DAF Trucks na IAA v Hannoveru
Nosným tématem společnosti DAF Trucks na veletrhu IAA 2014 pořádaném v Hannoveru od 25. září do 2. října byl slogan Vždy to správné řešení. Vystavovaná vozidla a prezentované služby pak měly předvést, že DAF má to správné řešení pro každého zákazníka a jeho přepravní potřeby.
DAF CF Silent
Hlavní pozornost pak byla směrována na nové a mimořádně tiché rozvážkové vozidlo CF Silent, které má být ideálním nákladním vozidlem pro městský distribuční provoz ve večerních a nočních hodinách.
DAF CF Silent má totiž speciální Tichý režim v němž je hladina hluku, který produkuje nižší než 72 dB (A). To znamená, že tento model splňuje podmínky pro zisk certifikátů tichého nákladního vozidla, vhodné pro nakládku i vykládku zboží v oblastech, v nichž platí omezení hluku pro večerní, noční a časné ranní hodiny.
K pohonu této novinky slouží přeplňovaný vznětový řadový šestiválec PACCAR MX-11, který z objemu 10,8 litru poskytuje podle verze výkon od 210 kW (290 k) do 320 kW (440 k). samozřejmostí pro tuto pohonnou jednotku je splnění emisní normy Euro 6.
DAF CF a XF Low Deck Euro 6
Dále byla zvýšená pozornost věnována tahačům CF a XF Low Deck Euro 6 pro velkoobjemovou přepravu. Použitím nízkoprofilových pneumatik rozměru 315/45R22.5 a úpravou pneumatického odpružení u nich bylo dosaženo snížení výšky točnice z 960 mm na pouhých 910 mm.
To znamená, že při maximální výšce vozidla 4 metry může být dosaženo vnitřní výšky nákladového prostoru 3 metry. Lze tak dosáhnout maximální efektivity dopravy a objemu nákladového prostoru více než 100 m3.
Vnitřní výška 3 m je mimořádně důležitá v segmentu dopravy pro automobilový průmysl, kde jsou často používány standardizované kontejnery s výškou 1 m. Tyto kontejnery pak mohou být do návěsu ukládány ve třech vrstvách.
Nové tahače DAF CF a XF Low Deck jsou k dispozici s pneumatickým odpružením přední nápravy. Navíc bylo vyvinuto i nové odpružení s jednoduchým parabolickým listovým perem.
Další novinkou na velkoobjemových tahačích XF Low Deck s kabinou Super Space Cab je optimalizovaný střešní spoiler, který díky vylepšenému obtékání vzduchu kolem soupravy tahače a návěsu zajišťuje snížení spotřeby paliva i emisí skleníkových plynů o 1,5 %.
Nové tahače DAF CF a XF Low Deck jsou dodávány s rozvory 3,6 a 3,8 m a jsou poháněny motory PACCAR MX-11 o objemu 10,8 litru a PACCAR MX-13 o objemu 12,9 litru.
Predictive Cruise Control a Predictive Shifting
Společnost DAF také představila sofistikované technologie, jako jsou prediktivní tempomat (Predictive Cruise Control) v kombinaci s automatizovanými převodovkami s prediktivní řazení (Predictive Shifting), zvyšující hospodárnost provozu.
Tato opce bude dostupná od ledna 2015 pro modely CF a XF Euro 6 s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou AS Tronic.
Prediktivní tempomat využívá pokročilou technologii GPS ke zjištění přesné polohy vozidla a k určení toho, jaké jízdní podmínky je třeba vzít v úvahu v následujícím jednom až dvou kilometrech.
Řidič nastaví požadovanou rychlost a také povolenou odchylku od této nastavené hodnoty pomocí tří předprogramovaných voleb dostupných pro povolenou odchylku směrem dolů. V takto určeném rozmezí určuje prediktivní tempomat ideální rychlost a prediktivní řazení volí optimální převodový stupeň.
Výsledkem spojení těchto dvou systémů je snížení počtu změn převodových stupňů a využívání stále nejvyššího možného převodového stupně a v optimálním rozsahu otáček motoru.
Pokud se vozidlo blíží k vrcholu stoupání, snaží se systém zachovat nejvyšší převodový stupeň a zbytečně nepodřazovat. Následuje-li za vrcholem stoupání bezprostředně klesání, je již před vrcholem snížena vstřikovaná dávka paliva a k přejezdu vozidla přes vrchol je využívána setrvačná síla vozidla. Vyšší převodový stupeň je zvolen automaticky, když gradient klesání se bude zvyšovat.
V některých případech prediktivní tempomat umožňuje, aby rychlost vozidla poklesla pod nastavenou hodnotu, například tehdy, když je téměř dosaženo vrcholu stoupání a systém ví, že potenciální energie v klesání přivede rychlost vozu rychle zpět na požadovanou hodnotu.
Prediktivní tempomat může také dočasně povolit, aby byla rychlost mírně vyšší, než je nastavená – v rámci předem dané tolerance – také kvůli snížení spotřeby paliva.