Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS3 Racing - Pálivý citrónek

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 20. 1. 2012 • 18:37
62
33
Zobrazit náhledy (62)
Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3 Citroën DS3
Ostrý Citroën DS3 sice slibuje, že bude hodně peprný, nakonec jsme se však tvářili spíš kysele.

DS3 Racing vypadá tak ostře, až jsem z toho byl sám překvapený. Oranžová střecha, černooranžová kola, polepy na bocích, opravdový karbon. A ten karbon je všude! Zvenku i zevnitř, urozeným materiálem se tady nešetřilo a výsledek je opravdu skvělý. Snad proto chce továrna asi ušetřit chodce od úplného ukroucení hlav – výroba je limitována dvěma tisícovkami ročně.

Na rozdíl od předchozích pokusů automobilky Citroën to ale není jen o designu. Ještě si pamatuji na test nešťastné C4 by Loeb, která si to od nás pěkně slízla. Přitom to nebylo špatné auto, jen jaksi neslo naprosto nemístný název. Mimochodem, jeho cena byla v podstatě totožná s DS3 1,6 THP o výkonu 155 koní, která se nám naopak v testu docela líbila. Kdo tehdy C4 koupil, asi hořce zaplakal.

Racing!

Kombinace oranžové s černou (a karbonem, který je i na volantu) pokračuje i v interiéru, ze kterého se najednou stává jeden z nejstylovějších kokpitů v jakém jsem za poslední roky seděl. Skořepiny doslova vybízejí k usednutí, palubka vypadá na pohled báječně a skoro tříramenný, tlustý volant jakoby magicky přitahoval mé dlaně.

citroen testy malevozy citroen testy malevozy
Má to ale i stinnou stránku. Při hledání pozice za volantem pořád dokola přenastavuji sloupek řízení, šoupu sedadlem dopředu a dozadu...vše marné. DS3 Racing jede ve stylu „dlouhé ruce, krátké nohy“, takže pokud chce řidič průměrného vzrůstu držet volant tak, jak se má, nohy už jsou pokrčené více, než by bylo příjemné. Výška zadku nad podlahou přitom není rozhodně špatná, asi by to šlo i níž, ale zásadní problém jsem s tím neměl.

Trochu svérázná pozice za volantem by nevadila, pokud by to byl jediný kompromis, který na vás uvnitř čeká. Tak to ale není. Fešné skořepiny, slibující sportovní boční vedení, jsou totiž stejného ražení jako klasická sedadla z DS3 – výrazné bočnice jsou spíše pro parádu, nemají v sobě totiž žádnou pevnou výztuhu. A tak sedadla podrží tělo přesně tak jako v normální DS3: jen o málo lépe než průměrně.

Při bližším průzkumu vyplouvá na povrch trochu problematické zpracování některých částí interiéru, občas se dokonce zavrzalo. Vzhledem k ceně to je docela nepříjemná piha na kráse. Zmatený počítač, neustále po celý týden hlásící nízkou hladinu oleje (i když jí v Citroënu předtím dolili), taky dojem zrovna nezlepšil.

Zatáčky? Konečně!

Už běžná DS3 byla v zatáčkách příjemným společníkem, což teprve Racing s podvozkem upraveným pro náročné řidiče. Rozchod kol byl rozšířen o 30 mm, jinak nastavené jsou tlumiče, pružiny jsou tužší a celé auto sedí o 15 milimetrů blíže asfaltu. Inženýři zapracovali i na nastavení posilovače, zde si ale mohli dát trochu více záležet. Řízení je totiž zbytečně přeposilované; sedím v nejsportovnějším Citroënu posledních let a v řízení chybí potřebný cit. Při rychlejší jízdě se situace trochu zlepšuje, řízení ale zůstává poněkud odtažité a bez jiskry.

citroen testy malevozy citroen testy malevozy
 

Výhodou je, že se s vámi propadlé kanály a vyjeté koleje o volant moc nepřetahují, pro lepší přenos síly ke kolům by však auto potřebovalo mechanický samosvor. Takhle na mokru přes odlehčené vnitřní kolo síla motoru hodně ráda utíká. V praxi to je tedy tak, že podvozek na dobrém asfaltu pěkně drží, limity auta jsou sice daleko, vy se je ale snažíte spíše odhadovat. Pokud vám bude auto říkat pane a najezdíte s ním pár tisíc kilometrů, nejspíš se mu pod kůži dostanete a dokážete mu porozumět. Nám se to ale během testu nepovedlo.

Zatáčkou auto prolétne rychle, řidič ale neví, zda do limitu zbývá 5 nebo 15 procent. Například v Cliu RS tohle zaručeně po čase poznáte. Problémem může být i trefení optimální trajektorie v rychlém sledu zatáček – podvozek je o krok až dva před řízením, což se na limitu ukazuje jako potíž. Mít alespoň o chloupek lepší nastavení, mohl si DS3 Racing vyšlápnout i na výborné Miníky. Naladění auta je totiž opravdu zábavné, zvládá vše od čisté stopy s jen malým náznakem nedotáčivosti až po přetáčivé smýkání zadku po ubrání plynu. Mimochodem, stabilizaci jde naštěstí úplně vypnout.

