Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Formentor se začíná vyrábět. Chce vyplnit volné místo na trhu

David Bureš
Diskuze (32)

Cupra začíná vyrábět svůj první model, vyvinutý výhradně pro tuto sportovní značku. Firma věří, že vyplní dosud volné místo na trhu.

Cupra je velice mladá značka, která zatím existuje pouhé dva roky. Jako osamostatněná sportovní divize Seatu nejprve nabídla vozy na bázi již existujících modelů Seat, Cupru Ateca a Cupru Leon. Nyní však přichází s prvním automobilem vyvinutým pouze pro ni, dopředu avizovaný crossover Cupra Formentor, poprvé představený loni ve formě konceptu, se již začíná vyrábět.

Crossover pojmenovaný podle krásného poloostrova na ostrově Mallorca je pro značku přitom nadmíru důležitý, vedení věří, že zdvojnásobí prodeje Cupry. I proto produkce v domovském závodě Seatu v Martorellu začíná ve velkém stylu, už tento týden bude z továrny vyjíždět 160 kusů tohoto crossoveru denně. Produkce probíhá na stejné montážní lince jako v případě Leonu, oba modely sdílejí modulární platformu MQB Evo.

Video se připravuje ...

Automobil přitom přichází na trh ve velice těžkém období, kdy výrobci aut jsou těžce poznamenání pandemií koronaviru, která třeba Španělsko těžce zasáhla. Cupra ale jakožto nová značka umí přilákat zákazníky, letošní červenec byl z hlediska prodejů nejlepším měsícem v její historii. Generální ředitel Cupry a zároveň nový prezident Seatu Wayne Griffiths navíc očekává, že čtvrté čtvrtletí letošního roku bude pro španělskou automobilku dobré. Její prodeje se už vracejí k normálu, právě končící září už bylo pro firmu z hlediska prodejů na stejné úrovni jako to loňské.

Cupra se zatím navíc ukazuje jako povedený projekt. Griffiths přiznává, že z mnoha stran zaznívaly pochyby, zda má nová značka šanci na úspěch v době, kdy mnohé značky naopak zanikají. První měsíce fungování ale dokazují, že to byl vhodný krok. Cupra od spuštění prodejů prodala už 55.000 automobilů, což je více, že vedení předvídalo.

„Našli jsme volné místo na trhu, které vyplňuje mezeru mezi mainstreamovými a luxusními značkami,“ vysvětluje pozici Cupry její generální ředitel. O Seatu tak nyní hovoří jako o automobilce s dvěma značkami. Zatímco Seat má nadále sloužit jako lákadlo zákazníků do světa koncernu VW Group, hlavně z řad mladé klientely (průměrný věk zákazníka Seatu je o 10 let nižší než v případě Volkswagenu), Cupra má lákat zájemce o sportovně laděné vozy s výrazným stylem. I to má přinášet nové zákazníky, pozice značky navíc znamená, že mají modely Cupry výrazně vydělávat.

Cupra Formentor má být v tomto směru důležitý prostředek. I kvůli nalákání široké klientely bude v závislosti na trhu dostupný hned se sedmi motory. Jako první dorazí vrcholná verze s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI (228 kW), kterou na začátku roku 2021 doplní plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 180 kW poskytovaným kombinací 1.4 TSI s elektromotorem. Později dorazí další jednotky, včetně turbodieselu. Naopak s elektromobilem nepočítejme.

Široká nabídka naznačuje, že Formentor nakonec bude prodáván výhradně jako Cupra a nedoplní ho verze s logy Seatu, jak se původně spekulovalo.

Zda Cupra Formentor splní očekávání svých autorů, uvidíme již brzy. Prodeje na hlavních evropských trzích budou spuštěny už během října.

David Bureš
Diskuze (32)

Doporučujeme

Avatar - LeonST
30. 9. 2020 18:51
Re: A kde je Leon?
Upřímně, čekal jsem pětiválec nebo tak něco a 400 koní, fantastické jízdní vlastnosti, prostě pecku, ze které se všichni posadí na pr***l, nejostřejší z HH, co na Severní smyčce přepíše tabulky a vstoupí do historie.

Zatím to vypadá 2.0 TSI, poladěný podvozek standardního Leona, velká kola a měděné doplňky a alcantaru a cenu jak za Audi :-( Jakkoli mi jsou Seaty sympatické, tenhle počin vypadá, že zůstane jen u marketingových blábolů, škoda, že to bude něco jako Škoda :-(
30. 9. 2020 17:52
cena
podla mna to bude drahsie ako CUPRA ATECA.
https://www.autorevue.cz/…nicka-data-fotky
30. 9. 2020 16:47
Re: Re: Re: Seat a prémie?
Nechcem sa hadat, ale aj tak mi to nedava nic navyse oproti tomu keby to bol seat - vsetko co vravis moze vyjst, ale rovnake by to bolo aj v ramci povodnej znacky podla mna. Je to este menej osobotine a premiove ako DS ked sa odstiepilo od citronu.
Avatar - iudex
30. 9. 2020 15:15
Re: Smysl Cupry
Skúsim aj nejaké čísla.
Posledná Cupra (290k, automat) stála 32460 eur. Focus ST (280k manuál) stojí 30990 eur, Megane RS pre f/l stál 31990 eur (280k manuál), 33990 (automat) a 35990 eur (300k Trophy manuál). i30N stál pred f/l 30190 eur (275k manuál). Golf GTI (245k, automat) stojí 36220 eur. Pre porovnanie najlacnejší z prémie je M135i (305k, automat, 4x4) za 45400 eur.
Takže niekde medzi tým sa bude pohybovať aj cena Cupry. Naviac treba rozlišovať, lebo na rozdiel od minulej tu budú dva výrazne výkonovo odlišné modely, 245k (obdoba GGTI) a 300k (resp. 310k pre kombík, obdoba Golfu R Variant).
Tipujem, že aj základ s 245k drahší ako doterajší Seat Leon (32460 eur), možno až na úrovni GGTI (3620 eur). Môj tip je 36t eur (automat), resp. 34t eur (manál).
300k verzia bude logicky drahšia, tam tipujem len automat a cenu 40t eur, 310k kombík so 4x4 tipujem na 45t eur.
Avatar - iudex
30. 9. 2020 15:06
Re: Smysl Cupry
Presne. Tí, čo kupovali Cupru ako "najlacnejších 300k na trhu", tak pôjdu k mainstreamovej konkurencii typu Megane RS či i30N. A tí, čo chcú niečo viac než bežný mainstream, tak tí veľké prachy za Cupru nedajú a pôjdu rovno do prémie (príp. ešte Golfu R).