17.10. 2013 Jan Mička Jan Mička

Ford Focus Electric: První jízdní dojmy

 

Ford Focus Electric se v Americe prodává již více než dva roky a nyní útočí na Evropu. První kilometry za volantem jsme absolvovali v Belgii.

Čím déle se prokousáváme materiály o elektrickém Focusu, tím více si nejsme jisti, zda bude právě Evropa jeho dobrým odbytištěm. O skutečnosti, že to s tím automobilka na starém kontinentu myslí opravdu vážně, vypovídá červnový start výroby v továrně v německém Saarlouis. Co zákazníci řeknou na základní cenu atakující 40.000 euro, ukáže až čas. Pro srovnání: Nissan Leaf se v Německu prodává o více jak 10.000 euro levněji.

Design

Zatímco zezadu prozrazuje příslušnost modelu pouze štítek s nápisem Electric, vpředu se skutečně děly věci. Dynamická tvář připomíná vozy Aston Martin a koresponduje s novou generací Mondea. Nepotřebné otvory byly kvůli lepším hodnotám aerodynamického odporu zaslepeny a celek a působí vyváženějším dojmem než u standardní verze. Absence klasických mlhových světel se však leckomu nemusí zamlouvat.

Interiér

Oproti standardní verzi bylo v interiéru provedeno množství změn. Tou hlavní je bezesporu přístrojový štít shodný s hybridním Fordem Mondeo. Centrálně umístěný rychloměr je přehledný, postranní displeje poskytují dostatek informací o jízdě, aktuálním stavu akumulátorů a dalších komfortních spotřebičích.

Středová konzola s rozměrným dotykovým displejem multimediálního systému My SYNC nyní vypadá daleko přehledněji. Ford Focus v této oblasti přece jen nikdy moc nevynikal rozumným počtem tlačítek, což se podařilo zcela vyřešit. Samotný multimediální systém navíc dovolí ovládání funkcí mobilního telefonu pouze hlasem. Během jízdy se proto můžete zeptat na cestu, rezervovat si pokoj v hotelu či vyhledat nejbližší parkovací místo. Seznam dostupných aplikací se pravidelně rozšiřuje, což v budoucnu ještě více usnadní ovládání vozu během jízdy.

Nabídka prostoru pro cestující se nikterak neliší od standardních, benzin či naftu spalujících verzí. Vpředu najdeme pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, cenné centimetry nechybí v oblasti kolen ani loktů. Vzadu je to o poznání stísněnější. Prostor je zde pro dvojici dospělých cestujících, prostřední místo nelze doporučit pro delší cesty. Rozhodně není bez zajímavosti, že jsou sedadla vyrobena ze 100% recyklovaného materiálu.

Teprve až v zavazadlovém prostoru se projeví hlavní odlišnost. Někam se totiž musely umístit akumulátory a většina zařízení, spojená s elektrickým napájením motoru. Nakonec ani standardní Focus není s 316 litry žádný obr. Zadní sedadla se naštěstí dají sklopit, což je alespoň malá náplast na jinak sníženou přepravní kapacitu.

Motor

Hnací ústrojí najdeme klasicky pod kapotou, místo pístů a ojnic však disponuje pouze jednou pohyblivou částí (rotor). Synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 107 kW a točivý moment 245 N.m. Maximální rychlost 137 km/h není ve srovnání se spalovacím Focusem ničím světoborným, evropskému provozu však stejně jako zrychlení z 0-100 km/h za 11,7 sekundy plně dostačuje. V zadní části vozu jsou umístěny nezbytné lithium-iontové akumulátory s kapacitou 23 kWh, na které zvládne ujet až 122 kilometrů. Z údajů výrobce navíc vyplývá, že je Focus schopen využít až 95 % kinetické energie, která se za normálních okolností ztrácí při brzdění. Nabití akumulátorů na plnou kapacitu zabere okolo čtyř hodin.

Elektrická jízda

Jak už to u elektromobilů bývá, po nastartování neslyšíte vůbec nic. O běhu motoru informuje barevně rozmanitý přístrojový štít, stačí tedy jen navolit režim D automatické jednostupňové převodovky a můžete vyrazit. Výkon motoru se projevuje prakticky od prvního decimetru jízdy díky nízkým tepelným a třecím ztrátám. Vyjma mírného hučení je na palubě absolutní klid.

Elektromotor reaguje i na sebemenší sešlápnutí pedálu akcelerátoru a nejednou se díky vlhkému povrchu lommelského polygonu došlo k aktivaci protiprokluzového systému. Také elektrická verze Focusu si zachoval pověstně dobré chování v zatáčkách a díky akumulátorům v zadní části působí neutrálnějším dojmem. Auto se s nerovnostmi i na 17“ kolech pere lépe než hybridní Mondeo a nepřenáší rázy do karoserie. Pohodlí a jisté chování za rozmanitých situací bylo jedním z největších překvapení naší první jízdy.

Závěr

První jízda s novým Fordem Focus Electric nás příjemně překvapila. Vyjma zmenšeného zavazadelníku nepoznáte pro stránce přepravní kapacity sebemenší omezení. Motor má dostatek síly pro bezpečný provoz na všech komunikacích a kapacita akumulátorů pro běžné denní ježdění s přehledem vystačí. Co nás tedy nejvíce trápí? Cena. Chápeme, že je vývoj elektromobilů nákladný a bude potřeba jej co nejdříve obrátit v prospěch automobilky, 40.000 euro (asi 1,02 milonu korun) nám však stále připadá trochu moc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus Electric: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…