně přečkají případný atomový výbuch, protože nová válka s masivním použitím jaderných zbraní byla prakticky na spadnutí. V aerodynamicky navržené zádi mohli mít šanci, otázkou je jak dlouho...

TV-8 měl vážit 25 tun, z toho podvozek deset a věž zbylých patnáct, na obra je to ovšem poněkud méně, hlavně horní část by určitě byla těžší. Coby výzbroj konstruktéři plánovali hlavní dělo T208 ráže 90 mm, dále dvojici souosých kulometů ráže 7,62 mm a jeden těžký kulomet kalibru 12,7 mm. Kanon se měl dobíjet hydraulickým pěchovacím zařízením s municí umístěnou v zadní části věže, odděleně od prostoru pro posádku ocelovou přepážkou. Dálkově řízený těžký kulomet umístili dozadu na vrchol hlavní věže do speciální malé věžičky (vizte video ze seriálu Oceloví giganti. Pro ochranu posádky a zlepšení zorného pole sloužil uzavřený televizní okruh s kamerami!

Na souš i vodu

Stroj měl být využitelný při obojživelných operacích. Velká dvouvrstvá věž naplněná částečně vzduchem působila dle projektu jako vztlakové těleso, tank nadnášela a udržovala na hladině, i když šasi se nacházelo pod vodou. Proto měla velký objem i tvar, který připomínal broučí tělo, byla rozdělená na vnější a vnitřní „skořepinu“, první působila kromě výše zmíněného jako brnění a chránila druhou. V neposlední řadě byla také vodotěsná a opatřená dvěma čerpadly. Oba dva základní konstrukční prvky od sebe šlo oddělit, což usnadňovalo leteckou přepravu takových vozidel.

Bizarní stroj, který skutečně vypadal jako obří zástupce hmyzí říše opatřený pásy, pochopitelně nemohl vzniknout coby funkční prototyp, stejně jako kupříkladu civilní auta, o kterých se v té době rovněž uvazovalo. Jaderný pohon se dostal alespoň do velkých vojenských lodí, ledoborců a ponorek, kde je prakticky využitelný. Prototyp tanku nikdy nevyjel, finální fází projektu se stala maketa v „životní“ velikosti, tedy měřítku 1:1.

Odstínění nemožné

Armádní špičky TV-8 zaujal, ale pokud by se skutečně něco takového podařilo vyrobit, tak za obrovské peníze - i v malé sérii. Co na tom, že horečné zbrojení samo o sobě vyžadovalo značné finanční částky? Hlavní problém logicky představovala vážná zdravotní rizika pro mužstvo. Jaderný reaktor potřeboval odstínění, aby do těl posádky nepronikala radiace...

Americká armáda v té době experimentovala s těžkým strategickým bombardérem Convair B-36 Peacemaker, dva exempláře vybavila funkčními reaktory. Ty si v atomových letounech vyžádaly přítomnost dvanáctitunového štítu z olova a pryže, aby pět mužů na palubě nepřišlo do styku se smrtelnými paprsky. V případě tanku se však jednalo o technickou překážku, kterou nešlo obejít, hmotnost vozidla by příliš vzrostla. 23. dubna 1956 byl celý projekt ukončen, oficiálně se po posouzení dospělo k závěru, že neprokázal významné výhody oproti konvenčním konstrukcím.

Foto: Warhistoryonline.com, diseno-art.com, War Thunder

Video: G.J. Rasputin

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
18. 4. 2017 10:27
Re: Pohon
On zadny ani nemuze byt, protoze ten vlastni koncept nebyl o atomovem pohonu, ale u usporadani "all-in-turret". To ze se v jedne variante pocitalo i s moznosti atomoveho pohonu byla jenom takova nepodstatna sub varianta co nikdy nebyla rozpracovana. Ovsem nadpis "Toto byl tank s atomovym pohonem!" zni samozrejme lepe nez "Toto byl teoreticky koncept alternativniho usporadani interieru tanku, kde se rovnez mluvilo o variantni moznosti atomoveho pohonu".
Avatar - speedfred
18. 4. 2017 09:09
Peacemaker
to je úplne najlepší názov pre armádnu techniku-zvlášť bombardéry ;-\
18. 4. 2017 08:55
AUTO.CZ
A člověk by řekl, že to zde bude o autech. Chyba, čekám něco o ponorkách, vzducholodích, lokomotivách, velbloudech a pod.
17. 4. 2017 23:13
Kdo to komentuje?
Ten komentář je děs. Jak ústní projev, tak i jeho obsah
Avatar - Stejsn
17. 4. 2017 21:59
A na auto webu je to proč?
Čekám, jestli se tu objeví druhoválečné tanky od Porsche, stíhačky of Fiatu a koneckonců - škodovácké kanóny jsou taky fajn, ne?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku