Dálnice D5 hotová, pod Valíkem se bude už od pátku jezdit
Minulý víkend si tunel prohlédla poprvé veřejnost, ve čtvrtek 5.10.2006 v odpoledních hodinách proběhlo symbolické stříhání pásek, v pátek ráno začnou silničáři s odstraňováním překážek a pokud nenastane žádný nečekaný problém, již kolem jedenácté začnou prvním dálničním tunelem v ČR proudit auta. Cesta do Německa, Rakouska, Itálie a Francie se zkrátí až o půl hodiny - ve stejnou dobu totiž němečtí silničáři otevřou poslední zbývající úsek dálnice A6 mezi státní hranicí a křižovatkou s dálnicí A93. Odpadnou nepříjemné kolony na provizorním obchvatu kopce Valík, oddechnou si i obyvatelé Štěnovic, Útušic a Robčic, přes jejichž obce se denně valily tisíce kamionů a devastovaly povrch silnice II. třídy i životní prostředí. Cesta z Prahy - Třebonic na státní hranici se také zkrátí na 151 km a celou trasu bude konečně možné absolvovat po dálnici.
Dálnice D5
se stala terpve druhou dokončenou dálnicí na českém území (tou první je D2 Brno - státní hranice) a po otevření posledního úseku navazující A6 mezi křižovatkou s A93 a Ambergem, kterého se dočkáme v nejbližších letech, umožní dojet z Prahy do Norimberka v ideálním případě za tři hodiny po jediné dálnici. Výrazně plynulejší bude samozřejmě i cesta do Francie. Zajímavá je rychlost její výstavby - po převratu v roce 1989 bylo hotovo pouze 28,7 km z Prahy do Bavoryně, během následujících osmi let došlo k nebývale rychlému dokončení dalších 39,2 km z Bavoryně do Ejpovic, tedy těsně před Plzeň a také 62,6 km dlouhého úseku mezi Sulkovem a státní hranicí.
Pak ovšem stavba kvůli sporům s plzeňskými ekologickými aktivisty a představiteli dotčených obcí na několik let uvázla na mrtvém bodě a geometricky rostoucí doprava mezi ČR a Německem se valila dalších šest let centrem Plzně. Teprve v roce 2001 po vyřešení všech sporných bodů byla zahájena stavba plzeňského obchvatu, který ovšem vede jižněji, než bylo původně zamýšleno, a z toho důvodu nemůže být využíván Plzeňany jako městský okruh západočeské metropole. Západní i východní úsek obchvatu byl otevřen v roce 2003. Do cesty se ovšem postavil kopec Valík, což stavbu zdrželo o další dva roky a vynutilo si stavbu 380 a 390 m dlouhého, stejnojmenného dálničního tunelu za více než miliardu korun.
Tunel Valík
je vybaven nejmodernějšími technologiemi pro bezpečnost a plynulost dopravy. Je nepřetržitě monitorován, technické vybavení umožní měření rychlosti i orientační dynamické vážení projíždějících vozidel. V tunelu bude také šířen signál GSM a ampliony umožní policistům v případě problémů sdělovat pokyny řidičům uvnitř tunelu. Doprava bude řízena pomocí proměnného dopravního značení, tunel je odvětráván a jsou v něm sledovány fyzikální veličiny, jako například směr a rychlost proudění větru, teplota a složení vzduchu a měření zákalu dohledu (mlhy). Výkonné osvětlení tunelu je automaticky regulováno podle intenzity denního světla, změřené jasoměry na portálech. V případě nehody může u rozvadovského portálu přistát na heliportu záchranná helikoptéra. Je také zajištěna veškerá odpovídající údržba.
Při příležitosti otevření celé dálnice vydalo ŘSD ČR informační brožuru. Stáhnout si ji můžete zde.
Fotografie: ŘSD ČR