Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2017: Loprais nejlepším Čechem

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Tým Tatra Buggyra Racing zdárně dokončil těžkou Rally Dakar a do Buenos Aires dorazily obě posádky ve složení Aleš Loprais, Jan Tománek, Jiří Stross a Martin Kolomý, René Kilian, David Kilian.

Loprais si na své konto navíc připisuje status nejlépe umístěného Čecha 39. ročníku slavné soutěže.

Pro český tým to nebyla jednoduchá rallye. Přesto si Martin Kolomý dojel pro své druhé etapové vítězství, když vyhrál hned první den a historicky vedl soutěž. Nebýt tříminutové penalizace za překročení rychlosti na spojovacím úseku vrátil by se do čela i po třetí etapě. Aleš Loprais se mezi nejlepších 10 dostal celkem čtyřikrát a nebýt časových ztrát s výměnou servo pump, byl by před dnem volna v nejrychlejší osmičce. Ovšem na „kdyby“ se ve sportu nehraje.

„Pocity? Určitě radost a štěstí, že jsme tady. První polovina závodu byl očistec. Byl to určitě jeden z nejtěžších Dakarů, které jsem kdy absolvoval. Ve druhé půlce to bylo pěkný. Dostat se ze čtrnácté pozice na sedmou je pro nás víc než úspěch a je to takové zadostiučinění po těch problémech, které jsme si zažili. Chtěl bych poděkovat celému týmu, rodině, partnerům a samozřejmě pánu Bohu, že jsme to sem dotlačili,“ uvedl spokojeně v cíli poslední etapy Aleš Loprais.

A kam řadí letošní ročník Rally Dakar navigátor Jan Tománek? „Samozřejmě mezi ty nejúspěšnější, protože dostat se do první desítky, ještě po takových problémech, je úspěch. Škoda jen zkracování tras poté, co jsme se zbavili technických potíží. Přišli jsme o možnost posunout se ještě výše. Ale sedmé místo je super a každý cíl se počítá.“

Posádka Martina Kolomého opět ukázala rychlost a kvalitu a potvrdila, že patří do úzké světové špičky kategorie kamionů. „Letošní ročník byl pro nás hodně zajímavý. Měli jsme spousty technických závad, rušily se etapy, takže nic jednoduchého. Máme ale obě auta v cíli. Je vidět, že Tatra je dobrý auto a že to vždycky dokážeme dát dohromady. Myslel jsem si, že na tom budu lépe s novým autem. Předpokládal jsem, že nastanou nějaké dětské nemoci, ale že nám to až takhle posune čas, tak to mne mrzí. Jsem ale samozřejmě rád, že jsme tady a ve zdraví,“ uvedl po dojetí do cíle Martin Kolomý.

„Dakar 2017 je za námi. Bohužel pořadí není takové, jaké jsme si přáli. Hlavní ale je, že jsme tady a dojeli jsme to, to se taky počítá. Ztráty, které jsme si vytvořili se vinou počasí a špatně zorganizované logistice trati nemohly smazávat. Samozřejmě to bylo pro všechny stejný, ale z mého pohledu to byl nejhorší Dakar,“ uvedl navigátor David Kilian.

Úspěšnou účast si na své konto připisují také pohonné jednotky Gyrtech z produkce Buggyra Technology Center. Všechny vozy kategorie kamionů poháněné motory Gyrtech dokončily 39. ročník Rallye Dakar 2017. V první patnáctce konečného pořadí kamionů má značka nejpočetnější zastoupení, a to celou jednu třetinu.

Desáté místo = první krok

Posádka týmu Big Shock Racing si užila slavnostní vyhlášení v Buenos Aires. „Sáhli jsme si na dno svých sil, ale máme radost, že jsme zajeli pro nás vynikající výsledek,“ komentuje již s odstupem letošní ročník Dakaru pilot Martin Macík. „Dostat se sem je pro nás pouze první krok. Rozhodně se chceme posouvat dál,“ dodává sebevědomě. Připomeňme, že Big Shock Racing dosáhl na 10. příčku v celkovém hodnocení. Druhé nejlepší umístění z českých kamionů

Big Shock Racing prokázal, že lze na Dakaru závodit i jinak, než to dělají velké týmy. „Těší mě, že jsme dojeli nejen vytyčenou pozici v první desítce, ale také to, že se dokážeme poučit z chyb. Zkušenosti a know-how jsou nepřenosné. My máme skvělé auto. Letos jsme se přesvědčili, že můžeme bojovat i o medailové pozice,“ říká Martin Macík starší, duchovní otec týmu a jeho účasti na této legendární soutěži.

„Pro mě je to již druhý Dakar a už tohle je v mých očích velký úspěch. Přiznávám, že tohle je splnění tajného snu,“ hodnotí právě skončený závod navigátor František Tomášek. „Mrzí mě, že jsem prodělal během posledních čtrnáct dní snad všechny dětské nemoci,“ dává k dobru Tomášek, kterému se zdravotní stav zlepšil až při poslední etapě.

„Měli jsme rozhodně méně technických závad na trati než loni,“ říká palubní mechanik Michal Mrkva. „Auto drželo perfektně. Mechanici v noci makali na sto procent tak, aby byl Franta opět připraven. Rozhodně to bylo o hodně těžší než vloni,“ myslí si Mrkva.

Video se připravuje ...

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)