Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Formentor VZ5 oficiálně. Pětiválec už není spekulací, ale realitou. Má 390 koní

David Bureš
Diskuze (31)

Dlouho se o tom spekulovalo, ale nyní už je to jistotou. Cupra nabídne crossover Formentor s pětiválcovým motorem. Ale v omezeném počtu.

Cupra slaví tři roky od svého založení. Někdejší sportovní divize Seatu se v roce 2018 stala samostatnou značkou, která vyplňuje mezeru mezi mainstreamem a prémií. Většina nabízených modelů každopádně nejprve dorazily se znaky Seatu, výjimkou je pouze crossover Formentor, nabídnutý výhradně s logem Cupra. A právě ten se v rámci oslav výročí existence značky dočkal nové vrcholné varianty.

Spekulovalo se o ní už vlastně od představení Formentoru, kdy ze Španělska poprvé zazněly zprávy, že by se tento sportovně laděný crossover mohl dočkat vrcholné pětiválcové verze. A letos konečně takový model oficiálně debutuje.

Jmenuje se Cupra Formentor VZ5 a je poháněn dobře známým přeplňovaným benzinovým pětiválcem o objemu 2,5 litru, využívaným dosud značkou Audi, u jejích sportovních kompaktů. Spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která jeho sílu posílá na všechna čtyři kola.

V případě Formentoru VZ5 je motor naladěn na 390 koní (287 kW) a 480 N.m, které mu umožní zrychlit z 0-100 km/h za pouhých 4,2 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. třeba v Audi RS Q3 je však se 400 koňmi motor ještě o chlup výkonnější.

Silný motor si ale vyžádal také další specifické úpravy, aby celek stačil jeho výkonu. Novinkou jsou třeba šestipístkové brzdy Akebono, ukrývající se za 20“ koly. Pneumatiky jsou přitom mimochodem širší než u běžného Formentoru. Podvozek je snížen o 10 mm, pro ještě lepší dynamické vlastnosti. Adaptivní tlumiče pak lze nastavit hned v 15 úrovních naladění, pro různé jízdní situace.

Formentor VZ5 se od zbytku variant liší také svým ještě agresivnějším vzhledem. Poznávacím znakem je nový výfukový systém se čtyřmi koncovkami výfuku v měděné barvě, po stranách karbonového difusoru, nechybí ale ani jiná kapota nebo přepracovaný přední nárazník s novou mřížkou a splitterem. Vnitřek zase sází na nové skořepinové sedačky.

Automobil je pak možné objednat v exkluzivní barvě Taiga Grey, specifické pro tento derivát. K dispozici ale budou rovněž odstíny Midnight Black, Magnetic Tech Matt a Petrol Blue Matt.

„Nikdo nebude zklamaný,“ říká o novince závodník Mattias Ekström, který se podílel na finálním ladění auta. To slibuje mnohé, byť se sami bojíme, že některé novinka přece jen zklame. Konkrétně ty, na které se pětiválcový Formentor už nedostane. Cupra totiž plánuje postavit jen 7.000 exemplářů této speciality. Věříme, že se vyprodají velice rychle!

David Bureš
Diskuze (31)

Doporučujeme

Avatar - lamal
24. 2. 2021 10:34
Re: For men thor
s tym suhlasim :-)
23. 2. 2021 21:49
Re: For men thor
Teď už je úspěch cokoli, co není hybrid, EV, tříválec. Pětiválec je doslova zázračný počin :yes:
Avatar - iudex
23. 2. 2021 12:49
Re: Podstatná otázka je,
OK, zle som si to pamätal, to nemajú potvrdené, iba predpokladajú: a torque-vectoring differential that has recently appeared on the new Golf R... there is reason to believe it could be part of the technical package given this Formentor’s halo status.
23. 2. 2021 12:27
Re: Podstatná otázka je,
Já to tam nevidím, píší o sníženém podvozku, adaptivním podvozku, lepších brzdách....
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/cupra-formentor-vz5-five-pot-range-topper-brings-385bhp
Avatar - iudex
23. 2. 2021 10:44
Re: Podstatná otázka je,
Na Evo píšu, že by mal byť.