Dieselgate: EPA tvrdí, že podvodný software mají i motory 3.0 TDI
Kolem Dieselgate teď bylo pár dní ticho, jednalo se však o příslovečný klid před bouří. O rozruch se teď postarala opět EPA (Environmental Protection Agency), která včera oznámila, že našla software, jehož "použití nebylo odpovídajícím způsobem popsáno" i v motorech V6 3.0 TDI, kterých jezdí po amerických silnicích zhruba deset tisíc exemplářů. EPA tvrdí, že zjistila u turbodieselového třílitrového šestiválce emise oxidů dusíku, převyšující více než devítinásobek povolené normy. Týká se to prý vozů modelových ročníků 2014 (VW Touareg), 2015 (Porsche Cayenne) a 2016 (Audi Q5, A6, A7, A8 a A8 L).
Proti tomuto tvrzení se však Volkswagen ohradil. Německá automobilka i nadále tvrdí, že 3.0 TDI je "čistý" a není vybaven žádným systémem upravujícím emise. V tuto chvíli nebyl v USA ani pozastaven prodej naftových šestiválců, Volkswagen však ve svém oficiálním prohlášení slibuje plnou spolupráci s EPA, vedoucí k vysvětlení této situace.
Dotyčných motorů ve Státech jezdí relativně zanedbatelné množství, pokud by se ale skutečně prokázalo, že Volkswagen švindloval i s V6 TDI, mohlo by to způsobit další problémy v Evropě, kde je zmíněný turbodiesel velmi populární. Každopádně lze vidět určitý rozpor mezi zjištěními techniků EPA a zkušeben v Evropě, podle nichž jsou nové motory z pohledu emisí v pořádku. Za zmínku rozhodně stojí i skutečnost, že EPA prozatím neobvinila žádnou další automobilky z podvodů, přestože se dá očekávat, že bylo zahájeno vyšetřování na více frontách.
Novinky kolem Dieselgate ale nepřicházejí pouze ze zámoří. Německý úřad pro motorová vozidla KBA totiž schválil plán koncernu Volkswagen svolat 2,4 milionu naftových vozů, kterých se v Německu týká skandál kolem pozměňování testů emisí. KBA podle mluvčího zhodnotil navrhované úpravy a časový harmonogram akce a považuje je za přijatelné. Volkswagen tak může svolávání aut do servisů zahájit v lednu 2016. Uvidíme, zda se seznam svolávaných vozů rozšíří také o ty s motorem 3.0 TDI.