Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dálnice D5 hotová, pod Valíkem se bude už od pátku jezdit

Ladislav Čermák
Diskuze (15)
Zbývající úsek obchvatu Plzně je již dokončen, v pátek 6.10.2006 cca v 11:00 projedou první auta prvním dálničním tunelem v ČR

Minulý víkend si tunel prohlédla poprvé veřejnost, ve čtvrtek 5.10.2006 v odpoledních hodinách proběhlo symbolické stříhání pásek, v pátek ráno začnou silničáři s odstraňováním překážek a pokud nenastane žádný nečekaný problém, již kolem jedenácté začnou prvním dálničním tunelem v ČR proudit auta. Cesta do Německa, Rakouska, Itálie a Francie se zkrátí až o půl hodiny - ve stejnou dobu totiž němečtí silničáři otevřou poslední zbývající úsek dálnice A6 mezi státní hranicí a křižovatkou s dálnicí A93. Odpadnou nepříjemné kolony na provizorním obchvatu kopce Valík, oddechnou si i obyvatelé Štěnovic, Útušic a Robčic, přes jejichž obce se denně valily tisíce kamionů a devastovaly povrch silnice II. třídy i životní prostředí. Cesta z Prahy - Třebonic na státní hranici se také zkrátí na 151 km a celou trasu bude konečně možné absolvovat po dálnici.

Dálnice D5

se stala terpve druhou dokončenou dálnicí na českém území (tou první je D2 Brno - státní hranice) a po otevření posledního úseku navazující A6 mezi křižovatkou s A93 a Ambergem, kterého se dočkáme v nejbližších letech, umožní dojet z Prahy do Norimberka v ideálním případě za tři hodiny po jediné dálnici. Výrazně plynulejší bude samozřejmě i cesta do Francie. Zajímavá je rychlost její výstavby - po převratu v roce 1989 bylo hotovo pouze 28,7 km z Prahy do Bavoryně, během následujících osmi let došlo k nebývale rychlému dokončení dalších 39,2 km z Bavoryně do Ejpovic, tedy těsně před Plzeň a také 62,6 km dlouhého úseku mezi Sulkovem a státní hranicí.

Pak ovšem stavba kvůli sporům s plzeňskými ekologickými aktivisty a představiteli dotčených obcí na několik let uvázla na mrtvém bodě a geometricky rostoucí doprava mezi ČR a Německem se valila dalších šest let centrem Plzně. Teprve v roce 2001 po vyřešení všech sporných bodů byla zahájena stavba plzeňského obchvatu, který ovšem vede jižněji, než bylo původně zamýšleno, a z toho důvodu nemůže být využíván Plzeňany jako městský okruh západočeské metropole. Západní i východní úsek obchvatu byl otevřen v roce 2003. Do cesty se ovšem postavil kopec Valík, což stavbu zdrželo o další dva roky a vynutilo si stavbu 380 a 390 m dlouhého, stejnojmenného dálničního tunelu za více než miliardu korun.

Tunel Valík

je vybaven nejmodernějšími technologiemi pro bezpečnost a plynulost dopravy. Je nepřetržitě monitorován, technické vybavení umožní měření rychlosti i orientační dynamické vážení projíždějících vozidel. V tunelu bude také šířen signál GSM a ampliony umožní policistům v případě problémů sdělovat pokyny řidičům uvnitř tunelu. Doprava bude řízena pomocí proměnného dopravního značení, tunel je odvětráván a jsou v něm sledovány fyzikální veličiny, jako například směr a rychlost proudění větru, teplota a složení vzduchu a měření zákalu dohledu (mlhy). Výkonné osvětlení tunelu je automaticky regulováno podle intenzity denního světla, změřené jasoměry na portálech. V případě nehody může u rozvadovského portálu přistát na heliportu záchranná helikoptéra. Je také zajištěna veškerá odpovídající údržba.

Při příležitosti otevření celé dálnice vydalo ŘSD ČR informační brožuru. Stáhnout si ji můžete zde.

Fotografie: ŘSD ČR

Ladislav Čermák
Diskuze (15)
6. 10. 2006 15:03
Re: TUNEL NA ZÁPAD
Pokud nebudeš menstruovat, ZZajíčku, nebudu mít nejspíš důvod :-)
6. 10. 2006 13:18
Re: TUNEL NA ZÁPAD
>:-[] Ta menstruace tě ale bere, co, skautíku. Mě také. Tedy v životě, v životě jsem nenarazil na větší bláto, než-li jsi ty. Opravdu. Menstruovat mozkem... to je u chlapa (doufám seš?) na Oscara... nech si to patentovat. V Bohnicích >:-[] :no:
6. 10. 2006 09:53
Re: TUNEL NA ZÁPAD
>:-[] Menstruuješ? Jo, ZZajíček, skautík, mozkovej menstruant... je pátek, nastal tvůj čas, viď. Tak to tu rozpal, ať vidíme, žač je toho loket. A pozdravuj Bohnice, skautíku >:-[]
6. 10. 2006 09:47
Re: TUNEL NA ZÁPAD
Děkuju ti. :yes:
6. 10. 2006 01:37
TUNEL NA ZÁPAD
Byly doby, kdy jsme museli tunely na Západ hrabat zkrvavenejma rukama... svázání ostnatým drátem komunismu na věčné časy... Tak z tohoto pohledu je člověk dojatej. Ovšem to není jediný pohled. Narozdíl od horních kritiků, velmi vítám ten tunel, neboť kdo jel tímto směrem, ví, co musel obsolvovat. Je jedno, jestli měří 500, 300, či padesát metrů... důležité je, kam tě dovede. A tohle je dobrej směr... spojuje nás s Evropou. BRAVO :yes: