Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další problém elektromobilů: Velká ztráta zůstatkové hodnoty

Michal Fokt
Diskuze (61)
Jako by s elektromobily nebyla už teď spousta potíží, nyní se poté, co jakž-takž začal fungovat i trh s ojetými vozy, objevuje další komplikace. Při opětovném prodeji majitel tratí více, než u aut se spalovacími motory.

Elektromobily jsou drahé, těžké, náchylné na klimatické podmínky, mají špatnou infrastrukturu, malý dojezd a potřebují dlouhou dobu k plnému dobití. Není tedy divu, že si je pořizují zatím jen opravdu velcí fandové nezvyklé techniky. A i ti teď možná budou zvažovat další takové rozhodnutí ještě opatrněji. Jako by nebylo dost na tom, že třeba v takovém hi-tech Japonsku by si elektromobil koupila znova jen třetina jeho současných majitelů, nyní se objevuje další problém.

Průzkumy ve Velké Británii (CAP Automotive) a USA (KBB) ukazují, že elektromobily ztrácejí svou hodnotu mnohem rychleji, než konvenční automobily s motory s vnitřním spalováním. V Británii ztratí během 3 let až 80 % své hodnoty, zatímco běžné vozy se pohybují kolem 60-70 %.

V USA je situace velmi podobná. Tam Kelley Blue Book bere v úvahu pětiletý cyklus obměny auta a předpokládá, že zatímco takový Chevrolet Spark EV bude mít po pěti letech cenu na úrovní 28 % té původní, která činila 28 tisíc dolarů, benzinový Spark se pohybuje na 40 % své původní ceny. Podobně se vyvíjí situace i u Fordu Focus Electric, jenž lze nyní pořídit za 35 tisíc dolarů a za pět let bude mít hodnotu dokonce pouze 20 % z této částky, zatímco klasický Focus ve verzi Titanium se bude pohybovat kolem 36 procent.

KBB navíc předpovídá, že trojici aut s největším poklesem ceny budou tvořit elektromobily Nissan Leaf, Fiat 500e a Smart Fortwo Electric Drive. Na rychlém pádu hodnoty se podepisuje zejména skutečnost, že ten, kdo chce elektromobil, má dnes zájem o nový, nikoli o ojetý a vozy, tak dohromady není komu prodávat. Hodnotě aut také škodí v USA vysoké federální a v řadě případů i lokální programy dotací, srážející kupní cenu nového vozu minimálně o 7500 dolarů. Tento faktor pochopitelně plně nepociťují sami majitelé nových aut, protože je to suma, o kterou zaplatili při pořízení nového vozu méně.

Michal Fokt
Diskuze (61)
15. 2. 2014 18:52
No nevim, s cenou elektro-ojetin je to prý naopak
Nevím kde který redaktor bere informace o cenách, ale jinde se naopak píše že je to s cenou ojetých elektromobilů právě naopak. Viz. info třeba zde: [odkaz]
Tak kde je pravda? Kde se vlastně dají sehnat ojeté elektromobily na jednom místě?
4. 1. 2014 00:04
Re: Elektromobilom sa blýska na lepšie časy.
Oni ty hračky jsou momentálně asi nejlepší způsob, jak si vyzkoušet elektromobil v praxi >:D Hobby modely se v podstatě nijak neliší od skutečných elektromobilů, stejná technologie baterek i pohonu. Dokonce v případě baterií jsou tam mnohem vyšší nároky (vybití v extrému i za 10min, nabití za hodinu nebo míň). Ty auta jezdí mnohem líp, než spalovací ekvivalenty, to je fakt, ale ta životnost baterek je špatná.. a občas ty baterky pěkně hoří
3. 1. 2014 21:13
brr... elekromobil
Batérie sú len problémom, ktorý je vidieť na prvý pohľad. Ďalším problémom je elektromotor. Jeho životnosť nie je nekonečná a oprava porúch vinutia je nákladná. Takže, podľa môjho názoru jedna výmena baterky (t.j. 2 baterky na dožitie) a elektromobil je pravdepodobne vhodný tak akurát na ND alebo do šrotu. Ale prečo nie, však treba predávať nové autá!!!
3. 1. 2014 19:50
Re: Elektromobilom sa blýska na lepšie časy.
Asi preto, že boli také "surreal". Ak si si nevšimol, výrazové prostriedky vyberám opatrnejšie, a tiež pri písaní uvažujem - vypínanie "pohľadu rozumu", či ako si to nazval, si prezentoval ty. Porovnávaš neporovnateľné.
3. 1. 2014 13:21
Re: Huraa
:yes:
taky jsem okukoval ze bych treba poridil Teslu Roadster, ale 70k euro je jaksi porad moc, i na 3-5 let starej verk co stal puvodne jen o 10-20k euro vic

podle poctu jake se zde pisou v clanku jsem cekal cenu tak v horsim pripade 20 tisic ecek >:D