Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodávky Iveco na alternativní paliva: CNG i elektřina

Ladislav Černý Ladislav Černý 6. 8. 2016
7
Zobrazit náhledy (7)
Iveco Daily Nádrže CNG jsou velmi dobře vidět jen v provedení podvozek
Iveco kromě třílitrového pohonu na zemní plyn u modelu Daily nabízí také vlastní elektrickou verzi.

Italská firma díky velké oblibě CNG na Apeninském poloostrově pracuje s pohonem na zemní plyn dlouhá léta. Levnému a provozně jednoduchému spalování CNG pomáhá v Česku razantní nárůst počtu plnicích stanic, který činí Daily Natural Power akceschopnou už na všech místech republiky. Jak napovídá označení Natural Power stejné jako u Fiatu Professional, jde o tentýž třílitrový čtyřválec Sofim upravený z původně vznětového provedení na zážehové CNG. Proto také Daily Natural Power se vrátilo k bipalivovému systému se spolehlivým startováním na benzin. Za tímto účelem je vozidlo vybaveno benzinovou nádrží o objemu čtrnácti litrů, která také slouží jako dojezdová v případě vyčerpání plynu. Osvědčená technologie motorů CNG, které pracují na principu stechiometrického spalování a jsou proto vybaveny třícestným katalyzátorem, pokročila dále ve vývoji a garantuje skutečně nízkou úroveň zplodin ve výfukových plynech. Tyto hodnoty odpovídají s velkou rezervou požadavkům normy Euro 6.

Vysoký kompresní poměr motoru zůstal, což napomáhá efektivitě spalování zemního plynu s obrovským oktanovým číslem. Iveco Daily však na rozdíl od dodávek Fiat používá bytelnou rámovou konstrukci podvozku, z čehož často těží uživatelé „dailyn“ s celkovou hmotností těsně pod 3,5 tuny.

Daily Electric se loni objevilo v druhé generaci, která přinesla delší dojezd, jednodušší dobíjení a efektivní způsob rekuperace kinetické energie v elektrickou. Díky dvěma či třem novým sodíko-niklo-chloridovým akumulátorům kombinovaným s ultrakapacitory dosahuje elektrická dodávka reálný dojezd 110 nebo 160 km. Každý akumulátor vykazuje kapacitu 28 kWh.

Ultrakapacitory se v prvním vydání Daily Electric nevyskytovaly. Druhé vydání tedy těží nejen z účinnějšího a rychlejšího způsobu přeměny brzdné energie v elektřinu, ale také chrání akumulátory před náhlými skoky mezi intenzivním dobíjením (při brzdění) a následnou prudkou akcelerací. Výkonové dobíjecí i vybíjecí špičky mají na starosti speciální ultrakapacitory.

Nová elektrická Daily oproti předchozí elektrické Daily má o čtvrtinu vyšší efektivnost, o 100 kg vyšší užitečné zatížení a o pětinu delší životnost akumulátorů.

Elektrický pohon nabízí řidiči dva režimy: Economy pro delší dojezd vozu a Power pro větší výkon. Nejvyšší výkon elektromotoru činí 80 kW, ale maximum točivého momentu 300 N.m je dostupné od téměř nulových otáček.

Různé možnosti dobíjení nabízí unikátní konektor s elektrickou zásuvkou použitelnou jak pro domácí nabíjení se střídavým napětím 230 V/16 A trvající 24 hodin, tak pro veřejné či soukromé nabíjení s parametry 400 V/16 A po dobu pěti hodin nebo pro veřejné rychlonabíjení stejnosměrným napětím 400 V/32 A po dvouhodinovou dobu.

Daily Electric také dostala systém akustického varování, protože je téměř nehlučná. Varování chodců a cyklistů zvukem funguje až do rychlosti 30 km/h.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku