Citroën DS 21 Décapotable: Otevřená bohyně za čtyři a čtvrt milionu korun
Henri Chapron vytvořil na podvozku legendárního Citroënu DS mnoho kreací, z nichž se většina dočkala jen několika prototypových či zakázkových kusů. Kabriolet Décapotable jako jediný z nich zamířil do sériové výroby. No, sériové, spíše kusové. Teď je jeden z nich na prodej v Nizozemí.
Vzácný kousek pochází z roku 1968, je tedy vyroben už po největší modernizaci celé řady s dvojicí předních reflektorů pod společnými kryty. V tomto roce bylo postaveno jen 95 vozů s látkovou střechou. Uzavřená DS měla premiéru v Paříži už 5. října 1955, klenot z pera Flaminia Bertoniho a Andrého Lefèbvra způsobil senzaci, neboť vypadal jako z jiného světa. Ale když se sejdou sochař s leteckým konstruktérem, musí výsledek prostě stát za to! Avantgardní citroën s hydropneumatickým odpružením se začal vyrábět o rok později a poslední sedan, pardon, „berline“ opustila továrnu 24. dubna 1975. produkce kombi Break pokračovala ve staré a dnes již neexistující továrně Javel až do podzimu téhož roku. I po dvou dekádách byly tyto vozy v některých ohledech modernější než jejich tehdejší konkurenti!
Auto v modré arktické metalíze bylo do země tulipánů dovezeno v roce 1993 z Kanady. Je čtyři roky po renovaci u nizozemského specialisty Keyzera, která trvala 500 hodin. Typové označení DS 21 napovídá, že je poháněn ještě karburátorovým čtyřválcem objemu 2175 cm3 s výkonem 104 kW. Motor je spojen se čtyřstupňovou polosamočinnou převodovkou. Na přední nápravě má hydraulické kotoučové brzdy, vzadu ale jen bubny. Nastavitelné samonivelační odpružení muselo projít nutnou repasí, stejně jako elektroinstalace, plátěná střecha, kola i samotná pohonná jednotka. Rádio Continental je původní. Světle hnědý interiér bohužel léty sešel, byl tudíž kompletně přečalouněn, taktéž chromované prvky karoserie prošly obnovou. Při renovaci byly „šaty“ i podvozek kompletně ošetřeny proti korozi. Výfukové potrubí je mimochodem nerezové.
„Bohyně“ bez pevné střechy představuje nádhernou a vysoce ceněnou klasiku. Francouzi si díky zkratce DS vozy této řady překřtili na „la déesse“ (bohyně), i když se jim kvůli původní přídi říkalo například také trochu méně lichotivě „žába“. Popisovaný exemplář je k mání na serveru VSOC (Very Superior Old Cars). Cena 155 tisíc eur (4,25 milionu korun) uzavřená provedení převyšuje několikanásobně, i když se zdaleka nejedná o nejvyšší částku, za kterou byl tento vůz prodán. Před pěti lety v únoru jeden mladší kabriolet typu DS 23 změnil majitele v aukci za skoro 345 tisíc eur. Otevřených modelů všech provedení vzniklo během deseti let (1961-1971) jen 1.365 kusů, což je z celkového počtu 1.455.746 jednotek opravdu mizivý počet. Krasavice je i dnes vhodná k cestování na dlouhé vzdálenosti, ale upřímně, kdo by pětačtyřicet let starý skvost na kolech ničil v současném provozu?