Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co je podle Američanů velký motor? S evropskými měřítky tady nepochodíte

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 26. 2. 2019
37
27
Zobrazit náhledy (37)
Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition Dodge Viper GTS-R GT2 Championship Edition
Velikost spalovacího motoru se nevyjadřuje jeho vnějšími rozměry, ale zdvihovým objemem a udává se v cm3 případně v litrech. Za velký motor však v Americe považují něco trochu jiného.

V zámoří platila a dodnes platí poněkud jiná pravidla týkající se automobilových motorů. Dnes sice již není pozice kdysi velmi rozšířeného osmiválce tak neochvějná jako před lety, přesto navzdory snižování spotřeby paliva a emisí mají Američané ve velkých motorech stále zalíbení. To, co v Evropě již považujeme za velký (rozuměj velkoobjemový) motor, je pro Američany motorem střední velikosti.

Dle tamního dělení se jedná o agregáty se zdvihovým objemem od 2,5 do 3,9 litru. Zatímco spodní hranice bývala ještě v minulé dekádě u aut v Evropě běžná, ta horní nebyla obvyklá ani v osmdesátých letech. Vždyť naprostá většina evropských výrobců aut z řad neprémiových značek tehdy končila na šestiválci o objemu zhruba 3,0 litru. To platilo pro Citroën, Peugeot, Renault, Alfu Romo, Lancii, Opel, Ford či třeba Volkswagen. Ve všech uvedených případech šlo navíc o špičkový pohon, používaný ve zpravidla nejdražším a tedy i technicky nejlepším modelu uvedených značek.

V Evropě nejrozšířenější skupina agregátů zahrnuje ty s objemem 1,0 až 2,4 litru. Dle dělení Američanů se jedná o malé motory. Pro Evropana je však vše o objemu od dvou litrů výše již větším agregátem. A to zejména v dnešní době až fanatického zmenšování motorů.

Co považují za oceánem za agregáty střední velikosti, jsme již zmínili výše, takže můžeme rovnou přistoupit ke kategorii velkých motorů. Jsou to takové, které mají zdvihový objem od čtyř litrů po 6,9 litru. Spodní hranice se v Evropě dodnes objevuje, ta horní ale tak nanejvýš u legendárního britského osmiválce série L, který používají některé automobily Bentley a dříve je měl i Rolls-Royce. Ani největší dvanáctiválcové motory Mercedesů či BMW nepřekonávají svým objemem běžně metu šesti litrů.

Jenže v nabídce automobilů z USA mohou být dokonce ještě větší motory o objemu 7,0 litru a více. Takovým už říkají „obrovské“. Vzpomeňte třeba na legendární původní Dodge Viper RT10 (respektive GTS) a jeho osmilitrový desetiválec.

Co je zdvihový objem motoru

Zdvihový objem motoru je prostor válce vymezený horní a dolní úvratí pístu znásobený počtem válců motoru. Vypočítá se jako součin poloviny vrtání umocněné druhou mocninou a čísla 3,14, což je zaokrouhlené řecké písmeno „pí“ nebo také Ludolfovo číslo. Když se to celé ještě vynásobí zdvihem pístu a dále počtem válců, vyjde vám zdvihový objem motoru.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Objem ničím nenahradíš
Barrichello
| 27. 2. 2019
Spotřebu, spolehlivost, robustnost, zvuk.....

Ty kroutáky na ty 4 stupnové automaty bohatě stačily a výkony byly různé, záleží zda před ropnou krizí nebo po ní. Před ní běžně V8 výkony někde mezi 220-360 HP....
Avatar - Barrichello
Objem ničím nenahradíš
Barrichello
| 27. 2. 2019
To úsloví pořád platí - nahradíš to je turbem a kompresorem a vyhnáním do toáček, čímž snížíš spolehlivost, navíc to mívá udušený zvuk atd.
Avatar - Barrichello
Objem ničím nenahradíš
Barrichello
| 27. 2. 2019
HEMI mělo od roku 2008 už 360 Hp, pozdeji 370 až 390 co se týče 5,7, 6,1 a 6,4 měly 430 resp 470 a Hellcaty maj přes 700 , ale tu už je samo s kompresorem...

Výdrž, spolehlivost a spotřeba...

To V8 se 160 Hp jezdilo v průměru za 11 litrů a najelo bez generálky 600 000 km >:D Asi takhle...
Objem ničím nenahradíš
webpaja
| 27. 2. 2019
Podívej se na výkony tehdejších evropských top variant a pak tu něco piš. NA převážně zastaralá technika, honící potřebný výkon pro těžká auta se zoufale pomalými automaty objemem. Nevím, co tu chceš glorifikovat.
Kdo šetří chodí pěšky ...
webpaja
| 27. 2. 2019
Běž do * ty bleptozvěste. :-!