Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar

Rallye Dakar – světový offroad vytrvalostní závod

Rallye Dakar je nejslavnější vytrvalostní závod na světě. Nadále nese jméno Rallye Dakar, a to přestože už v Dakaru dávno nekončí. V minulých letech se jelo v Jižní Americe, od roku 2020 se Dakar přesunul do Saúdské Arábie

První ročník se konal v roce 1979, tehdy se jelo z Paříže do Dakaru. Od té doby se závod konal každý rok, kromě roku 2008, kdy byl zrušen kvůli teroristickým útokům v Mauritánii. Tradici založil Thierry Sabine. Ten se během pouštního závodu na tři dny ztratil a díky tomu ho napadlo uspořádat závod vlastní, vedený Afrikou. Sabine zemřel na Rallye Dakar při pádu vrtulníku během ročníku 1986.

Zatímco klasické rallye se obvykle odehrává na běžných komunikacích, Rallye Dakar je více offroadový závod s důrazem na vytrvalost, čemuž jsou uzpůsobené i vozy. Terén Rallye Dakar bývá velmi rozmanitý a nechybí v něm ani oblasti písečných dun nebo skalnaté kaňony.

Na Rallye Dakar se jezdí v několika kategoriích. Motocykly, čtyřkolky, automobily a kamiony doplnily také buginy (SxS). Účastní se široká škála značek, z těch českých Tatra. Slavná byla éra Karla Lopraise, šestinásobného vítěze Dakaru v kategorii kamionů. V posledních letech vozy Tatra nasazuje na Dakaru tým Buggyra. Závodu se v posledních letech pravidelně účastní též Martin Macík mladší nebo Martin Prokop.

Dakar 2024

Dakar 2023

Dakar 2022

Dakar 2021

Dakar 2020

Dakar 2019

Dakar 2018

Dakar 2017

Dakar 2016

Zpět na článek

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

11 komentářů

Avatar - eLzyx
eLzyx
když už se "inspirujete" cizími články, naučte se je alespoň překládat. U té 2cv jste jaksi nepostřehli, že je to 4x4 bimoto, každý motor pohání jednu nápravu, jsou tam dvě převodovky, celkový výkon 100ps.
Chtěl bych vidět těch vašich 100ps z předválečného dvouválce.
gil54
Normálně ho Citroën vyráběl a jmenoval se Sahara. Výkon každého motoru byl 12 koní, potom 13 a poslední kusy už měly celých 14 koní každý. Aby se dostali na těch 50 koní, tak to si museli do motorů docela hrábnout.
Avatar - pallas
pallas
sériová "kachna" v 80-tych rokoch mala motor s výkonom 29 koní.
gil54
To jo, ale Sahary se dělaly snad jen do roku 1967. Nevím to přesně, ale někde jsem to asi četl.
Avatar - eLzyx
eLzyx
od 58 do 71, celkem vyrobeno méně než 700ks.
gil54
Máš pravdu i tady píšou že 58-71 a 694 kusů. 😉 [odkaz]
Avatar - eLzyx
eLzyx
V tomto dakarském speciálu byly osazené dva motory z Citroën Visa, sériově má každý 26kW/36PS. Šlo o vzduchem chlazený dvouválec 652 cm3
Avatar - 1975ak
1975ak
Rok 1988? a start Tatra 815 8x8, tehdy ještě doprovodné kamiony měli startovní čísla a musely jet na čas. Takže vlastně největší závoˇdák. ˇRíkalo se jí TotalTatra
Avatar - Anonym
Anonym
Větší exoty mezi trucky měl DeRooy a jejich DAFy. Jednak ten dvoukabinový a pak ty slavné Turbotwiny, v 88 s tím předejl na poušti Vatanena v jeho Peugeotu rychlostí 210 km/h a Vatanane prý vzteky mlátil do volantu a nadával. Výkon přes 1000 koní a dva motory no. DeRooy byl borec.

Dokud neodstoupili kvůli tragické havárii druhého vozu, tak byl DeRooy celkově pátý ze všech aut a akmionů dohromady. Naprosto famozní.
Avatar - Kolouš
Kolouš
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - lordlord
lordlord
kamion s návěsem, návěs měl taky poháněnou nápravu