Dnešní auta umožňují sledovat bývalé partnery. Kalifornie tomu chce bránit zákonem
Moderní technologie v autech mohou dost zkomplikovat život lidem se zhrzeným bývalým partnerem. Představit si to dokážeme i díky tomu, že řadu aut testujeme. Pokud si je připojíme k aplikaci, můžeme pak snadno sledovat, odkud a kam a i třeba s jakou spotřebou s nimi pak jezdí další novináři. Takto pak lze snadno sledovat i partnera, a to i toho bývalého. Že je člověk sledován a že vůbec může být, vůbec nemusí vědět, není nic, co by jej na to upozornilo.
V Kalifornii už tento problém řešili i zákonem, který minulý týden podepsal tamní guvernér. Nový předpis má usnadnit odpojení nechtěných dalších uživatelů od auta a zároveň zkomplikovat právě takovou formu pronásledování. Automobilky budou muset přijít s řešením, jak to umožnit.
Žárlivější partneři mají dnes možnost, jak svůj protějšek sledovat a lépe tak odhadovat, zda má či nemá jiný poměr. Problém vůbec nemusí být jen u partnerských vztahů. Vzdálený přístup k vozidlu a jeho poloze může u některých vozů poměrně snadno získat i pracovník servisu, automyčky nebo ten, kdo jej parkuje v garážích s obsluhou. Pokud s vozem přijede například žena, která se mu bude líbit, může si jen díky krátkému přístupu připojit aplikaci. V ní pak pak v dalších dnech vysleduje, kde dotyčná bydlí, kde pracuje a kam chodí cvičit a kde například pravidelně nakupuje.
Americká média v posledních dvou letech popisovala řadu případů žen, které pocítily, jak lze vzdálený přístup k autu zneužívat. V Kalifornii se jedna žena dokonce soudila s Teslou, protože nedokázala zamezit svému bývalému partnerovi, aby přes aplikaci dál sledoval polohu jejího vozidla. A to i když měl soudní zákaz se k ní přibližovat. Nová auta jsou zkrátka úplně jiná než dříve.

Zákon, který Kalifornie připravila, má nastavit jednoduchá pravidla, aby lidé mohli nechtěné sledující snadno odpojit. Povinností pro automobilky bude například zobrazovat ve vozidle, že má někdo k jeho poloze vzdálený přístup. Organizace věnující se soukromí ale volají po ještě přísnější regulaci. Podle nich schválené kroky pomohou jen částečně.
Podobné věci se řeší i v Evropě. Asociace evropských výrobců automobilů ale upozorňuje i na odvrácenou stranu snahy sdílení dat z aut řešit. Problematikou se zabývá hned přes dvacet různých předpisů, proto se diví, že Evropa chce přijít s něčím dalším.