Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC – Ideální mamaduster?

Stanislav Kolman
Diskuze (78)

Duster patří mezi nejdostupnější v terénu schopné vozy. Pokud si ale vystačíte bez pohonu 4x4, mohla by vás oslovit opěvovaná třináctistovka v kombinaci s EDC.

Omlazená Dacia Duster už si do redakčních garáží našla cestu několikrát a pokaždé v nejvyšší výbavě Prestige, kterou zkoušíme i dnes. Vyznačuje se kupříkladu 17“ koly z lehkých slitin, matně chromovanými kryty zrcátek, stejně zbarvenými střešními nosiči či zatmavenými zadními okny. Připočteme-li drobné kosmetické úpravy v rámci faceliftu, mezi které patří namátkou jiná grafika světelné techniky vpředu i vzadu, je z Dusteru zase o kus atraktivnější auto.

Nejvyšší výbavový stupeň přitom nestrádá ani uvnitř. Posádka se může těšit na automatickou klimatizaci, řidič ocení zadní parkovací kameru a jistě i osmipalcovou obrazovku multimediálního systému, která nejenže disponuje vestavěným navigačním systémem, ale můžete ji propojit se službami Apple CarPlay a Android Auto. A pozor, bezdrátově! To se dodnes nenaučila ani většina o poznání dražších konkurentů.

Protože nás obdobný Duster navštívil nedávno a podrobně jeho klady i zápory popsal kolega Ondra Mára, přeskočil bych rovnou na techniku v útrobách. Nerad bych ale opomenul prostornost v obou řadách, stejně jako dostatek úložných prostor a intuitivní ovládání. Kabina je prostá, na druhou stranu nechybí nic, co by všední řidič ke každodenním cestám potřeboval. Obzvlášť velkou pochvalu si zaslouží otočné ovladače pro nastavování teploty uprostřed. Kouzelně jednoduché, přesto maximálně funkční. Pořád jde ale o jedno z nejdostupnějších SUV na trhu, tudíž je třeba počítat s levnějšími tvrdými plasty napříč celou kabinou.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC

Když litr nestačí

Nelibě nesla fanouškovská základna Dacie rozhodnutí automobilky, která se (nejen) pod tlakem zpřísňujících se emisních norem rozhodla nahradit základní atmosférickou šestnáctistovku Dusteru litrovým tříválcem. O tak malém motůrku pod kapotou robustního SUV nehodlají ani slyšet. Chtějí-li čtyři válce a neprahnou po 1,5litrovém turbodieselu, mají jedinou možnost – připlatit si za přeplňovanou benzinovou třináctistovku.

Agregát TCe s objemem 1,3 litru je k dispozici ve dvou výkonnostních variantách. Slabší s 96 kW se pojí výhradně s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Silnější má 110 kW a páruje se buď s manuálem a pohonem 4x4, nebo šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC a pohonem předních kol, což je případ zkoušeného exempláře.

Výkonnější 150koňová verze má maximum síly k dispozici mezi 5250 a 6000 otáčkami, zatímco nejvyššího točivého momentu 250 newtonmetrů se nám dostává v pásmu od 1700 do 3250 ot/min. V praxi to z dané kombinace dělá nejmrštnější Duster v nabídce. Na stovce je za 9,7 sekundy (jediná motorizace, která disciplínu zvládne pod deset sekund) a pokračovat umí na maximální rychlost 199 km/h. Všechny dostupné agregáty přitom utáhnout až 1,5tunový brzděný přívěs.

Zatímco z nižších pater otáčkoměru se motor zvedá vlažněji, nad dvěma tisíci jednoznačně ožije a krásně táhne až k hranici 6000 ot/min. Vytočený motor je z pochopitelných důvodů slyšet více než pod kapotami renaultů a mercedesů, přesto nemůžu říct, že by mě slabší izolace v průběhu testovacího týdne vyloženě iritovala. Příjemným překvapením pak byla souhra se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jež řadí hladce a logicky, takže motor neškrtí zbytečně nízko ani jej dlouho netrápí ve vysokých otáčkách. Snad jen při potřebě pružného zrychlení si dává trochu více načas.

