Čína zpřísní emisní normy. Doplatí na to domácí značky?

Čína reaguje na vysoké znečištění ovzduší ve zdejších městech a chystá zavedení přísnějších emisních norem. Ty by se mohly výrazně přiblížit těm evropským.
Z plánovaného opatření mohou výrazně těžit cizí značky. Pro koncerny typu General Motors, Hyundai nebo Volkswagen totiž nebude problém přísnější normy splnit, když už takové vozy prodávají v Evropě.
Naopak pro většinu domácích značek to může znamenat krušné časy, protože budou muset vyvinout ekologičtější techniku. Najdou se ale také výjimky, mezi nimi je například automobilka BYD, která už vyrábí elektrický autobus K9 a elektrický crossover E6.
Elektrobusy značky BYD jsou v rámci systému hromadné dopravy používány v jihočínském městě Šen-čen, koupit by je mohly také dopravní podniky z dalších měst. E6 zase slouží u policie v Šen-čenu.
Čínské ministerstvo ochrany životního prostředí v polovině ledna zareagovalo na výrazně znečištěné ovzduší v čínských městech a vydalo návrh na přísnější emisní normy odpovídající těm z Evropské unie. Ministerstvo však zatím neuvedlo, kdy nové předpisy začnou platit.
To Peking chce přísnější normy zavést již příští měsíc. Prodej dieselových vozů, které předpisy nesplní, bude zakázán na začátku února, prodej těch benzinových, které je nesplní, bude zakázán od března.
Podle expertů by se představitelé čínských měst měli zaměřit na posílení veřejné dopravy, použité dopravní prostředky by však měly být ekologické. Čínská vláda by pak měla podle odborníků více podpořit vývoj aut s elektrickým pohonem. V současnosti je cílem prodávat na zdejším trhu 500.000 elektromobilů ročně do roku 2015. Mezi lety 2009 a 2011 se přitom v nejlidnatější zemi světa prodalo jenom 13.000 elektrických aut.