Cupra Formentor se začíná vyrábět. Chce vyplnit volné místo na trhu
Cupra začíná vyrábět svůj první model, vyvinutý výhradně pro tuto sportovní značku. Firma věří, že vyplní dosud volné místo na trhu.
Cupra je velice mladá značka, která zatím existuje pouhé dva roky. Jako osamostatněná sportovní divize Seatu nejprve nabídla vozy na bázi již existujících modelů Seat, Cupru Ateca a Cupru Leon. Nyní však přichází s prvním automobilem vyvinutým pouze pro ni, dopředu avizovaný crossover Cupra Formentor, poprvé představený loni ve formě konceptu, se již začíná vyrábět.
Crossover pojmenovaný podle krásného poloostrova na ostrově Mallorca je pro značku přitom nadmíru důležitý, vedení věří, že zdvojnásobí prodeje Cupry. I proto produkce v domovském závodě Seatu v Martorellu začíná ve velkém stylu, už tento týden bude z továrny vyjíždět 160 kusů tohoto crossoveru denně. Produkce probíhá na stejné montážní lince jako v případě Leonu, oba modely sdílejí modulární platformu MQB Evo.
Automobil přitom přichází na trh ve velice těžkém období, kdy výrobci aut jsou těžce poznamenání pandemií koronaviru, která třeba Španělsko těžce zasáhla. Cupra ale jakožto nová značka umí přilákat zákazníky, letošní červenec byl z hlediska prodejů nejlepším měsícem v její historii. Generální ředitel Cupry a zároveň nový prezident Seatu Wayne Griffiths navíc očekává, že čtvrté čtvrtletí letošního roku bude pro španělskou automobilku dobré. Její prodeje se už vracejí k normálu, právě končící září už bylo pro firmu z hlediska prodejů na stejné úrovni jako to loňské.
Cupra se zatím navíc ukazuje jako povedený projekt. Griffiths přiznává, že z mnoha stran zaznívaly pochyby, zda má nová značka šanci na úspěch v době, kdy mnohé značky naopak zanikají. První měsíce fungování ale dokazují, že to byl vhodný krok. Cupra od spuštění prodejů prodala už 55.000 automobilů, což je více, že vedení předvídalo.
„Našli jsme volné místo na trhu, které vyplňuje mezeru mezi mainstreamovými a luxusními značkami,“ vysvětluje pozici Cupry její generální ředitel. O Seatu tak nyní hovoří jako o automobilce s dvěma značkami. Zatímco Seat má nadále sloužit jako lákadlo zákazníků do světa koncernu VW Group, hlavně z řad mladé klientely (průměrný věk zákazníka Seatu je o 10 let nižší než v případě Volkswagenu), Cupra má lákat zájemce o sportovně laděné vozy s výrazným stylem. I to má přinášet nové zákazníky, pozice značky navíc znamená, že mají modely Cupry výrazně vydělávat.
Cupra Formentor má být v tomto směru důležitý prostředek. I kvůli nalákání široké klientely bude v závislosti na trhu dostupný hned se sedmi motory. Jako první dorazí vrcholná verze s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI (228 kW), kterou na začátku roku 2021 doplní plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 180 kW poskytovaným kombinací 1.4 TSI s elektromotorem. Později dorazí další jednotky, včetně turbodieselu. Naopak s elektromobilem nepočítejme.
Široká nabídka naznačuje, že Formentor nakonec bude prodáván výhradně jako Cupra a nedoplní ho verze s logy Seatu, jak se původně spekulovalo.
Zda Cupra Formentor splní očekávání svých autorů, uvidíme již brzy. Prodeje na hlavních evropských trzích budou spuštěny už během října.