A špatné to není ani se spotřebou paliva. Na tabulkových 6,2 litru jsem se sice nedostal, s lehkou nohou ale opravdu nebyl problém srazit apetit k hodnotám začínajícím šestkou. Pokud ale na ekonomiku provozu nehledíte a občas si dopřejete i nějaké to svižné předjetí, počítejte s odběrem mezi sedmi a osmi litry.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC

Pohodlí umí

Již několikrát jsme Duster chválili za celkový jízdní komfort a v případě třináctistovky s automatem tomu nebude jinak. Auto sice ve vyšší výbavě obouvá sedmnáctipalcová kola, avšak pořád na vcelku vysokých pneumatikách s rozměrem 215/60 R17. To v kombinaci s měkčím naladěním podvozku znamená, že i přes drtivou většinu nedostatků na českých cestách se přenesete ladně bez výrazných ran a uskakování.

Měkčí naladění a nepříliš strmý převod řízení znamenají, že v zatáčkách si tolik zábavy neužijete. Duster sice působí lehkonohým dojmem, rychlé změny směru jsou ale doprovázeny výraznějšími náklony karoserie, takže brzy raději sundáte nohu z plynu. Škoda, protože dynamikou v přímce tato 150koňová motorizace rozhodně nestrádá. A se svižnějším tempem se zvládá poprat i brzdová soustava, byť vzadu u všech motorizací vsází pouze na bubnové brzdy.

Závěr

Ale zpátky k otázce z titulku: je tedy takovýto Duster ideálním mamavozem? Tedy takovým autem, které namísto terénních vložek slouží primárně pro městské a příměstské cesty do škol a supermarketů? Ano i ne. Pochvalu si zaslouží motor, který jede jako pokropený živou vodou a zároveň jeho apetit nezničí váš rodinný rozpočet. Pro dané cesty je vhodné naladění podvozku, ale i kombinace s automatem, který ani při nízkých rychlostech necuká a v ucpaných uličkách je komfortnější než manuální řešení.

Na druhé straně je cenová politika. Duster sice pořád patří mezi cenově nejdostupnější SUV, ani on se ale nevyhnul zdražení. Základ sice pořád pořídíte za sympatických 289.900 Kč, to se ale bavíme o onom 90koňovém litrovém tříválci. Slabší 130koňová jedna-trojka je k dispozici až od výbavy Comfort za 427.900 Kč. Kdo chce silnější verzi s automatem, musí si připravit minimálně 518.900 Kč. Obávám se, že vyšší cenu budou zákazníci akceptovat spíše u verzí se čtyřkolkou a terénními předpoklady. Komu postačí předokolka s automatem, ten k naspořenému půlmilionu může ještě dvě tři výplaty počkat a poohlédnout se v konkurenčních vodách.

Nejlevnější verze modelu 289.900 Kč (1.0 TCe/67 kW Access)
Základ s testovaným motorem 518.900 Kč (1.3 TCe/110 kW Prestige)
Testovaný vůz bez příplatků 518.900 Kč (1.3 TCe/110 kW Prestige)
Testovaný vůz s výbavou 532.800 Kč (1.3 TCe/110 kW Prestige)

Plusy

  • Příjemné inovace v rámci faceliftu
  • Robustnost
  • Jednoduchý a prostorný interiér
  • Živý motor
  • Slušná spotřeba
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Vyšší cena
  • Horší zvládání rychlých změn směru
Stanislav Kolman
Diskuze (78)

Doporučujeme

Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC
Cena základní sestavy 518 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera, 8“ dotyková obrazovka s vestavěnou navigací a bezdrátovým propojením služeb Apple CarPlay a Android Auto, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tempomat s omezovačem rychlosti, volant potažený umělou kůží atd. Kč
Cena testované sestavy 532 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1700 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.2
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 471 / 1478
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1335 / 515
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2676
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 860
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - idam.i
25. 11. 2021 15:05
Re: Auto bez slušného motoru
Nie je to ten , čo tu roky tvrdil,že väčšie ako Polo nie je treba?
Avatar - miromen
22. 11. 2021 19:27
Re: Duster je stále velmi atraktivní nabídka...
Hele jak psal tušim Ozzman tak z pohledu dnešni doby ta 1,33 neni špatna motorizace jen ja ji považuji za pruměrnou, ale prostě ja to beru jako celek z cele te plejady turbomotoru co jsem kdy poznal. A je faktem, že prostě přisnějši emisni limity motory obecně ubijeji, ale ne vždy tomu tak je a vyrobci se s tim uměji popasovat a dokaži přijit s lepšim nastupcem. Sam jsem vlastnil 4 valcovoy 1,5EB, ale ten 3 valcovy s přisnějši euro normou a snad filtrem pevnych častic je pro mě docela zjeveni pravě z pohledu toho ubijeni a je to lepši společnik pod kapotou než ten 4 valec, i když dynamicky spiš horšim partnerem. Ale ja třeba do vlastnosti motoru nepromitam spotřebu, kterou řešim v ramci nějake větši tolerance a +- litr neřešim.
A takova převodovka dokaže dost ovlivnit vlastnosti a vnimani pohonne jednotky. Takže stejny motor ve spojeni s manualem nebo automatem muže pohled na cele to ustroji vyrazně a zasadně ovlivnit. Takže třeba ta hondi 1,5T super, ale musi (3xpodtrhout) byt ve spojeni s manualem. Podobně tak se lide se zkušenostma pobuřuji nad focusem st ve spojeni s automatem a nebo naopak u megan rs ve spojeni s manualem.
22. 11. 2021 18:51
Re: Duster je stále velmi atraktivní nabídka...
Shodneme se, jsem rád že všechno dobrý ;-)