Na horším povrchu má podvozek tendenci rozdávat rány a občas si na nerovnostech i trochu poskočí. Zkrutná příčka jde naladit i lépe. České okresky by mohly být pro DS3 Racing docela příjemným prostředím. Škoda, že pedály jsou rozloženy tak, že se pata-špička stává obtížnou, ne-li nemožnou, kratochvílí. Přitom by se díky dobré reakci motoru v pásmu nad třemi tisíci dalo s Citroënem docela vyřádit.

citroen testy malevozy citroen testy malevozy
Řazení je opravdu kvalitní, lehce delší dráhy šestikvaltu jsou bohatě kompenzovány přesným chodem bez umělého odporu v mezipoloze. Zvláštní. Slušný manuál u Citroënu? Časy se prostě mění. Brzdy mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvykat a tím pádem dostává trochu na frak i jejich dávkovatelnost, účinek je však naprosto nekompromisní. Díky nízké hmotnosti máte pocit, že přední čtyřpístky zakusující se do kotoučů o průměru 323 mm vlastně ani nemají tolik práce; utavit je na běžné silnici je v podstatě nemožné.

Motor: ano, ale...

Pod kapotou je přeplňovaná šestnáctistovka THP o výkonu 207 koní. Točivý moment 275 Nm dostupný od dvou do čtyř a půl tisíc je zárukou plynulého zátahu, což ale není u sportovního hot-hatche to hlavní. Hlavní je totiž špička nebo alespoň gradace dynamiky se vzrůstajícími otáčkami. V autě jako je tohle prostě musí být zábava vytáčet motor až k červenému poli a poslouchat ten rambajz, který přitom vyvádí. Že hot-hatch musí být zároveň i rychlý? No samozřejmě, ale má to být zejména díky podvozku.

Smiřme se s tím, že dnes to na stovku pod sedm zvládnou i třeba naftové kombíky. Hot-hatch by s nimi měl na rovince alespoň zhruba držet krok, ale pak v zatáčce ukázat, kdo že tady má opravdové sportovní auto. Pro DS3 Racing tohle platí bezezbytku; podvozek je opravdu jistý a motor má dostatek síly. Je tu ale jiná potíž. Ono vás jeho vytáčení vlastně ani moc bavit nebude.

U Citroënu se totiž evidentně honili za číslíčky a zapomněli na to hlavní; na charakter. Motor nad dvěma tisíci začíná pozvolna zabírat, kolem tří a čtyř tisíc projedete na vlně točivého momentu a když v pěti tisících pořád jaksi nepřichází žádná gradace, co by stála za řeč, není důvod proč nepřeřadit. Otáčky spadnou kousek nad tři tisíce a můžete se znova marně pokoušet o nalezení radosti ze spolupráce s výkonným čtyřválcem. Tentokráte vydržím až do červeného pole, začínajícího kousek za šesti tisíci, žádnou radost z toho ale stejně nemám.

citroen testy malevozy citroen testy malevozy
 

Auto poslušně pádí vpřed, ručička červeně zvýrazněného rychloměru ukazuje k digitálnímu palivoměru, řidič se ale stále cítí být o něco ošizen. Špička se prostě nedostaví a místo gradace tu máme elektromotorově plynulý zátah.

S lehce rozpačitým dojmem z motoru bezpochyby souvisí i jeho zvuk. DS3 Racing zní totiž daleko lépe zvenku nežli zevnitř. Motor samotný má naprosto nijaký zvuk a dunění výfuku není při kalupu po okreskách uvnitř slyšet. Zase jedno z aut, které si lépe vychutnáte, až když z něj vystoupíte a půjčíte jej kolegovi. Škoda.

Zvuk je zklamáním, oproti Cooperu S a jeho zlověstným odplivnutím do výfuku je DS3 Racing zbytečně umírněný a politicky korektní. Žádné práskání, žádné libozvučné symfonie – od černooranžové bestie jsme čekali rozhodně něco víc. Proč někdo DS3 Racingu na poslední chvíli obrousil hrany? To je jako dát švadleně tlustou, tupou jehlu, aby se náhodou nepíchla do prstu.

Spotřeba se při klidné jízdě pohybuje kolem osmi litrů Naturalu, jakmile ale vjedete do města nebo občas předjedete pomalejší auto, počítejte s alespoň deseti litry. Při hrátkách na okresce se spotřeba posune na nějakých šestnáct litrů, což není zase tak moc. Na to jak to auto vypadá.

Vyúčtování

Kolik za něj? Citroën si za DS3 Racing v době psaní testu nechal zaplatit 779.900,- Kč, což je podle mě hrozně moc. I exkluzivní a extrémně návykové Mini JCW je o více než 30 tisíc levnější, Clio RS stojí 555 tisíc a za výbornou DS3 se 155koňovou šestnáctistovkou zaplatíte sympatických 487 tisíc. Ten skok je propastný a podle našeho názoru to za ty peníze prostě nestojí. Ani jako oranžová limitovaná edice ověšená pravým karbonem a cool nápisy.

