17.10. 2013 Jan Mička Jan Mička

Ford Focus Electric: První jízdní dojmy

 

Ford Focus Electric se v Americe prodává již více než dva roky a nyní útočí na Evropu. První kilometry za volantem jsme absolvovali v Belgii.

Čím déle se prokousáváme materiály o elektrickém Focusu, tím více si nejsme jisti, zda bude právě Evropa jeho dobrým odbytištěm. O skutečnosti, že to s tím automobilka na starém kontinentu myslí opravdu vážně, vypovídá červnový start výroby v továrně v německém Saarlouis. Co zákazníci řeknou na základní cenu atakující 40.000 euro, ukáže až čas. Pro srovnání: Nissan Leaf se v Německu prodává o více jak 10.000 euro levněji.

Design

Zatímco zezadu prozrazuje příslušnost modelu pouze štítek s nápisem Electric, vpředu se skutečně děly věci. Dynamická tvář připomíná vozy Aston Martin a koresponduje s novou generací Mondea. Nepotřebné otvory byly kvůli lepším hodnotám aerodynamického odporu zaslepeny a celek a působí vyváženějším dojmem než u standardní verze. Absence klasických mlhových světel se však leckomu nemusí zamlouvat.

Interiér

Oproti standardní verzi bylo v interiéru provedeno množství změn. Tou hlavní je bezesporu přístrojový štít shodný s hybridním Fordem Mondeo. Centrálně umístěný rychloměr je přehledný, postranní displeje poskytují dostatek informací o jízdě, aktuálním stavu akumulátorů a dalších komfortních spotřebičích.

Středová konzola s rozměrným dotykovým displejem multimediálního systému My SYNC nyní vypadá daleko přehledněji. Ford Focus v této oblasti přece jen nikdy moc nevynikal rozumným počtem tlačítek, což se podařilo zcela vyřešit. Samotný multimediální systém navíc dovolí ovládání funkcí mobilního telefonu pouze hlasem. Během jízdy se proto můžete zeptat na cestu, rezervovat si pokoj v hotelu či vyhledat nejbližší parkovací místo. Seznam dostupných aplikací se pravidelně rozšiřuje, což v budoucnu ještě více usnadní ovládání vozu během jízdy.

Nabídka prostoru pro cestující se nikterak neliší od standardních, benzin či naftu spalujících verzí. Vpředu najdeme pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, cenné centimetry nechybí v oblasti kolen ani loktů. Vzadu je to o poznání stísněnější. Prostor je zde pro dvojici dospělých cestujících, prostřední místo nelze doporučit pro delší cesty. Rozhodně není bez zajímavosti, že jsou sedadla vyrobena ze 100% recyklovaného materiálu.

Teprve až v zavazadlovém prostoru se projeví hlavní odlišnost. Někam se totiž musely umístit akumulátory a většina zařízení, spojená s elektrickým napájením motoru. Nakonec ani standardní Focus není s 316 litry žádný obr. Zadní sedadla se naštěstí dají sklopit, což je alespoň malá náplast na jinak sníženou přepravní kapacitu.

Motor

Hnací ústrojí najdeme klasicky pod kapotou, místo pístů a ojnic však disponuje pouze jednou pohyblivou částí (rotor). Synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 107 kW a točivý moment 245 N.m. Maximální rychlost 137 km/h není ve srovnání se spalovacím Focusem ničím světoborným, evropskému provozu však stejně jako zrychlení z 0-100 km/h za 11,7 sekundy plně dostačuje. V zadní části vozu jsou umístěny nezbytné lithium-iontové akumulátory s kapacitou 23 kWh, na které zvládne ujet až 122 kilometrů. Z údajů výrobce navíc vyplývá, že je Focus schopen využít až 95 % kinetické energie, která se za normálních okolností ztrácí při brzdění. Nabití akumulátorů na plnou kapacitu zabere okolo čtyř hodin.

Elektrická jízda

Jak už to u elektromobilů bývá, po nastartování neslyšíte vůbec nic. O běhu motoru informuje barevně rozmanitý přístrojový štít, stačí tedy jen navolit režim D automatické jednostupňové převodovky a můžete vyrazit. Výkon motoru se projevuje prakticky od prvního decimetru jízdy díky nízkým tepelným a třecím ztrátám. Vyjma mírného hučení je na palubě absolutní klid.

Elektromotor reaguje i na sebemenší sešlápnutí pedálu akcelerátoru a nejednou se díky vlhkému povrchu lommelského polygonu došlo k aktivaci protiprokluzového systému. Také elektrická verze Focusu si zachoval pověstně dobré chování v zatáčkách a díky akumulátorům v zadní části působí neutrálnějším dojmem. Auto se s nerovnostmi i na 17“ kolech pere lépe než hybridní Mondeo a nepřenáší rázy do karoserie. Pohodlí a jisté chování za rozmanitých situací bylo jedním z největších překvapení naší první jízdy.

Závěr

První jízda s novým Fordem Focus Electric nás příjemně překvapila. Vyjma zmenšeného zavazadelníku nepoznáte pro stránce přepravní kapacity sebemenší omezení. Motor má dostatek síly pro bezpečný provoz na všech komunikacích a kapacita akumulátorů pro běžné denní ježdění s přehledem vystačí. Co nás tedy nejvíce trápí? Cena. Chápeme, že je vývoj elektromobilů nákladný a bude potřeba jej co nejdříve obrátit v prospěch automobilky, 40.000 euro (asi 1,02 milonu korun) nám však stále připadá trochu moc.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus Electric: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 







 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Dnes 18:45

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí obvolávání hotelů pro termín

Slevové portály zjednoduší nákup dovolené. Skončí…

Koupě domácího či zahraničního pobytu či rezervace místa v restauraci přes slevové servery se výrazně…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…