Apropos - mě automat domu taky nesmí ;-)

A jo, 1,2 TCe jsem měl v autě 5 let a souhlas - turbodíra vyhlazená, jde za plynem, velmi kultivovaný. Nevýhoda - výkon a projev motoru velmi závislý na počasí, když je vedro, nejede. Spotřeba slušná (v MIII kombi 7,2-7,6, často dálnice (140 tempomat), takže zvěsti o užranosti jsou liché, platí jen v záběhu. A samozřejmě - extrémní doba zahřátí, ředění oleje benzínem, vysoká spotřeba oleje - to se prostě extrémě nepovedlo. 1,33 v tomto cajk, turbodíra v MIV minimální, spotřeba o litr míň, dynamičtější - za mě špička.

K Fordu - 1,0 150 s baterkou vůbec není špatněj, super vysokootáčkovej motor. Moc se mi líbil.

Teď mám v autě 1,3 Firefly a je výbornej, turbodíra úplně minimální. MultiAir funguje skvostně. Oproti 1,33 TCe užranej, proto bych ho zařadil pod, ale zase ho mám zasazenej v něčem, co má aerodynamiku cihly se sesekanejma hranama ;-)
A na turbobenzínovej čtyřválec má fajn zvuk v otáčkách.
Avatar - miromen
22. 11. 2021 17:38
Re: Duster je stále velmi atraktivní nabídka...
To byla reakce na Ozzmana nicmeně za tim co jsem napsal si plně stojim a 1,5EB je znatelně lepe ovladatelny motor než 1,33 TCE o zvučeni ani nemluvě. Takže určitě je fajn, že focus ma pod kapotou to co ma, jenže je mi to šumak, protože to plati pouze pro manual a automat mi do baraku nesmi. A když už by se měla hledat nějaka alternativa tak snad hondi 1,5T a idealně zustat u 1,5EB jen verze z fiesty ST, ale to už neni kategorie +- 150 koniku.
A jinak 1,2TCE jsem zminil z duvodu, že se mi u něj libilo jakym zpusobem ma vyhlazenou turbodiru tedy neni u něj takovy ten typicky kopanec, ale plynulejši pozvolny nastup, prostě zajimavě maskovane.
22. 11. 2021 15:56
Re: Duster je stále velmi atraktivní nabídka...
Zamyslel, celé vlákno přečetl a na svém si trvám.

"A kež by se mohl renaul pišnit tak povedenym motorem jakym je 1,5EB, ktery se dava do focuse byť pouze v automatu" - 1,33 TCe 160 je lepší než tento Fordí tříhrnek, byť ten je také velmi dobrý.

Srovnávat 1,2 vs 1,33 TCe je dost mimo mísu, mimochodem. A ano, všechny tyhle motory jsem jel.

A to samozřejmě uznávám, že nový Fokus je jako celek lepším autem než Megane, hlavně po stránce mechaniky, což je věc, které si u aut cením nejvíc. Na začátku roku jsem ho málem koupil. Ale, jak jsem ta auta projížděl, Fokus s 1,33 TCe 160 pod kapotou by byl naprostá bomba.

Ps.: Vím, že by můj první příspěvek mohl vyznět velmi ostře, za což se omlouvám. Myslel jsem to spíše s nadhledem a lehkou ironií. Nic ve zlém.