Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodávky Fiat na CNG: Všechny modely

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Italská automobilka má s pohonem na zemní plyn ohromné zkušenosti – první vozidlo bylo uvedeno již před devatenácti lety.

V byznysu platí téměř bez výjimky, že peníze jsou (až) na prvním místě. Proto v posledních letech stoupá zájem o uplatnění vozidel na zemní plyn, protože toto palivo je provozně nejlevnější. Naštěstí pro nás produkuje při hoření minimum emisí, takže firmy provozující CNG vozidla od dodávek přes nákladní vozidla až po autobusy si rády přidávají nálepku ekologie. Právem.

Všechny modely

Fiat Professional implementoval pohon na zemní plyn nejdříve do největšího modelu Ducato. Třílitrový agregát Sofim s velkou rezervou životnosti při správném měnění motorového oleje se stal ideálním základem. Postupně se zemní plyn dostal i do menšího modelu Doblo a posléze i minidodávky Fiorino. Všechny modely používají bipalivový systém, který při studeném motoru startuje na benzin a posléze přepne na levnější a ekologičtější CNG.

Italská automobilka však s CNG pracuje v segmentu osobních automobilů mnohem déle. Měla také z čeho vycházet, protože na konci osmdesátých a začátku devadesátých let minulého století jezdila v Itálii spousta vozidel s bombou na střeše.

Ducato Natural Power

Plynové Ducato používá třílitrový čtyřválec spalující alternativně CNG či benzin. Benzin slouží ke snadnějšímu nastartování, což má smysl zejména při teplotě pod pět stupňů Celsia.

Vozidlo automaticky startuje na benzin, po několika sekundách potřebných k částečnému zahřátí již motor pohání zemní plyn s celkovou kapacitou 37 kg. Jakmile dojde CNG v tlakových lahvích, palubní počítač vydá pokyn k přepnutí na benzinový pohon. Řidič má možnost ovlivnit druh dodávaného paliva prostřednictvím tlačítka na palubní desce.

Ducato Natural Power dostalo pod podlahu pět tlakových nádrží. Lahve plněné na 20 MPa jsou vybaveny elektroventilem s ochranou proti nadměrnému přetlaku a přehřátí. Do motoru plyne zemní plyn vysokotlakým potrubím z pozinkované oceli, které kryje ochranný plášť. Následuje dvoufázový redukční ventil, který upravuje tlak CNG směřující do vstřikovačů. Motor má dva nezávislé okruhy vstřikování paliva – jeden na CNG a další na benzin. CNG je doplňováno přírubou s bezpečnostním ventilem a dvojitým jištěním, umístěnou hned vedle vyústění benzinové nádrže.

Při kombinované spotřebě 8,8 kg zemního plynu na 100 km urazí Fiat Ducato CNG na jedno natankování více než 400 kilometrů. Velkou výhodu umístění nádrží pod podlahu tvoří fakt, že nedochází k omezení nákladového prostoru vozidla.

Ve všech dostupných verzích Ducata Natural Power se jedná o vozidlo takto originálně zkonstruované ve výrobě. Vztahuje se tedy na něj kompletní záruka výrobce.

Doblo

Střední dodávka s užitečnou hmotností až jedné tuny přišla v modernizovaném provedení na český trh začátkem loňského roku. Vedle úprav designu, prostoru pro cestující a vznětových motorů nebylo nic potřeba dělat na pohonu CNG. Ten již v minulém vydání zajišťovala turbodmychadlem přeplňovaná čtrnáctistovka, čímž si Fiat Professional zapsal prvenství mezi dodávkovými vozidly CNG. Do té doby žádný výrobce nenabízel dodávku CNG s turbodmychadlem.

Motorizací Natural Power je dvoupalivový agregát 1.4 T-Jet původně výhradně benzinový. Upravená jednotka i pro CNG poskytuje stejné výkonové parametry benzinové verze. Šestnáctiventilový čtyř válec 1.4 T-Jet Natural Power generuje maximální výkon 88 kW a plynulý nárůst točivého momentu až na 206 N.m už při 2000 min-1. To pochopitelně vede k velké pružnosti a snížení potřeby častého řazení šestistupňové převodovky. Zásluhu na skvělé pružnosti má turbodmychadlo s nízkou setrvačností. Tak jako předchůdce i nové Doblo Cargo Natural Power spotřebuje v kombinovaném evropském cyklu NEDC jen 4,9 kg/100 km.

Nádrže na zemní plyn neomezují nákladový prostor, protože jsou umístěné pod podlahou vozu. Celkový objem čtyř lahví u modelu s krátkým rozvorem náprav činí 95 litrů, což je ekvivalentem 16,15 kg zemního plynu. Modely s dlouhým rozvorem náprav jsou osazeny pěti nádržemi s celkovým objemem 130 litrů, což představuje 22,1 kg CNG. V obou případech slouží ke startování či po stisknutí tlačítka k případnému dojezdu

benzinová nádrž o objemu 22 litrů.

Nejmenší dodávka

Model Fiorino s délkou 3,86 m se výborně hodí do městského provozu. I pohonem na zemním plyn díky nádržím v podvozku nabízí 2,5 m3 pro náklad. S příplatkovým sklopným sedadlem spolujezdce přidává navíc 0,3 m3 a zejména zvětšenou ložnou délku. Pohon má na starosti nepřeplňovaná čtrnáctistovka 1.4 Fire s výkonem 51/57 kW na CNG/benzin. Točivý moment v závislosti na palivu vrcholí na 104, resp. 115 N.m. Vzhledem k městskému využití a zachování co největší užitečné hmotnosti 325 kg obdrželo Fiorino CNG nádrže s plynem o hmotnosti 13,2 kg, což při kombinované spotřebě 4,4 kg/100 km vyjde na 300 km. K dispozici je samozřejmě benzinová nádrž pro startování a případný dojezd k plnicí stanici CNG. Jejich počet i v České republice natolik roste, že ve větších městech dnes již není problém s plněním CNG.

Srovnání paliv

Pohon na CNG vykazuje poloviční náklady ve srovnání s benzinovými motory. Zemní plyn ve srovnání s turbodiesely vyjde na palivu cca o třetinu levněji. K tomu je však třeba dokalkulovat náklady na údržbu, které vlivem čistého spalování CNG nedochází ke tvorbě karbonu, nedochází kvůli němu k degradaci motorového oleje a jeho kratší životnosti. Ve vztahu k tzv. nepopelným olejům specifikace C3 či dokonce C4 kvůli životnosti filtru pevných částic používá CNG motor levnější olejovou náplň, která navíc déle vydrží. Další rozdíl v nákladech mezi CNG a naftou pocítí majitel po ujetí cca 150 000 km, kdy u vznětového pohonu bude muset řešit výměnu filtru pevných částic.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - Ja Prvni 123
5. 8. 2016 08:25
Jo, to je fakt...
a pro většinu modelů nabízí i originální LPG řešení.. takže si stačí jen vybrat.
:-)