Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi: Nouzové volání a servisní volání e-Call
Nouzové volání e-Call představil Citroën poprvé v roce 2010 u někdejší vlajkové lodi, dodnes úžasné C6. Najdete jej ale také u soudobé C4 či jiných modelech. S příchodem modernější techniky, u PSA nazývané EMP2 a zahrnující vedle platformy také nové pohonné jednotky, byl tento systém nabídnut přirozeně i tady.
Pod označením e-Call jej ale budete hledat v ceníku Grand C4 Picasso marně. Ukrývá se pod položkou nazvanou Citroën Connect Box. Vrcholná verze Exclusive ji má standardně, druhá nejvyšší výbava Intensive za příplatek 7.500 korun. U dvou základních variant Attraction a Tendance ji naopak nelze objednat vůbec. Z ceníku zjistíte, že součástí zařízení je mikrofon, reproduktor a karta SIM.
Pomůže vám i jiným
Aby mohl systém nouzového volání e-Call plnit svůj účel, potřebuje znát okamžitou polohu vozidla. K tomu slouží samostatná telematická jednotka BTA (Boîtier Télématique Autonome), která umožňuje vozidlu komunikovat přes síť GSM a dále s GPS. Zmíněné jednotky jsou buď s externí anténou, nebo bez ní. Současně má jednotka BTA vlastní zdroj napětí. Bez ohledu na to odkud voláte se dovoláte vždy do Holandska. Že je na palubě vašeho Citroënu e-Call poznáte podle dvojice neobvyklých tlačítek, umístěných ve stropě v místě za vnitřním osvětlením, popřípadě na palubní desce (podle modelu).
Pro nouzové volání slouží tlačítko s nápisem SOS. Je napojeno na 24hodinouvou službu ÚAMK, přičemž systém volá na linku 112. V případě aktivace dojde k vyslání SMS jednak s VIN číslem vozu a jednak s informací o případné nehodě. Nouzové volání však lze využít i jinak. Třeba při nenadálých zdravotních obtížích. Typickým příkladem je třeba diabetik, který si z nějakého důvodu nevezme pravidelnou dávku inzulínu. Pokud někdo z posádky vozu zavolá, operátor dokáže vyslat zdravotnickou pomoc na příslušné místo.
Pokud dojde k nehodě samotného vozidla se systémem e-Call, vyšle vůz signál samočinně na základě informace z řídicí jednotky airbagů, případně i napínačů bezpečnostních pásů. Operátor ÚAMK vidí vždy posledních sedm pozic vozidla. Tím je jasně dáno jakým směrem vozidlo jede. V případě, že vůz jede po dálnici D1 je tak okamžitě jasné, zda jede na Brno nebo na Prahu.
Když si nevíte rady
Kromě tlačítka s nápisem SOS je zde ještě jedno se symbolem loga značky. Jeho stisknutím se dovoláte na Mondial Asistance. Zdejší operátor má k dispozici telematiku vozidla, z níž dokáže zjistit zajímavé informace. Třeba kolik máte ve voze paliva, či zda je jej ještě v garanci.
Zmíněný operátor navíc prochází zjednodušeným technickým školením Citroënu, takže vám dokáže pomoci i v případě, že si nevíte s něčím rady. Třeba píchnete kolo a opravnou sadu na pneumatiky v autě sice máte, nicméně ji neumíte použít. Pokud si ale zákazník nepřeje, aby byl jeho vůz „viděn“, lze lokalizaci zakázat.
Jednotka BTA umí ještě jednu funkci a tou je takzvané řízení autoparku. To může být zcela samočinné, kdy se přebírají informace z vozidla, nebo ruční. To funguje na základě žádosti správce vozového parku prostřednictvím serveru. Systém tak dokáže generovat třeba knihu jízd.
Z druhé ruky
Služba e-Call je založena na smlouvě firmy Citroën s výše uvedenými organizacemi. Ten je tudíž prostředníkem mezi koncovým klientem, uživatelem auta, Mondial Assistance a ÚAMK. Když si koupíte nové auto s e-Call, je při prodeji vyhotovena příslušná smlouva, kterou jako kupující nového vozu podepíšete. Tím to pro vás končí. O nic dalšího se nemusíte starat.
Důležité je, že služba e-Call může být aktivní také v případě, že koupíte vůz jako ojetý. K tomu je třeba navštívit jakýkoliv autorizovaný servis Citroën, kde vám přijímací technik službu aktivuje. Je to otázka pěti minut. Vy pouze musíte podepsat příslušnou smlouvu, která se archivuje několik let. Citroën ČR dokonce nemá tento úkon nikterak zpoplatněný. To samozřejmě neznamená, že nic platit nebudete. Vše záleží na konkrétním zástupci značky.
V každém případě je služba e-Call běžně dostupná i majitelům vozidel takzvaně „z druhé ruky“, což je vítané.