První cena vozu374.900,- Kč (Design, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací779.900,- Kč (DS3 Racing, 152 kW)
Základní cena testovaného vozu779.900,- Kč (DS3 Racing, 152 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků806.400,- Kč (DS3 Racing, 152 kW)

Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy
  • Výkonný motor
  • Image

Minusy

  • Pérování hůře absorbující rázy
  • Méně komunikativní řízení
  • Posaz za volantem
  • Dílenské zpracování

Témata
Citroën DS3 Racing
Cena základní sestavy 779 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR, variabilní posilovač řízení, ukazatel řazení rychlostních stupňů, palubní počítač, otáčkoměr a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, přídavná LED diodová světla v předním nárazníku - Day Running Light (DRL), automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“), automatická klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, filtr s aktivním uhlím, pylový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti, přiskřípnutí pro místo řidiče, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant, zatmavená skla zadních oken, rádio RD4 s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD / MP3, 6 x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), Connecting Box: Bluetooth (hands free, ovládání pod volantem, integrovaný mikrofon) + USB Box (vstup pro USB není k dispozici s Navigací MyWay), HiFi Systém (přídavný reproduktor s monogramem "HiFi System" s rozsahem 300 Hz - 10 kHz, zesilovač umístěný v kufru), CITROËN eTouch (mikrofon, reproduktor, karta SIM), sklopná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 - 1/3, výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, sportovní přední sedadla, sada pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky, přední a zadní nárazníky v barvě karoserie, dotyková lišta předního nárazníku v lesklé černé barvě, chromované kliky dveří a stojky vnějších zpětných zrcátek, chromovaná dvojitá koncovka výfuku, sportovní zadní spojler s třetím brzdovým světlem s LED diodami, 4 specifické hliníkové disky kol 18" v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), pneumatiky 215/40 R18, specifické nastavení podvozku: rozšířený rozchod kol o 30 mm, upravená charakteristika posilovače řízení, specifické kotouče předních brzd a brzdové třmeny v červené barvě, specifické nastavení ESP, střecha vozu v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), vkládané textilní koberečky DS3 Racing, rámeček přední masky a motiv dvojitého šípu CITROËN v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), kryty vnějších zpětných zrcátek v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), označení "Racing" na dveřích vozu a monogram "DS3 R“, kit Decor "Carbon" - vybrané prvky exteriéru a interiéru v karbonovém provedení: spodní lem karoserie vozu, boční ochranné lišty, dekor volantu, palubní deska v oranžové / šedé barvě (podle barvy karoserie), kombinované sportovní látkové čalounění Alcantara & látka Trami & látka Carla s výšivky, specifický grafický motiv na střeše vozu Kč
Cena testované sestavy 806 400 Kč
Výbava testované sestavy Navigace MyWay: Satelitní navigační systém GPS s barevným displejem 7" s kartografi ckým zobrazením, SD card s mapou Evropy, rádio s přehrávačem CD / MP3 / WMA tri-tuner, Bluetooth (hands free, ovládání pod volantem, integrovaný mikrofon) (+26.500,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 4.9 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1240 / 357
Rozměr pneu: 215/40 R18
Citroën DS3 Racing
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3948
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2464
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1468
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 570
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
7. 2. 2012 12:49
Moze byt
Pripada mi uplne zcestne vyhladavat u turbomotora gradaciu vykonu, ked turbomotor je principialne navrhnuty tak, aby slapal podla moznosti rovnomerne v celom pasme otacok.

Na gradaciu si treba kupit atmo.
Napr. koncernovy 1.4 100k, ten je v gradacii uplne prikladny, do 3000ot. hluchy ako 100rocny dedo a nad 5500 ide vypluvnut dusu., nad 6200 reve ako formula.
Mne take spravanie motora lezie akurat na nervy.
Avatar - dr.biker
23. 1. 2012 20:20
Re: DS3
Souhlasím s tebou, parádní auto, které bohužel zabila vysoká cena...
Avatar - Martin911Turbo
23. 1. 2012 19:20
DS3
Mě osobně se DS3 Racing líbí, jak na denní ježdění, tak na víkendové blbnutí!
Barevně u mě ok, mám rád odvážné a extravagantní barvy, viz má Porsche a toto je perfektní kombinace!
Co to vše zabíjí je šílená cena všech DS verzí...
23. 1. 2012 16:45
Oranžový ďábel...
... i kdyby to bylo extra zupr vozítko... tak z těch oranžových detailů bych se osypal... 8-s
23. 1. 2012 06:15
DS3
Že Citroen s DS3 určitě nešlápl vedle a ani s její cenou dokazuje to, že limitovaná série tisíce kusů byla ihned rozprodána. Jako další důkaz je možné brát to, že DS3 byla zvolena v pořadu Pátá rychlost(obdoba TopGear) zvolena jako nejlepší vůz v této kategorii pro rok 2011 a byli z ní doslova nadšeni.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku