Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2004: Pouštní klasika je opět tady

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Po roce se opět peloton motocyklů, čtyřkolek, automobilů a kamiónů vydal na sérii obtížných zkoušek na Africkém kontinentu.Závod tak otevírá sportovní kalendář roku 2004. I letos máme několik želízek v ohni...

Po roce se opět peloton motocyklů, čtyřkolek, automobilů a kamiónů vydal na sérii obtížných zkoušek na Africkém kontinentu.Závod tak otevírá sportovní kalendář roku 2004. I letos máme několik želízek v ohni...

V době, kdy se většina lidí těší z Vánoc a novoročních oslav, vrcholí přípravy několika set posádek dakarského maratónu. Soutěž začala již 1.1.2004, první etapou-prologem, který představil flotilu evropskému publiku živě. Na základě výsledků z krátké speciální rychlostní zkoušky bylo určeno pořadí na startu dnešní druhé etapy.

Trať 26. dakaru vede z francouzského Clermont-Ferrand přes Španělsko do Afriky. Loni Dakar paradoxně končil v Egyptě-na druhé straně černého kontinentu, ale letos se vrací na východní pobřeží Afriky. Část trati vede klasickým pouštním terénem, ale posádky se zřejmě utkají i s tropicky bahnitým terénem. Jede se Marokem, Mauretánií, Mali, Burkina Faso a Senegalem, kde soutěž 18. ledna 2004 končí.

Naše barvy na africké soutěži od roku 1985 hájí zejména kamiony, které ale bohužel nemají ve světě takovou publicitu jako kategorie automobilů nebo motocyklů. Prvním náklaďákem, který se s náročnou trasou utkal, byl Liaz z dílen v Mnichově Hradišti. Krátce po československé dakarské premiéře, se přidaly Tatry a stalo se již tradicí, že české posádky sbírají uprostřed ledna v cíli Dakaru cenné vavříny. Loni „Monsieur Dakar“- Karel Loprais do cíle nedojel (foto zde), ale přesto jsme mohli oslavovat. Na stupních vítězů (stříbrné příčce) skončil další zkušený kamionista - Tomáš Tomeček.

Také v roce 2004 se Tomeček vydal na trať spolu s Jaromírem Martincem a brazilcem André de Azevedem na Tatře, která je lehce vylepšena oproti loňskému vozu. Další posádka ve složení Macík-Fajtl-Žák jede opět na Liazu (317 kW). Loprais po loňské havárii postavil nový vůz ze sériové Tatry T 815-2 4x4. Pohání jej pohání vodou chlazený přeplňovaný motor Deutz se zdvihovým objemem přes 15,8 l (výkon 550 kW při 2100 ot./min a maximální točivý moment 3150 Nm při 1200 ot./min).

Ivo kaštan se po dvou „novinářských“ Dakarech vrací do sedla motocyklu Suzuki DR Z 400 jako závodník. Pátý Dakar jede Oldřich Bražina na Hondě. První Češkou, která se zúčastní soutěže je Jana Tylšová, navigátorka jednoho ze dvou Land Cruiserů týmu Off Road Centrum. Nejmladší český dakarista Marek Podlipný (28), se včera vydal na trasu soutěže ve čtyřkolce Yamaha 850 za asistence Josefa Macháčka s terénním Nissanem.

Letos se na soutěž vypraví 141 automobilů, 195 motocyklů, 63 kamionů a 165 asistenčních vozidel. Závodníky čeká přes 11.000 km, z nichž více než 5000 bude „ostrých“.

Podrobné informace o závodě a online zprávy z tratě jsou na oficiální stránce soutěže www.dakar.com.

Stránky českých týmů : Karel Loprais, Tomáš Tomeček, Martin Macík.

Ondřej Láník
Diskuze (0)